شناسهٔ خبر: 56475 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۱ خرداد در آئینه تاریخ؛

اسکناس های هزار تومانی از اعتبار ساقط شد !

تاریخ انقلاب بانک مرکزی در اطلاعیه ای اسکناس های هزار تومانی با عکس شاه مخلوع را فاقد اعتبار اعلام کرد .

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۱ خرداد ۱۳۵۸

آیت الله خلخالی گفت : من حاکم شرع بوده و هستم و هیچ کس مرا از این مقام عزل نکرده است .

علی رغم حملات شدید ایران به دخالت های دولت آمریکا در امور ایران سناتور رابرت برد  رهبر دمکرات های سنای آمریکا یک بار دیگر از دولت ایران خواست اعدام عوامل رژیم گذشته را متوقف کند .

حافظ اسد رئیس جمهور سوریه گفت : ملت های عرب هرگز به معامله جداگانه مصر و اسرائیل که آمریکا پشتیبان آن است تن نخواهند داد .

هنری کیسنجر وزیر خارجه سابق ایالات متحده گفت : آمریکا از لحاظ اخلاقی به شاه مدیون است و بایستی به وی پناهندگی سیاسی دهد .

صادق قطب زاده مدیر عامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با آسوشیتدپرس به شدت بی بی سی را مورد انتقاد قرار داد و آنرا به کوشش در جهت ایجاد آشفتگی در برنامه های داخلی ایران متهم کرد .

آپارتمان سناتورجاکوب جاویتس در مانهاتان نیویورک از دیروز به شدت تحت مراقبت پلیس قرار گرفته است .

وزیرامورخارجه ترکیه اعلام کرد که ترکیه درخواست دولت کویت را مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل را رد کرده است .

۱ خرداد ۱۳۵۹

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور اظهار داشت وقتی ملت دیگر دست روی دست نگذاشت و وقت خود را صرف زد و خوردهای شعاری و کینه پروری نکرد و تصمیم گرفت امکانات موجود خود را برای ساختن ایران دیگری در خدمت نسل امروز و نسل های فردا قرار دهد انقلاب فرهنگی انجام گرفته است .

 در پی تشکیل سمینار انقلاب فرهنگی حوزه علمیه قم آیت الله مشکینی گفت : در این سمینار طرح نظام اسلامی دانشگاهی تهیه خواهد شد تا جایگزین نظام قبلی شود .

کشورهای عضو بازار مشترک اروپا به استثنای انگلیس از امروز تصمیمات کنفرانس ناپل در باره تحریم بازرگانی ایران را به مرحله اجرا در آوردند .

بانک مرکزی ایران امروز صبح نرخ ۱۵ نوع ارز عمده بین المللی را اعلام کرد تا بر اساس آن خرید و فروش و مبادلات ارزی بانک ها صورت گیرد .

 بانک مرکزی در اطلاعیه ای اسکناس های هزار تومانی با عکس شاه مخلوع را فاقد اعتبار اعلام کرد .

 کنفرانس وزیران امورخارجه کشورهای اسلامی با تصویب یک سری قطعنامه آمریکا ، شوروی ، مصر و اسرائیل را محکوم کرد .

 مهندس میرسلیم معاون سیاسی وزارت کشور اعلام کرد دکتر مهرآسا به سمت استاندار کردستان منصوب و جایگرین مهندس حسین شاه ویسی شد .

 ستاد برگزاری نماز جمعه قم با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد از سوی امام خمینی رهبر انقلاب آیت الله منتظری به سمت امامت جمعه قم برگزیده شده اند .

۱ خرداد ۱۳۶۰

آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه تهران : نتیجه می گیریم که یک جامعه انقلابی مثل جامعه انقلابی جمهوری اسلامی ایران باید پیه مبارزه با ابرقدرت ها را بر تن خود بمالد همه قدرت های بزرگ ناکزیرند با یک چنین نظام و جامعه ای دشمن باشند اگر جمهوری اسلامی هم با آن ها مخالفت نکند آن ها با جمهوری اسلامی مخالفت می کنند اگر جمهوری اسلامی هیچ گونه تعرضی هم نکند آن ها میکنند.

وقتی ابرقدرت ها می خواهند با یک اجتماع مبارز و انقلابی مانند جامعه ایران بجنگند از ۳ راه مبارزه خود را در داخل شروع می کنند غیر از حملات خارجی اول گسترش فساد و جنایت دوم جلوگیری از کار و تلاشی که بتواند این ملت را بی نیاز کند و سوم ایجاد اختلاف اگر این سه شیوه رذالت آمیز ابرقدرت ها در یک جامعه انقلابی خنثی بشود سلطه ابرقدرت ها به این جامعه هیچ کاری نخواهد کرد .

 آیت الله منتظری در خطبه های نماز جمعه قم اظهار داشت : آن چه رزمندگان ما را و رهبر انقلاب و ملت ایران را می رنجاند جنگ صدام نیست بلکه اختلافات میان من و شما است بیائید برای رضای خدا و به پاس احترام خون شهدا اختلافاتتان را کنار بگذارید و روزنامه ها را صحنه مبارزه گروهی خود قرار ندهید .

 در پی پیروزی های چشمگیر رزمندگان جمهوری اسلامی ایران در جبهه های جنوب فدائیان امام خمینی نیز با تصرف ارتفاعات سوق الجیشی گامیشان در منطقه مرزی ایران و عراق حماسه ای دیگر آفریدند.

موشک های ضد هوایی سوریه امروز ۲ هواپیمای اکتشافی اسرائیل را در شرق لبنان سرنگون کردند و اسرائیل که ابتدا این خبر را بی اساس می خواند بالاخره تائید کرد که یک هواپیمای بدون سرنشین این کشور سقوط کرده است .

برچسب‌ها:

نظر شما