شناسهٔ خبر: 57701 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۴ خرداد در آئینه تاریخ

ترور آیت الله هاشمی پس از سخنرانی ضد آمریکایی!

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

 

۴ خرداد ۱۳۵۸

 

رهبر انقلاب امروز در حکمی خطاب به نخست وزیر تاکید کردند : لازم است طرح قانون اساسي را ـ كه شوراي طرحهاي انقلاب، مشغول تدوين و تكميل آن هستند ـ با سرعت تكميل، و به تصويب شوراي انقلاب برسانید .

آیت الله هاشمی رفسنجانی امشب در اتاق پذیرایی خانه مسکونی خود واقع در درازشیب مورد سوء قصد قرار گرفت و مجروح شد .

هاشمی پیش از ترور طی سخنانی گفته بود : این طبیعت انقلاب ما است که دشمن ساز است آنها که انقلاب ما را آزمایش کردند می دانند که این انقلاب نه رنگ شرقی می پذیرد و نه رنگ غربی ، ما تا به حال در رابطه با آمریکا چه سودی برده ایم که امروز از آنها بترسیم ، کشورهایی که ثروت و نفت و مغزهای متفکر ما را بردند و در عوض به ما اسلحه هایی تحویل دادند که هیچ گاه حتی در خارج از مرزها هم به درد ما نخورد .

رادیو و تلویزیون تبریز ظهر امروز مورد هجوم مسلحانه قرار گرفت و اشغال شد .

به دنبال تصویب قطعنامه ضد ایرانی در سنا تظاهرات ضد آمریکایی سراسر کشور را فرا گرفت.

مراسم دیگری نیز در محل ترمینال تهران [پارک خزانه ] از سوی مجاهدین خلق [منافقین] برگزار شد .

مسعود رجوی از سرکردگان سازمان مجاهدین خلق [منافقین] در این مراسم گفت : در طول مبارزه بارها گفتیم بعد از شاه نوبت آمریکا است و امروز نوبت آمریکا فرا رسیده است ، امروز ما برای همان در اینجا گردهم آمده ایم ، این همان رمز مقدس وحدت ما است ، دیروز مرگ بر شاه خائن بود و امروز مرگ بر امپریالیسم آمریکا .

آیت الله طالقانی در پیامی به مناسبت سالگرد کشته شدن ۵ تن از موسسین سازمان مجاهدین خلق تاکید کرد : امروز برای تجلیل از شهدایی جمع شده اید که از خون پاک آن ها پس از هفت سال سیلاب ها برخاستند ، همانها که برای درهم کوبیدن شرک و بتها و اقامه توحید به پا خواستند ، دشمن مشترک هم از همین جهت از آنها انتقام گرفت .

۴ خرداد ۱۳۵۹

امام خمینی امروز در دیدار نمایندگان دور اول مجلس شورای ملی با ایشان اظهار داشتند : مجلس عصاره فضایل ملت است .

 یک جاسوس عراقی که به عنوان پاسدار وارد سپاه خرمشهر شده بود دستگیر و در ارتباط با وی یک شبکه جاسوسی عراق نیز توسط سپاه پاسداران خرمشهر کشف و اعضای آن دستگیر شدند .

در پی شکایت گروه کثیری از کشاورزان منطقه گرگان و کارگران کشاورزی علیه مالکین پس از بررسی پرونده های اراضی ۳۵ نفر از صاحبان اراضی بزرگ این اراضی غصبی تشخیص داده و ابطال اسناد مالکیت آنان اعلام شد .

 سحرگاه امروز حکم صادره از سوی دادگاه ویژه انقلاب اسلامی ملایر در مورد ۵ تن از قاچاقچیان مواد مخدر و اعضای یکی از بزرگترین باندهای بین المللی قاچاق به مورد اجرا درآمد و این عده در محل دستگیری اعدام شدند .

بامداد امروز نیروهای ارتش و سپاه پاسداران به منظور پاکسازی منطقه نوسود از پاوه به سوی این شهر حرکت کردند .

دیوان داوری لاهه با اکثریت ۱۲ رای در برابر ۳ رای [شوروی ، سوریه و لهستان ] خواستار آزادی فوری ۵۳ گروگان آمریکایی در ایران شد .

 بازار روز میدان سمیه و برخی از مغازه های اطراف آن به وسیله بانوان خانه دار خیابان گرگان به خاطر گرانفروشی تعطیل شد .

 مجله الحیات عربستان به استناد گزارشات اداره اطلاعات و امنیت این کشور از توطئه اسرائیل برای ربودن هواپیمای حامل وزیر خارجه ایران خبر داد .

۴  خرداد ۱۳۶۰

شورای عالی قضایی با ارسال نامه ای به هیئت سه نفره حل اختلافات خواستار رسیدگی به نامه سرگشاده رئیس جمهوری به شورای عالی قضایی شد .

به دنبال اظهارات اخیر مهندس بازرگان در رابطه با نقل و انتقالات و تغییرات کادر قضایی در روزنامه میزان روابط عمومی دادگستری با ارسال نامه ای به مطالب گفته شده از سوی وی پاسخ داد.

چه جنابعالی یا همفکران تکذیب بفرمائید یا نه این طور فهمیده می شود که احتمالا شما اسلامی می شناسید که با اسلام حاکم و خط امام یکی نیست و برای جایگزین کردن آن تضعیف و به انزوا کشاندن چهره های موثر و مدافع آن اسلام را ضروری می دانید.

محمد هاشمی رفسنجانی معاون و مشاور سیاسی نخست وزیر :  ما و سوریه با دشمن مشترک در دو نقطه مختلف می جنگیم و پیام آقای رجایی خطاب به حاقظ اسد صرفا حمایت از سوریه در قبال تهاجمات صهیونیسم بوده که به آن ها اعلام کردیم علیرغم این که ملت ایران سرگرم یک جنگ تحمیلی می باشد ولی آماده است در صورت لزوم کنار برادران سوری و دیگر مسلمانان علیه اسرائیل و آمریکا بجنگد.

دکتر علی اصغر بهزاد نیا در پی تصویب لاحه حذف فرمان همایونی طی نامه ای به رئیس جمهور از مقام خود در هلال احمر استعفا داد.

دکتر وحیده طالقانی سرپرست دارویی بنیاد امور جنگ زدگان : سرپرستی هلال احمر از ابتدای امر به دلیل خود محوری حاضر به همکاری با ارگان های انقلابی چون سپاه پاسداران ، کمیته امداد امام و بنیاد امور جنگ زدگان و جهاد سازندگی نبوده و از طرفی با دخالت دادن جهت های سیاسی خاص خود هماهنگی این ارگان ها را از بین برده است .

وزیر خارجه رئیس جمهور جدید فرانسه – میتران – در مصاحبه ای گفت : آمریکا هم پیمانی قابل اطمینان تر از فرانسه در دنیا نمی تواند پیدا کند و داشته باشد.

منابع مصری دیشب در قاهره گفتند انورسادات رئیس جمهور مصر که در میان رهبران عرب مطرود شده است در معامله اسلحه با عراق که هدف آن تقویت مواضع عراق در جنگ با ایران است تخفیف بسیار بزرگی به صدام داده است .

یک مقام بلند پایه فلسطینی روز گذشته اظهار داشت لیبی و سوریه به لبنان پیشنهاد کرده اند تا برای دفاع از این کشور در برابر تهاجمات اسرائیل یک شبکه موشک های ضد هوایی در آن جا ایجاد کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس در مصاحبه ای با اشاره به دولت محمد علی رجایی گفت : این دولت نسبت به اسلام و حاکمیت ملی وفادارترین دولتی است که در طول تاریخ ایران به خود دیده است .

هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا گروهک های منحرف امثال آیات مطهری و مفتح را شهید می کنند ولی یکی از لیبرال ها مورد سوء قصد قرار نمی گیرد گفت : این افراد اکثرا جزو سابقه دارها هستند مرحوم مطهری سخت به خاطر اصرارش بر خط اسلام راستین و مبارزه اش با انحراف های گروه ها پیش از انقلاب مورد بغض قرار گرفته بود.

 

نظر شما