شناسهٔ خبر: 58984 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۹ خرداد در آئینه تاریخ

از ضعف کامل دولت تا کشف توطئه قتل عام یک میلیونی مردم تهران !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۹ خرداد ۱۳۵۸

دکتر کریم سنجابی رهبر جبهه ملی با اعتراض به شرایط کشور گفت : اوضاع امروز رضایت بخش نیست ، عوامل ناراضی ساز بسیار زیاد است ، دولت فوق العاده ضعیف است و این با نهایت تاسف باید بگویم که دولت در ضعف کامل است و آن اختیاراتی که برای پیشرفت انقلاب لازم است در اختیار ندارد .

یک مقام مسئول در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت : کثیف ترین توطئه ساواک که برای کشتار یک میلیونی مردم تهران و تخریب یک قسمت وسیع از شهر تدارک دیده شده بود هفته گذشته عقیم ماند و به این ترتیب فاجعه ای که می رفت تا یکی از غیر انسانی ترین کشتارهای جمعی جهان را در تاریخ جنایات ثبت کند عملی نشد .

قبل از ظهر امروز عده ای حدود ۲۰ نفر قصد ورود به گمرک خرمشهر را داشتند که با ممانعت پاسداران مواجه شده و دو تن را به شهادت رساندند .

استاندار خوزستان که از دیروز در خرمشهر به سر می برد بامداد امروز در این شهر حالت فوق العاده اعلام کرد و از مردم خواست حتی الامکان از خانه های خود خارج نشوند و آرامش و خونسردی خود را حفظ کنند .

آیت الله شریعتمداری در مصاحبه با لیبراسیون و هفته نامه نوول لیترر اظهار داشت : طی سالیان دراز استبداد ، ملت ایران در هوای مسموم ناشی از بی عدالتی و خفقان تنفس کرده است و یک مرتبه از آن جو مسموم و کشنده به هوای سالم و سازنده منتقل گردیده است ، در این فضا احساس آزادی می کند ، اما استفاده از این فضا و بهره وری از محیطی که فراهم آمده حد و مرزی ندارد و این جا است که اگر حدود آزادی معین نباشد و هر کس به خود اجازه دهد آزادی را خود توجیه و تفسیر کند و آن چه را که دلش می خواهد انجام دهد و رشد استعدادهای درونی و نیروهای باطنی و بالاخره کارهایی که می کند به دست آزادی بی حد و مرز بسپارد چه بسا از این آزادی لطمه خواهد دید و به جامعه نیز لطمه خواهد زد .

وی در مورد خودمختاری نیز اظهار داشت : عقیده ما این است که در حال حاضر موضوع خود ایران و تمامیت ارضی آن بسیار مهم تر و اساسی تر از مسئله خودمختاری است که پاره ای آن را مطرح می کنند ، اگر با ما مشورت می کردند می گفتیم که ایرانی بودن ایجاب می کند که چنین مطلبی را فعلا عنوان نکنند و بگذارند اوضاع کشوربه حالت سکون و آرامش برگردد و امنیت در کشور برقرار شود و دولت با نیرومندی و قدرت بر اوضاع مسلط شود آن وقت نظریات خود را مطرح سازند لذا مطرح کردن این مطلب را در حال حاضر صلاح نمی دانیم .

آیت الله شریعتمداری گفت : در حال حاضر آذربایجان مسئله خودمختاری را مطرح نکرده است ولی چنانچه بخواهند به استانی خودمختاری بدهند قهرا آذربایجان هم سهم خود را خواهد خواست و یکی از اشکالات خودمختاری این است که جنبه سرایتی دارد و کشور را به شکل فدرال در می آورد .

چهارمین روزکنگره سراسری وکلای دادگستری برگزار شد و طی آن دکتر خلیل آذر یکی از سخنرانان اظهار داشت : من در اینجا با صدای بلند می گویم وطن در خطر است ، قانون اساسی در خطر است ، من پیشنهاد می کنم که تمام وکلای دادگستری و اعضای کنگره در اینجا تحصن اختیار کنند ، مسئله ساده ای نیست ، وطن در خطر است .

آیت الله خلخالی گفت : هنوز ۱۵۰۰ نفر در انتظار محاکمه خود در دادگاه های انقلاب اسلامی ایران هستند.

وی همچنین اعلام کرد از قول من در برخی روزنامه های داخلی نوشته اند «جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی توسط رژِیم سابق اشغال نظامی شده بود و در وضع فعلی باید به شیوخ عرب واگذار شود » من این نقل قول را قویا تکذیب می کنم .

مناظره ابوالحسن بنی صدر و بابک زهرایی که قرار بود در زمین چمن دانشگاه تهران برگزار شود به سبب مخالفت مقامات دانشگاه تهران عصر امروز در دانشکده تربیت معلم انجام شد .

بنی صدر نیز پاسخ داد : اگر ما بخواهیم کشاورزی را که دوشبه  شما حل می کنید حل کنی ، ۱۶ مشکل بزرگ کشاورزی ایران را باید حل کنید شما می توانید دو شبه آنها را حل کنید بگوئید چگونه ؟

زمان ما زمان شعارهای دو آتشه نیست ، باید آنچه را که می گوئیم راه حل اش را هم بگوئیم ، درد واقعی را هم بگوئیم ، بگوئیم چگونه می شود این مسائل را حل کرد ، من گمان نمی کنم که بشر امروز حاضر بشود انقلاب بکند برای اینکه از سرمایه داری غربی درآید بشود دولت روسیه و اسم این را بگذارد دولت کارگری که ضوابط تمرکز قدرت برای او اصل است .

۹خرداد۱۳۵۹

داریوش فروهردر مورد نخست وزیری نیز گفت : نه خود من به طور جدی نامزد نخست وزیری بودم و نه هیچ وقت به طور قطع چنین پیشنهادی به من شده است . من آماده پذیرش پستی در دولت آینده نیستم .

سید حسین خمینی طی سخنانی با اشاره به اهمیت منطقه خوزستان گفت : آمریکا بزرگترین نقشه ها را در این منطقه و خلیج فارس می کشد تا نکند انقلاب اسلامی به کشورهای عربی منطقه سرایت کند .

در پی تهاجم عراق به مناطق مرزی ایران ۲ نفر به شهادت رسیده و ۱۴ تن دیگر نیز مجروح شدند .

 یک روزنامه ژاپنی امروز گزارش داد که بانک مرکزی ایران به بانک ها در این کشور دستور داده است که گشایش اعتبار در مورد قراردادهای وارداتی با ژاپن و جامعه اقتصادی اروپا را متوقف کنند .

آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران اظهار داشتند : حفظ متانت و اطاعت متقابل که امام از نمایندگان ملت خواسته اند در واقع از همه ملت خواسته اند اگر امروز ما نمایندگان مجلس در مقابل یکدیگر بایستیم و جهت گیری کنیم مسلما زمینه شکست انقلاب را فراهم کرده ایم .

۹ خرداد ۱۳۶۰

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح گفت : من در خطی که هستم با استقامت می ایستم.

من جنگ را مسئله اصلی می دانم من با تمام توان استقامت می کنم تا بتوانم استقامت می کنم و مسئله جنگ را مسئله اصلی می دانم معنای این سخن این است که به محض این که جنگ تمام شود من هم آن سختی فولاد را در جبهه داخلی به دست می آورم و با تمام توان و قدرتی که از اراده و رای شما ناشی می شود در برابر هرگونه تجاوز به آزادی ها و حقوق مردم مستضعف ایران می ایستم.

نبرد در جبهه های آبادان و خرمشهر در دو روز گذشته گسترش یافت و عراق بار دیگر مناطق مسکونی دزفول و آبادان را به موشک بست.

از جبهه های جنگ همچنین خبر می رسد ایران حلقه محاصره پادگان بانی بنوک در خاک عراق را تنگ تر کرده است .

رئیس کل بانک مرکزی ایران در اعتراض به حضور ماموران دادستانی انقلاب در بانک مرکزی ایران اطلاعیه ای صادر کرد .

ضیاء الرحمن رئیس جمهور بنگلادش امروز در چیتاگونگ واقع در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی داکا ترور و کشته شد .

از افغانستان نیز خبر می رسد ببرک کامل رئیس جمهور این کشور پس از بازگشت از مسکو به کابل در ملاقات با اعضای شورای انقلاب مورد سوء قصد قرار گرفته ولی جان سالم به در برد.

رهبر جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت : موضع ما همان گونه که قبلا آشکارا گفته شوده بود این است که می بایست این جنگ متوقف شود و عراق به مرزهای ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ بازگردد.

آیت الله باهنر وزیر آموزش و پرورش حاکمیت اسلام که با ۶ بار رای آزاد مردم در طول انقلاب جایگزین رژیم سابق گشت چیزی نیست که مجددا مورد سوال قرار گیرد و در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که هر روز مردم بیایند و درباره اصل نظام رای بدهند.

برچسب‌ها:

نظر شما