شناسهٔ خبر: 52734 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۱۷ اردیبهشت در آئینه تاریخ

از حکم اعدام ۱۷ عامل رژیم سابق تا دیده شدن شی ء نورانی در آسمان تهران

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۸

پس از مذاكرات و تشكيل جلسات كه اعضاي هيأت امنا ومديره مسجد مقدس جمكران با آیت الله محمد يزدي و تعدادی از روحانیون حوزه علمیه قم داشتند تصمیماتی برای اداره هر چه بهتر این مکات مقدس اتخاذ و مراتب به سمع و نظر امام خمینی طی نامه ای رسید .رهبر انقلاب مصوبات این جلسه را تائید کردند . 

رهبر انقلاب امروز سفیر سومالی را به حضور پذیرفتند .

تأييد ما از فلسطين و انزجار ما از اسرائيل؛ اين تازگي ندارد. ما از قريب بيست سال پيش از اين تا حال، راجع به اين مسائل بحث و گفتگو كرديم و دولتهاي عربي را و ساير مسلمين را در اين راه نصيحت كرديم كه راجع به اين مسائل با هم تشريك مساعي بكنند.

امام خمینی همچنین در دیدار با سران گروهی از عشایر تاکید کردند : ما مصمم هستيم. ملت ما مصمم است كه، تا تمام ريشههاي استعمار و استبداد فاسد را از جاي نكَند از پاي ننشيند. اين ريشههاي گنديده ـ كه در اطراف مملكت ما مشغول فساد هستند ـ بدانند كه ما اگر اراده بكنيم، و ملت ما اراده بكند، و من اجازه بدهم به ملت، در نصف روز شما را قلع و قمع خواهند كرد.

 دکتر ابراهیم یزدی وزیر امورخارجه ایران گفت دولت ایران به این نتیجه رسیده است که آمریکایی ها تقریبا در تمام موارد قتل ، سوء قصد ، شکنجه و فساد رژیم پهلوی دخالت داشته اند ، برای مردم ایران سخت است که دخالت های آمریکا را فراموش کنند .

شمس الدین امیرعلایی سفیر جدید ایران در فرانسه گفت : ماه آینده اسناد رسمی و مدارک غیرقابل تردید جاسوسی شاپور بختیار را که در خدمت سازمان سیا بود منتشر خواهم کرد .

از طرف دولت موقت انقلاب سه لایحه قانونی درباره دادگاه های نظامی ، استخدام قضات و سن ازدواج برای جوانان به تصویب رسید و جهت اجرا به وزارت دادگستری ابلاغ شد .

آیت الله غروی معاون کل کمیته های انقلاب اسلامی ایران طی گفت و گویی اظهار داشت : کمیته ها در درجه اول از سوی امام خمینی برای حفظ امنیت کشور ایجاد شد و وظایف خود را در این جهت انجام داده اند ، سرپرست کل کمیته های انقلاب اسلامی با آیت الله مهدوی کنی است .

ابوالحسن بنی صدر در مراسم گرامیداشت شهید شریف واقفی که در زمین چمن دانشگاه تهران برگزار شد اظهار داشت : ترور های اخیر کار ساواک و صهیونیست ها است .

در آستانه گشایش دهمین کنفرانس وزیران خارجه کشورهای اسلامی یک منبع رسمی در اسلام آباد اعلام کرد که دولت پاکستان برای یکنواخت کردن نحوه اجرای قوانین اسلامی در کشورهای مسلمان پیشنهاد تشکیل یک کمیسیون جهانی از حقوقدانان اسلامی [فقها] را در این کنفرانس مطرح خواهد کرد . 

حزب توده در نوشته ای که در شماره اخیر روزنامه مردم ارگان رسمی این حزب منتشر شد سکوت ارگانهای انقلابی وابسته به دولت ، رادیو و تلویزیون و شخص نخست وزیر را در مورد فعالیت ها و تلاش های حزب توده ایران را محکوم کرد .

رئیس نظامی سازمان امل در یک گفت و گوی مطبوعاتی اعلام کرد : اسرائیل می خواهد در لبنان چند دولت کوچک به وجود آورد و این دولت ها با دفاع از خود یک نوار امنیتی دور اسرائیل به وجود آورند .

جبهه دموکراتیک ملی طی بیانیه ای تحت عنوان سخنی درباره قانون اساسی متن اعلامیه جهانی حقوق بشر را منتشر کرد .

سپاه پاسداران در اطلاعیه ای تاکید کرد : بدون حکم کتبی کسی حق ورود به منازل را ندارد .

سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات در یک بیانیه با عنوان «فاجعه یک شهادت» مراتب تاسف عمیق خود را از حادثه ترور استاد شهید آیت الله مطهری اعلام کرد . 

عباس امیر انتظام معاون نخست وزیر و سخنگوی دوت در گفت و گو با خبرنگاران داخلی و خارجی اعلام کرد دولت قدرت خود را در متوقف کردن فعالیت هر گروه ضد انقلابی به کار خواهد گرفت .

شعبه دوم و سوم دادگاههای انقلاب اسلامی تهران امروز ۲۱ نفر از عوامل رژیم سابق را مفسد فی الارض دانسته و به اعدام محکوم کرد .

مهندس مهدی بازرگان در یک پیام رادیو و تلویزیونی شهادت آیت الله مطهری را به امام تسلیت گفت و اعلام کرد استاد مطهری با گلوله ضد اسلام شهید شد .

۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۹

رهبر انقلاب در پیام مهمی خطاب به ملت در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی تاکید کردند : بايد به اشخاصي كه احتمال انحراف در آنان ميرود رأي ندهند ـ چه احتمال انحراف عقيدتي، اعمالي و يا اخلاقي ـ كه به چنين اشخاص اعتماد نميشود كرد و رأي به آنان موجب مسئوليت خواهد بود.

بنی صدر رئیس جمهور در نامه ای به امام خمینی رهبر انقلاب خواستار تفویض برخی اختیارات به خود شد . وی در این نامه نوشت : دستگاههاي تبليغاتي بايد بر خلاف مصالح كشور و مخالف سياست جمهوري اسلامي نباشد و آزادي آنان در حدود قوانين اسلامي بايد مراعات شود.

۶ نفر از عوامل شناخته شده انفجارهای اخیر خوزستان توسط پاسداران انقلاب دزفول دستگیر شدند .

 آیت الله خلخالی طی سخنانی در مسجد جامع شیراز اظهار داشت : چریک های فدایی در کردستان پرچم ها و آرم های اسرائیل را برای استقبال از خلبان های رژیم صهیونیستی آماده کرده بودند و تمام درگیری های آن منطقه به عهده آنان می باشد .

سینمای شهر بوشهر و اموال دو شرکت خارجی در این شهر مصادره شد و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت .

یک بمب در مسیر خط آهن اندیمشک – اهواز و بمب دیگر داخل یک مینی بوس در بهبهان کشف و توسط پاسداران انقلاب خنثی شد .

 حسن حبیبی سخنگوی شورای انقلاب گفت : طرح تشکیل دولت موقت در شورا مطرح خواهد شد .

به دنبال تماس های مختلف مردم با روزنامه ها مبنی بر اینکه شی نورانی در آسمان تهران مشاهده کرده اند مسئول پایگاه یکم شکاری نیروی هوایی ارتش گفت : از یک سال قبل مردم به ما تلفن می کردند که شی نورانی در آسمان تهران مشاهده کرده اند که از یک ماه پیش این شی نورانی هر شب بین ساعت هشت و نیم تا نه شب در آسمان تهران دیده می شود.

 کارتر رئیس جمهور آمریکا به احترام کماندوهای کشته شده این کشور در حمله به ایران سه روز عزای عمومی اعلام کرد .

بنی صدر در ادامه گفت : منتظریم هیئت ۷ نفره نظر خود را درباره انتخابات دور اول مجلس اعلام کند و در غیر این صورت نظر بنده این است که انتخابات دور دوم به جای این هفته هفته بعد برگزار شود .

سازمان مجاهدین خلق [منافقین] با انتشار اعلامیه ای خواستار حفاظت از جان مسئولان کشور در نزدیکی ایام انتخابات شد .  

۱۷ اردیبهشت ۱۳۶۰

دادگاه تخلفات زمان جنگ به نیروهای اجرایی و شهرداری های مناطق ابلاغ شد تا نسبت به افراد فرصت طلبی که با کمک گروهک ها شبانه به زمین های دولتی و غیردولتی تجاوز می کنند با قاطعیت برخورد و عوامل اصلی را دستگیر کنند.

مسئول عملیات ستاد امنیت تهران در یک مصاحبه مطبوعاتی جزئیات تازه ای در مورد برخوردهای ۱۱ اردیبهشت تهران ارائه کرد.

دادستانی انقلاب در نظر دارد با گروهک هایی که نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی را قبول ندارند برخورد کرده و با گروه هایی که در چارچوب قانون عمل می کنند آزادی فعالیت سیاسی آنان را تضمین کند.

روابط عمومی دفتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور طی تلگرامی خطاب به خانواده بابی ساندز مبارز سیاسی که در زندان های انگلیس و بر اثر اعتصاب غذا در گذشت تاکید کرد ظهور ستارگانی همچون بابی ساندز نشانگر پیروزی و طلوع صبح روشن آزادی ایرلند است .

 آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز طی سخنانی در جلسه علنی مجلس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره بابی ساندز از مردم ایرلند خواست مبارزه علیه استعمار انگلیس را ادامه دهند .

آیت الله دکتر بهشتی رئیس دیوان عالی کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت هدف شورای عالی قضایی تامین آزادی بر مبنای قانون اساسی است.

 این هایی که با عنوان حزب الله در جامعه شناخته می شوند همان هایی هستند که در زمان رژیم طاغوت سینه در برابر گلوله ها سپر کردند و امروز در جبهه ها جانفشانی می کنند و نمک ناشناسی است که این نیروهای صدیق و با ایمان را مورد هجوم و حمله تبلیغاتی قرار می دهند.

 جمعیت هایی که دم از ضرورت بحث آزاد می زنند وقتی پای عمل به میان می آید پاسخ آن ها این است که ما حرف های خود را نوشته ایم!

کاردار عربستان سعودی در کشورمان طی مصاحبه ای با خبرگزاری پارس اظهار داشت : خرید سلاح های پیچیده از آمریکا به خاطر دفاع از کشور و آزادی قدس است .

برچسب‌ها:

نظر شما