شناسهٔ خبر: 51617 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۴ اردیبهشت در آئینه تاریخ

24 کشته و زخمی بر اثر تیراندازی در سالن شهرداری اهواز !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۴اردیبهشت ۱۳۵۸

امروز رهبر انقلاب با یک هیئت از لیبی که به سرکردگی سرگرد عبدالسلام جلود نخست وزیر این کشور به قم آمده بودند دیدار و گفت و گو کردند . ایشان در این دیدار مسئله امام موسی صدر را پیگیری کرده و از جلود خواستند که این معما را حل کنند .

معمر قذافی از روز پیروزی انقلاب در تلاش است تا به ایران سفر کرده و با امام خمینی دیدار کند ولی رهبر انقلاب سفر وی به ایران را منوط به روشن شدن مسئله امام موسی صدر کرده اند .

امام خمینی همچنین امروز یک هیئت از کوبا را نیز به حضور پذیرفتند . فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا پیروزی انقلاب اسلامی و نیز رای مردم به نظام جمهوری اسلامی در رفراندوم اخیر را تبریک گفته است .

ایران و کوبا در زمان رژیم گذشته رابطه نداشته اند .

در حالی که به دلیل انتشار مقاله انتقادی آیت الله خلخالی نسبت به تشکیل حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان هواران آیت الله شریعتمداری در بخش هایی از تهران و برخی شهرهای آذربایجان به خیابان ها ریخته اند امام خنیتی امروز در یکی از دیدارهای خود این اعتراض ها را بی دلیل دانستند .

امروز در جریان تشییع جنازه شهید قره نی خبرگزاری آسوشیتد پرس از سوء قصد به مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت خبر داد که بلافاصله مقامات دولتی آن را تکذیب کردند .

خبرهای رسیده از آمریکا نیز حاکیست مسئله ورود و اقامت شاه سابق ایران در این کشور به موضوعی اختلافی میان مقامات آمریکا تبدیل شده است ...شاه سابق بعد از آنکه انقلاب اسلامی ملت ایران وی را مجبور به ترک کشور کرد از کشوری به کشور دیگر در حال رفت و آمد است و هیچ کشور و دولتی او را بدون قید و شرط نمی پذیرد .

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی امروز با انتشار بیانیه ای به مناسبت ترور شهید قره نی بر لزوم دخالت ارتش در سیاست تاکید کرد .

با ورود ارتش به شهر نقده آرامش نسبی در این شهر برقرار شده است و اکنون آرامش شهر در کنترل ارتش است .

 امروز از سوی مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت دکتر ابراهیم یزدی به سمت وزیر امور خارجه انتخاب شد .

ترکیه و عراق موافقت کردند که مشترکا هر گونه شورش کردها در مناطق مرزی خود سرکوب کنند .

۴ اردیبهشت ۱۳۵۹

بعد از ظهر امروز در اثر تیراندازی که در سالن شهرداری اهواز رخ داد تعداد ۲۰ نفر زخمی و ۴ نفر دیگر نیز کشته شدند که بلافاصله توسط اورژانس زخمی ها و کشته ها به بیمارستان های رازی و فاطمی انتقال داده شدند .

مراسم تجلیل از یک و نیم میلیون کشته در قتل عام ارامنه به وسیله ترکیه عثمانی پیش از ظهر امروز در کلیسای سرکیس مقدس در تهران انجام شد .

 آیت الله لاهوتی نماینده امام خمینی و امام جمعه رشت که از جانب رئیس جمهور مامور رسیدگی به حوادث اخیر رشت شده است طی سخنانی اظهار داشت : به هیچ وجه به هیچ گروه و دسته ای اجازه راهپیمایی و تظاهرات نخواهم داد .

عصر امروز حدود ۵۰ نفر از نظامیان سقز در منطقه کردستان که به ارومیه آمده بودند هنگام بازگشت به محل ماموریت خود در بین راه از طرف گروهی مسلح مورد تهاجم قرار گرفتند که ۱۵ نفر از آنان بر اثر اصابت گلوله مجروح شدند و از بین زخمی ها دو نفر به شهادت رسیدند . صدام رئیس جمهور عراق دستور داد اعضای سازمان جبهه خلق برای آزادی فلسطین از این کشور اخراج و  دفتر این سازمان در بغداد بسته شود .

امروز رادیو مسکو طی تحلیلی از توافق میان ایران و شوروی خبر داد و تاکید کرد : اتحاد شوروی و ایران توافق کرده اند که جمهوری اسلامی ایران اجازه داشته باشد که در شرایط اضطراری از طریق اتحاد جماهیر شوروی کالا وارد ایران کند .

۴ اردیبهشت ۱۳۶۰

امام خمینی در پیامی به مناسبت روز زن [۴ اردیبهشت] ؛ زنان مسلمان ایران هیچ گاه اسیر توطئه های غرب نشدند / زن بزرگی ویژه ای در جامعه دارد که اگر برتر از مرد نباش کمتر نیست / پیامبر بزرگ اسلام دست زن را گرفت و از منجلاب جاهلیت بیرون کشید / اینجانب به زنان پرافتخار ایران مباهات می کنم.

بریده باد زبانها و دستهای جنایتکاری که با گفتار و قلمفرسایی خود، کوشش دارند جمهوری اسلامی را بشکنند و کشور عزیز را به دامن چپ یا راست بکشانند. درود بی‌پایان بر زنان متعهدی که اکنون در سراسر کشور، به تربیت نوباوگان و تعلیم بیسوادان و تدریس علوم انسانی و آموزش فرهنگ غنی قرآنی اشتغال دارند. و درود خداوند بر زنانی که در این انقلاب و در دفاع از میهن، به درجه والای شهادت نایل شده‌اند. و بر آنانی که در بیمارستانها و درمانگاهها در خدمت معلولان و بیماران می‌باشند. صحیفه امام ، جلد ۱۴ ، صفحه ۳۱۶

نماز جمعه امروز تهران نیز به مانند هفته های گذشته به امامت حضرت آیت الله خامنه ای در محل دانشگاه تهران برگزار شد .

حضرت آیت الله خامنه ای : شاید بشود گفت که خطرناک ترین دشمنی که انقلاب پیامبران را در طول تاریخ تهدید کرده و به آن ضر به وارد ساخته است منافقان هستند و به دلیل دشمنی منافقین با جریان انقلاب اسلامی در طول تاریخ است که در قرآن کریم بیش از همه گروه های معارض به منافقین اهمیت داده شده است .

مردم هرگز خطر نفاق و منافق را از یاد نبرند امروز جامعه ما از همه بیشتر از طرف منافقین ضربه می بیند لذا باید منافق را شناخت.

عنصر اصلی در ماهیت و شخصیت منافقین این است که منافق در زبان چیزی را اظهار می کند که در ذهن به آن باور ندارد و در ذهن معتقد به انقلاب و اسلام و حمایت از مستضعفین نیست اما در زبان دم از اسلام و انقلاب می زند برای خلق دل می سوزاند و قدمی هم بر نمی دارد...

اگر یک انقلابی در طول حرکت خود پس از پیروزی روال کارش طوری باشد که منافقان در آن جذب بشوند این انقلاب محکوم به زوال است .اما اگر یک انقلاب طوری باشد که هر چه از اول آن بگذرد یکی پس از دیگری منافقان از آن طرد بشوند این انقلاب ماندنی و پایدار است زیرا ناخالصی ها را از خود دور می کند.

آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به وضع اسفبار دانشگاه های کشور در طول قبل و یک ساله بعد از انقلاب اظهار داشتند : برای دانشگاه ها هیچ کار انجام نگرفت بلکه دردی هم بر دردهای دانشگاه افزوده شد گروهک های سیاسی که در آغوش مردم جایی نداشتند آمدند ۱۰۰ اطاق و ۱۵۰ اطاق از اطاق های این محوطه مقدس را برای کارهای نظامی و سیاسی و مخرب به خودشان گرفتند . روزی که ملت آمد در همین محوطه و مخربان و گرهک ها را بیرون کرد و دانشگاه را پاکسازی نمود از اطاق های دانشگاه مقادیر زیادی آذوقه برای سنگربندی درازمدت گروهک ها کشف شد . این دانشگاه نمی توانست سنگر انقلاب و  جایگاه مبارزه با ضد انقلاب در داخل و خارج .

اولین صدایی که علیه این وضع بلند شد از سوی وجدان پاک بیدار عده ای از دانشجویان معتقد و متعهد به انقلاب و اسلام بود آن ها اولین فریاد را بلند کردند و دانشجویان مسلمان خودشان می گفتند و بعد در تلویزیون ظاهر شدند و ثابت کردند که این دانشگاه سنگر ضد انقلاب است و نباید به این صورت ادامه پیدا بکند .

امام دستور فرمودند که هفت نفر اعضای شورای انقلاب فرهنگی بنشینند سازمان دانشگاه اسلامی را طرح ریزی کنند این عده ده ماه است مشغول کارند کارهای فراوانی انجام شده کتاب های زیادی نوشته شده طرح کلی برای آینده دانشگاه اسلامی آماده کردند اما کارشان تمام است .

حجت الاسلام ناطق نوری در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران : در طول تاریخ از صدر اسلام تاکنون هرگاه از زیر بار مسئولیت اجتماعی شانه خالی کردیم ضربه خوردیم و سلطه گران بر ما مسلط شده اند.

مردم بدانید که گروه هایی دارند به نام آزادی و به نام این که در مملکت خفقان و تفتیش عقاید هست آزادی واقعی و مقدساتمان و دست آوردهای انقلاب و ثمره خون شهیدان ما را می گیرند.

هنوز پیراهن سیاه از تن مادران و پدرانی که شهید داده اند بیرون نیامده آن وقت عده ای که مدت ها در سوراخی پنهان شده بودند آمده اند و طلبکار شده و علیه انقلاب تبلیغات می کنند.

من فکر نمی کنم در دنیا دولتی همچون دولت آقای رجایی از حمایت ملت برخوردار باشد محرومین و پا برهنه ها و کسانی که درد و شکنجه را تحمل کرده اند پشتوانه دولت هستند و دولت تا آن زمانی که در مسیر اسلام حرکت می کند مورد حمایت خواهد بود.

درست همان زمانی که سپاهیان و ارتشیان در غرب حماسه آفرینی می کنند در تهران و شهرهای دیگر مانند آمل گروهک های منافق بلوا راه می اندازند تا قوه قضائیه را تضعیف کنند.

تا موقعی که نمازجمعه ها در شهرستان ها برقرار است و مردم در آن حضور دارند بدانید که نه شرق و نه غرب هیچ کاری نمی توانند بکنند و انقلاب ما از گزند هر حادثه ای مصون خواهد ماند.(۱)

پی نوشت

۱- برای مطالعه متن کامل خطبه های حضرت آیت الله خامنه ای مراجعه کنید به روزنامه جمهوری اسلامی ، ۵ اردیبهشت ۱۳۶۰ ، صفحه ۸ و ۷

برچسب‌ها:

نظر شما