شناسهٔ خبر: 51703 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

6 اردیبهشت در آئینه تاریخ ؛

از دیدار سران نفاق با امام تا انفجار در میدان آزادی کرمانشاه و قیطریه تهران / هاشمی در دیدار با کاردار انگلیس : با استعمارگران رابطه ای نخواهیم داشت

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۶ اردیبهشت ۱۳۵۸

امروز مسعود رجوی و موسی خیابانی از سران مجاهدین خلق با رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کردند .

این دیدار در مجموع ۱۵دقیقه بیشتر طول نکشید  و آن چه که از این دیدار در روزنامه ها منتشر شد تنها یک جمله از امام خمینی بود که ایشان خطاب به مسعود رجوی و موسی خیابانی فرمودند :« اسلام بیش از هر چیزي به آزادي عنایت دارد و در اسلام خلاف آزادي نیست؛ الاّ در چیزهایي كه مخالف با عفت عمومي است.»(۱)

دستور عفو عمومی نسبت به کسانی که در رژیم گذشته مرتکب جرایمی غیر از شکنجه و آدم کشی شده اند و در اصطلاح گناهان صغیره به این جرائم اطلاق میشود بزودی از طرف امام خمینی صادر خواهد شد .

یک مقام مطلع در وزارت دادگستری امروز گفت : تاکنون بسیاری از سردمداران و عوامل رژیم گذشته محاکمه و مجازات شده اند ، خانواده های زندانیان با مراجعات مکرر به وزارت دادگستری درخواست عفو نسبت به زندانیان خود را مینمایند .

عباس امیر انتظام معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت گفت : بر اساس برنامه دولت طرح های عمرانی از روستاها آغاز می شود و در اجرای این تصمیم ۶۲قرارداد راه روستایی تازه امضا و به مورد اجرا گذاشته شد.

امیر انتظام در مورد مفقود شدن قسمتی از اسناد ارسالی سفارت ایران در آمریکا به تهران گفت : این موضوع تکذیب می شود ، اسنادی از سفارت ایران در واشنگتن به تهران ارسال نشده است .

رادیو مسکو طی تحلیلی گفت : شاه سابق ایران به انحصارهای غربی اجازه داد که در دوران زمامداری خود تقریبا ۴۰درصد نفت معادن ایران را مکیده به خارج ببرند .

به دنبال يك هفته جنگ و گريز در نقده با استقرار ارتش و پاسداران انقلاب، نقده آرامش نسبي خود را باز يافته است .

گفته می شود نزدیک به ۲هزار نفر در جریان ناآرامی های نقده ناپدید شده اند که احتمال می رود این عده به خاطر ناآرامی های چند روز گذشته به شهرهای دیگر روی آورده اند .

۶ اردیبهشت ۱۳۵۹

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد : در جست و جوهای روز گذشته تعداد ۵ جسد نیم سوخته در اطراف هلی کوپترهای آمریکایی کشف شد که به احتمال قوی از مهاجمین آمریکایی هستند .

کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل متحد در یک گفت و گوی تلفنی با صادق قطب زاده وزیر امور خارجه از اقدام آمریکا اظهار تاسف کرد و تقاضا داشت که علیرغم این عمل غیر منطقی آمریکا ایران  با سعه صدر بیشتری با مسئله برخورد کند .

تیمسار ظهیر نژد فرمانده ژاندارمری جمهوری اسلامی پیش از ظهر امروز در یک گفت و گوی مطبوعاتی اعلام کرد : منطقه مورد حمله آمریکا هم اکنون تحت مراقبت نیروی هوایی ، زمینی و ژاندارمری است .

آسوشیتدپرس از قول منابع آگاه در بن گزارش داد که دولتمردان آلمان غربی به آمریکا توصیه کرده بودند برای نجات گروگان ها از دست زدن به عملیاتی شبیه عملیات انتبه یا موگادیشو خودداری کنند.

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام مستقر در لانه جاسوسی آمریکا در یکصد و دوازدهمین بیانیه خود تاکید کردند اگر آمریکا بخواهد به این شیوه رذیلانه ادامه دهد با اجساد بی جان و پلید جاسوسان مواجه خواهد شد .

به دنبال سقوط ۲ فروند هواپیمای آمریکایی در حوالی طبس و بمباران منطقه عملیات نیروهای آمریکایی در طبس به فرمان بنی صدر رئیس جمهور محمد منتظر قائم فرمانده سپاه پاسداران یزد به شهادت رسید .

 رادیو اسرائیل گزارش داد که عملیات پیاده شدن سربازان آمریکایی در خاک ایران از اراضی مصر آغاز شده بود و قسمتی از نیروهای هوابرد از پاکستان فرستاده شده بودند .

سازمان مجاهدین خلق [منافقین] با انتشار اطلاعیه ای تاکید کرد تفرقه در صفوف انقلابیون ایران باعث شد که کارتر به خود جرات تجاوز به خاک ایران را بدهد!

 وزیران خارجه کشورهای بازار مشترک اروپا به دنبال اجلاس خود برای بررسی بحران روابط ایران و آمریکا و اتخاذ روش در این زمینه اعلام کردند در صورتی که تا اواسط ماه مه یعنی اواخر اردیبهشت گروگان های آمریکایی آزاد نشوند دست به تحریم اقتصادی ایران خواهند زد .

نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران در اطلاعیه ای در رابطه با وقايع سنندج تاکید کرد گروههاي مسلح غيرقانوني با حمله به باشگاه افسران ضمن قطع برق ، تلفن و آب،حتي اجازه تخليه مجروحين را نمي‏دهند.

روزنامه انقلاب اسلامی در شماره امروز خود نوشت : عملیات نظامی آمریکا در ایران باید به پابرهنگان روشن کرده باشد که هدف اصلی این حمله ساقط کردن دولت مرکزی بوده است!

۶ اردیبهشت ۱۳۶۰

در پی انهدام مواضع و بقایای نیروهای عراق در ششمین ضد حمله ایران ایجاد استحکامات در مواضع تصرف شده غرب را آغاز کرد.

عراق حملات توپخانه ای به نقاط مسکونی اهواز را از سر گرفت . امروز اعلام شد در اثر حملات وحشیانه دشمن به شهر اهواز در طول ۷ ماه جنگ تحمیلی ۱۳۹۴ تن از هموطنان ما در این شهر شهید و مجروح شده اند . طی همین حملات ۹۵۰ واحد مسکونی خسارت دیده و ویران شده است .

یک بمب افکن و یک هلیکوپتر عراقی در دشت ذهاب سرنگون شد.در عملیات تصرف کامل ارتفاعات بازی دراز عراق نزدیک هزار کشته و ۵۲۶ اسیر داد.

نبرد شدید نیروهای سوریه با راست گرایان فالانژ در جنوب لبنان در جریان است .

انفجار بمب در میدان آزادی کرمانشاه ۷ نفر شهید و ۴۵ مجروح به جای گذاشت .  خبر دیگر این که شب گذشته انفجار یک بمب صوتی بسیار قوی در خیابان دستور جنوبی منشعب از شریعتی ، سفارت تابستانی انگلیس و منطقه قیطریه تهران را به لرزه در آورد . از ارومیه نیز گزارش می رسد انفجار بمب در این شهر شیشه های چند خانه را شکست .

سرپرست سازمان بهزیستی اعلام کرد : مراکز دست و پاسازی برای معلولان در ۵ استان ایجاد می شود.

سرپرست جدید سازمان اوقاف : کلیه امور وقفی به صورت شورایی اداره خواهد شد .

آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با کاردار انگلیس و در پاسخ به وی که خواستار گسترش روابط ایران و انگلیس شد گفت :  سیاست جمهوری اسلامی این است که با کشورهایی که اهداف استعماری ندارند روابط دوستانه داشته باشد ولی کشور شما در قضیه گروگان ها امتحان خوبی نداد.

کاردار انگلیس در پاسخ به هاشمی : گذشته را فراموش کنید و به فکر آینده باشید !

در راهپیمایی پرشکوه روز زن زنان ایران خواستار احیای ارزش های اسلامی شدند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی تاکید کرد : زنان مشت ها را گره کرده و شعار می دادند پوشش زن سلاح آتشین است .

در جلسه هیئت دولت طرح ایجاد راه آهن شهری تهران مورد بررسی قرار گرفت .

در جلسه اخیر دولت دو میلیون تومان برای برگزاری کنفرانس بررسی جنایات صدام اختصاص یافت.

جزئیات مقررات و شرایط خروج ارز از کشور اعلام شد .

ایران برای عضویت دوباره در اتحادیه بین المجالس پذیرفته شد.

رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در اجلاس وزرای خارجه کشورهای غیرمتعهد : از نظر ایران بین رژیم آفریقای جنوبی و رژیم صدام فرقی نیست .

انور سادات رئیس جمهور مصر : عربستان از لحاظ داخلی و خارجی در معرض خطر جدی است .

در درگیری مسلحانه میان دو طایفه چگینی و گله زن در فارس یکی از افراد طایفه گله زن کشته شد .

سروان بهمن علا نظری فرمانده گارد دانشگاه صنعتی شریف دستگیر شد و روابط عمومی دادسرای انقلاب جمهوری اسلامی مرکز طی اطلاعیه ای از کلیه شاکیان و شهود سروان اخراجی بهمن علانظری درخواست کرد که شهادت ها و شکایت های خود را ظرف ۲۰ روز به دادسرا تحویل دهند.

یک سیاه پوست در مراسم نماز مرکز اسلامی واشنگتن : اف بی آی در سراسر آمریکا مسلمانان سیاه پوست را آزار می دهد.

حضرت آیت الله خامنه ای و دکتر مصطفی چمران صبح دیروز به طور جداگانه با امام خمینی رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کردند.

رضا صدر مدیر مسئول روزنامه میزان که به تازگی از زندان آزاد شده است با ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کرد . در این ملاقات درباره توقیف روزنامه میزان و چگونگی انتشار مجدد آن و مسائل دیگرمربوط به این روزنامه گفت و گو و تبادل نظر شد .

۷ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه ای خطاب به قضات دادگاه های جمهوری اسلامی به خاطر استقلال رای برای پیاده کردن قانون قدردانی کرده اند.

دادگاه انقلاب اسلامی مرکز از حمید صادق نوبری وکیل عباس امیرانتظام خواست تا جهت احراز صلاحیت شرعی در دفاع روز یکشنبه به زندان اوین مراجعه کند.

پیش از ظهر دیروز مرتضی رضایی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح دیدار و گفت و گو کرد . در این ملاقات مسائل مشکلات مربوط به سپاه و همچنین لزوم هماهنگی بیشتر بین افراد سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر نیروهای رزمنده در جبهه های نبرد مورد بررسی قرار گرفت.

در جلسه امروز دکتر علی قائمی نماینده قائم شهر ارتباط مجاهدین خلق با عراق را افشا کرد .

در قائم شهر بر اثر درگیری های اخیر ۴ نفر کشته و نزدیک هزار نفر زخمی شده اند که در برخی موارد ضد انقلاب با دزدیدن زخمی ها مانع رساندن آن ها به بیمارستان شده اند.

جز مجاهدین و پیشگام و پیکار فعلا کسی به سوی جامعه اسلامی سنگ پراکنی نمی کند.

خانم دستغیب : مجاهدین خلق هیچ گونه رحم و شفقتی واقعا ندارند . خانم طالقانی می دانند من عمرم را با آن ها بودم ولی به شقاوت و این اعمال ننگینشان آگاهی نداشتم.

نماینده ساری : در ساری مجاهدین خلق چادری که قرآن و نهج البلاغه در آن بود را آتش زدند . هم اکنون در شهر ما ۶ دختر مسلمان مفقود الاثر هستند.

پی نوشت

۱-  دیدار امام‌خميني با مسعود رجوي و موسي خياباني و ديگر سران سازمان مجاهدين خلق در شرايطي صورت گرفت كه پيش از اين ائتلاف روحانيت مبارز و موتلفه اسلامي حتي با حضور نماينده‌اي از خانواده شهداي مجاهدين در مراسم استقبال از امام مخالفت كرده بودند و اكنون نيز با ديدار رهبر انقلاب با آنان مخالف بودند و اين مخالفت نه از ناحيه روحانيت سنتي كه از سوي روحانيت انقلابي (و به صورت شاخص آيت‌الله منتظري) صورت مي‌گرفت. با وجود اين امام با رجوي و خياباني و ديگر مجاهدين ديدار كردند و تنها خبري كه از اين ديدار به نقل از امام مخابره شد اين بود كه: «اسلام بيش از هر چيزي به آزادي عنايت دارد  ودر اسلام خلاف آزادي نيست الا در چيزهايي كه مخالف با عفت عمومي است.» اما آيا ديدار مهم و تاريخي امام و مجاهدين محدود به همين بود؟ از مجموعه گزارش‌هايي كه خود اعضاي مجاهدين خلق از آن جلسه ارائه كرده‌اند برمي‌آيد كه امام اتفاقا به مهمترين معضلات مجاهدين اشاره كرده و البته براي خروج از آنها راه‌حل ارائه كرده است. امام  اول از همه به مسئله تغيير ايدئولوژي سازمان مجاهدين خلق در سال ۱۳۵۴ اشاره مي‌كند و در حقيقت به رخ سازمان مي‌كشد اما بلافاصله مي‌افزايد: «به من گفته بودند اينها اين‌طور هستند اين تيپ هستند و من گفتم كه اگر اشتباهي شده و اگر مسئله‌اي به وجود آمده مربوط به گذشته است. به هر جهت شما جوانيد الان انقلاب شده و مردم ما متحول شده‌اند. شما هم مي‌توانيد اشكالاتتان را برطرف كنيد.» امام در ادامه با توجه به سوابق چپ‌گرايانه سازمان و نيز خطري كه از ناحيه ماركسيست‌هاي غيرمذهبي جمهوري اسلامي را تهديد مي‌كرد به مجاهدين توصيه مي‌كنند كه به تبليغ عليه ماركسيسم بپردازند و به خصوص در كارخانه‌ها كارگران را از چپ‌گرا شدن دور كنند: موسي خياباني در گزارشي از آن ديدار مي‌نويسد: «(امام) در لفافه خواست تا مبارزه عليه ماركسيست‌ها را بردوش ما بگذارد.» در واقع پيشنهاد امام روشن بود: فراموشي گذشته، عبور سازمان از ماركسيسم و تلاش براي جايگزيني آن با يك جريان اسلام‌گرا و در عين حال عدالت‌خواه. اين در حالي است كه امام‌خميني پيش از پيروزي انقلاب اسلامي اولين، و تا مدت‌ها، تنها فردي بود كه ماهيت ايدئولوژيك مجاهدين خلق را شناخته بود. و از اين رو نمي‌توان ادعا كرد كه رهبر انقلاب بدون توجه به ماهيت مجاهدين با آنها ديدار كرده و پيشنهاد اصلاح و حتي همكاري داده است. رک چگونه مجاهدین منافقین شدند ، رضا خجسته رحیمی ، شهروند امروز ، ۱۰تیر ۱۳۸۷

برچسب‌ها:

نظر شما