شناسهٔ خبر: 51141 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

28 فروردین در آئینه تاریخ ؛

آخرین رایزنی ها برای انتخاب جانشین وزیر امور خارجه

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۲۸ فروردین ۱۳۵۸

رهبر انقلاب امروز در دیدار با گروهی از عشایر خوزستان با اشاره به این نکته که همه نقاط کشور از محرومیت رنج می برد فرمودند ایجاد اوضاع آشفته در کشور به کودتا منجر می شود .

امام خمینی همچنین در پاسخ به پیام تبریک حسن البکر رئیس جمهور عراق از دولت ها خواستند با مردم خود با مسالمت رفتار کنند چرا که عاقبت اختناق به انفجار ختم خواهد شد .

امروز و در ادامه بحران به وجود آمده در زمینه دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی ایشان طی پیامی از مردم خواستند با حفظ آرامش خود از سوء استفاده عناصر فرصت طلب جلوگیری کنند .

کمیته مرکزی انقلاب اسلامی نیز امروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد کمیته ها در دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی دخالت نداشتند .

ستاد فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد فقط شورای انقلاب بر کار ما نظارت دارد .

با استعفای وزیر خارجه  وقبول این استعفا از سوی مهندس بازرگان گمانه زنی ها برای انتخاب وزیر خارجه بعدی ادامه دارد . گفته می شود ابراهیم یزدی و دکترصدیقی وزیر کشور کابینه مصدق از نامزدهای تصدی این سمت هستند .

یک مقام آگاه در وزارت کشور از برگزاری مجلس موسسان [خبرگان قانون اساسی] در خرداد ماه خبر داد .

 امروز نخستین شماره روزنامه آزادلیق متعلق به فرقه آزادیخواهان آذربایجان منتشر شد . در نخستین شماره این روزنامه آیت الله شریعتمداری با عنوان امام معرفی شده است!(۱)

آیت الله خویی از مراجع تقلید با اظهار خوشحالی از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گفت : در طول ۱۰سال گذشته بارها در تلگرام های متعدد به شاه در باره سیاست ضد مردمی که در پیش گرفته بود اخطار داده بودم.

در یک برخورد شدید نظامی در منطقه مرزی لبنان با اسرائیل که سحرگاه امروز روی داد ۶فدایی فلسطینی شهید و یک سرباز اسرائیلی کشته شد.

محمد عالم یکی از رهبران مسلمان افغانستان که با رژیم نور محمد  تره کی می جنگد گفت : هم اکنون ۵۰هزار مسلمان مسلح در ایالت های مختلف افغانستان با سربازان تره کی در حال نبرد هستند .

۲۸فروردین۱۳۵۹

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با سه شرط صدام برای آغاز مذاکرات صلح بین دو کشور گفت : ایران و عراق نمی توانند با یکدیگر دوست باشند مگر این که رژیم بغداد سقوط کند .

 دکتر محمد جواد باهنر صبح امروز در گفت و گویی اظهار داشت : مرحله دوم انتخابات قرار بود روز ۱۲ اردیبهشت انجام شود  اما چند مسئله پیش آمده که احتمالا انتخابات مرحله دوم را تا دو هفته عقب می اندازد .

دادگاه انقلاب اسلامی خوزستان مرکز اهواز محاکمه ۴ نفر را به اتهام بمب گذاری در لوله های نفت و ترور یکی از فرماندهان سپاه به پایان رساند و آنها را به اعدام محکوم کرد .

 انفجار یک بمب در خیابان امیری آبادان ۶ نفر کشته و ۳۰ تن دیگر نیز زخمی شدند .

 یک ستون زرهی ارتش هنگام عبور از دره قاسملو واقع در استان آذربایجان غربی مورد حمله غافلگیرانه عده ای مهاجم مسلح قرار گرفت که بر اثر آن ۶ نظامی شهید و ۲۵ نفر دیگر نیز زخمی شدند .

 در پی درگیری های شدید لفظی که بین دو گروه از دانشجویان دانشگاه تبریز هنگام سخنرانی آیت الله هاشمی روی داد و منجر به بر هم خوردن جلسه سخنرانی شد گروه هایی از مردم تبریز به عنوان اعتراض به این عمل دست به راهپیمایی زدند .

 گروهی از دانشجویان دانشکده علم و صنعت از اولین ساعات بامداد امروز بخش هایی از این دانشگاه را تصرف کردند .

 آیت الله باهنر گفت : گروه های اسلامی دانشگاه ها معتقدند که دانشگاه باید متناسب با نیازهای انقلاب اسلامی تغییر کند و نظام و سیستم تازه ای در آنجا پیاده شود در این مدت تغییر چشمگیری در سیستم دانشگاه ها داده نشده است .

سازمان مجاهدین خلق [منافقین] در رابطه با برنامه های اخیر بخش فارسی رادیو عراق به مسئولان این رادیو حمله کرد و هشدار داد که مواضع عقیدتی و سیاسی این سازمان را وسیله معامله گری های سیاسی خود قرار ندهند .(۲)

۲۸ فروردین ۱۳۶۰

نمازجمعه این هفته تهران نیز به مانند هفته های گذشته به امامت حضرت آیت الله خامنه ای برگزار شد.

اگر در جامعه ای رشد طبقه اشراف به وجود آمد آن جامعه به فساد کشیده می شود و این درس برای ما از همه درس ها آموزنده تر است .

یک جامعه اگر بخواهد بماند و اگر بخواهد به انحطاط و انهدام دچار نشود باید جلوی حرکت اشرافی گری را بگیرد. اگر نظام اقتصادی جامعه طوری باشد که مردم متوسط جامعه به طرف اشرافی شدن کشیده شوند و مردم فقیر به طرف فقیرتر شدن بروند این نظام اجتماعی غلط است .(۳)

آیت الله منتظری در خطبه های نمازجمعه امروز قم با تاکید بر این که در آمریکا جنایت بیداد می کند گفت : هنوز هم بعضی دل ها توی غرب است و بی بند و باری های آن جا را خیال می کنند تمدن است در آمریکا که کشور پیشرفته ای است رئیس جمهورش امنیت ندارد ! او را به مسلسل می بندند فساد اخلافی و کشت و کشتار و جنایت همه آن جا را فراگرفته نیویورک شهر جنایت در دنیا است.

پی نوشت ها

۱- به گزارش فارس به نظر می رسد تحریریه این روزنامه در نظر دارد با تکیه بر مسائل قومیتی و قرار دادن آیت الله شریعتمداری در مقابل امام به یک رهبر تراشی دست زده و آذربایجان را نیز به سمت حوادثی پیش برد که در کردستان و گنبد شاهدش بودیم .

۲- به حق با این موضع گیری ها می توان سازمان مجاهدین خلق را سازمان منافقین نامید ، مواضعی دو گانه و منافقانه که نشان می دهد «هر روز به رنگی بت عیار در آمد » سال ها بعد از آنکه منافقین مدعی شدند « عراق نمی تواند به هیچ قیمتی ما را بخرد ! » رجوی با افتخار به صدام پناه برده و با وی دست داد و به بازوی نظامی و اطلاعاتی دیکتاتور عراق بدل شد . به گزارش فارس منافقین در طول سالیان متمادی اتحاد با صدام از هیچ جنایتی علیه دو ملت ایران و عراق فروگذاری نکرد . عملیات مرصاد را بایستی در این راستا ارزیابی نمود که طی آن منافقین با کمک اطلاعاتی و نظامی صدام به ایران اسلامی حمله کرد ولی به مدد الهی با خواری و خفت شکست را پذیرا شد . در روزهای آینده و به فراخور حال به تاریخچه منافقین بیشتر اشاره خواهد شد .

۳ - متن کامل خطبه های آیت الله خامنه ای در روز ۲۸ فروردین ۱۳۶۰  را می توانید در این لینک بخوانید .

برچسب‌ها:

نظر شما