شناسهٔ خبر: 51890 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۹ اردیبهشت در آئینه تاریخ

از بررسی قطع رابطه ایران و مصر در وزارت خارجه تا سفر بدون هماهنگی ملک عبدالله به ایران

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۹ اردیبهشت ۱۳۵۸

امام خمینی در حکمی شورای انقلاب را موظف کردند که آئین نامه اجرایی شوراهای شهر و روستا را تهیه کند .

دادستانی کل انقلاب با انتشار اطلاعیه ای از روستائیان خواست تا در دستگیری عوامل ضد انقلاب که پنهان شده اند همکاری کنند .

عباس امیر انتظام سخنگوی دولت امروز اعلام کرد : مسئله قطع رابطه ایران با مصر در وزارت خارجه در دست مطالعه است .

 در پی انتقاد سید حسین خمینی نوه امام از صادق قطب زاده و رادیو وتلویزیون دفتر امام با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد این اظهارات نظر شخصی گوینده است .

احمد سلامتیان معاون وزارت خارجه در دوره تصدی گری دکتر سنجابی چگونگی تشکیل دولت در دولت و دخالت بعضی از مقامات دولتی در وزارت خارجه و سیاست خارجی ایران را که منجر به استعفای دکتر سنجابی شد را تشریح کرد .

شهریار روحانی داماد ابراهیم یزدی علیرغم نظر وزارت خارجه به فعالیت های خودسرانه ادامه می داد ، از جمله بدون کسب اجازه وزارت خارجه اقدام به ملاقات خصوصی با وزیر امور خارجه آمریکا و مقامات وزارت دفاع این کشور [پنتاگون] کرده بود .

شهریار روحانی خودسرانه اقدام به عزل و نصب کارکنان و اخراج عده ای از آنان از سرکنسولگری ها کرده بود و بدون اطلاع وزارت امور خارجه در صدد تماس مستقیم با دیگر مقامات دولتی آمریکا برآمده بود.

در یک دولت مسئول کلیه امور مربوط به هر بخش باید از جانب وزیر مسئول آن بخش و مسئولین آن وزارتخانه انجام شود ، متاسفانه این مسئله در دوران دو ماهه گذشته وزارت خارجه از جانب بعضی مقامات دولتی و از جمله شخص آقای ابراهیم یزدی و صادق قطب زاده رعایت نمی شده است و این دو نفر در موارد فوق بدون تماس با وزارت خارجه مستقیما عمل می کردند .

به عنوان مثال ما از طریق سفیر عربستان سعودی در ایران و سفیر سوریه در کشورمان مطلع شدیم که امیر عبدالله بن عبدالعزیز به ایران آمده ، در فرودگاه مورد استقبال صادق قطب زاده قرار گرفته و سپس بدون برقراری کوچکترین تماس با وزارت خارجه از ایران خارج شده است .

سفیر ایران در فرانسه گفت : تا هنگامی که قراردادهای نظامی ایران و آمریکا لغو نشود ما نمی توانیم ادعا کنیم که سیاست مستقل و ملی کاملی داریم و مستقل هستیم .

 دکتر کریم سنجابی وزیر سابق امورخارجه گفت : بررسی قانون اساسی مهمترین کار کشور است و باید جنبه های ضد استبدادی و ضد استعماری انقلاب اسلامی ایران در متن قانون اساسی گنجانده شود .

 رئیس هیئت بازرسی مامور رسیدکی به سوء استفاده در اوقاف پس از بررسی قسمتی از پرونده های واگذاری زمین به افراد متنفذ رژیم سابق گفت : در طول رژیم گذشته و در اوقاف سوء استفاده های فراوانی شده است .

 طرح پیشنهادی فدراتیو کردن ایران تهیه و از سوی وزارت کشور برای اظهار نظر به نخست وزیری تسلیم شد .

وزارت کشور با ارسال نامه ای به استانداری ها مقررات تشکیل شوراهای شهر را اعلام کرد .

حسن نزیه رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در مصاحبه مطبوعاتی خود سیاست فروش و صدور نفت ایران و همچنین مذاکراتی را که جهت خلع ید کامل از کنسرسیوم صورت گرفته است را اعلام کرد .

از صبح امروز افسران ، درجه داران ، و سربازان پادگان شهید محبی سلماس و همچنین پرسنل ژاندارمری این شهر بخاطر اعتراض به بازداشت یک درجه دار در پادگان ، مسجد جامع و اداره مخابرات سلماس متحصن شدند و تقاضای آزادی فوری وی را کردند .

۹اردیبهشت ۱۳۵۹

نماینده دادستان انقلاب اسلامی ایران مستقر در شرکت ایران ناسیونال به مردم هشدار داد که تا اطلاع ثانوی از خریدن اتومبیل خودداری نمایند چون به زودی با به اجرا گذاشتن یک طرح ضربتی قیمت سرسام آور بازار سیاه پیکان شکسته خواهد شد .

دکتر حسن حبیبی سخنگوی شورای انقلاب به خبرنگاران گفت : دانشجویانی که از این به بعد وارد دانشگاه می شوند باید قبلا یک دوره کار عملی در اجتماع طی کرده باشند ، بنابراین ما یک کنکور می گذاریم و این افراد را می فرستیم به شهر و روستا تا کار بکنند .

مهندس مصطفی میر سلیم سرپرست شهربانی کل کشور در یک گفت و گوی مطبوعاتی در زمینه انفجارهای دیروز تهران گفت : برداشت ما این است که عوامل بمب گذاری های تهران وابسته به دولت عراق بوده و اخیرا در میان رانده شدگان تعدادی از آنها به ایران آمده اند تا با طرح های سازماندهی شده مبادرت به ایجاد جو ارعاب و نگرانی در میان مردم ایران بنمایند که نظایر آن در خوزستان دیده شده است .

 ملا محمد ربیعی پیشوای جامعه اهل سنت کرمانشاه طی نامه ای خطاب به بنی صدر رئیس جمهور تاکید کرد : اکثر گروه های سیاسی [مسلح] سنندجی نیستند .

سرهنگ اخیانی فرمانده ناحیه ژاندارمری کرمانشاه گفت مهاجمان مسلح عراقی که بامداد دیروز پاسگاه و منطقه مرزی تنگ آب را مورد حمله قرار داده بودند با مقاومت ماموران ژاندارمری عقب نشینی کردند .

 معاون سیاسی وزیر کشور در گفت و گویی اظهار داشت : تاریخ تشکیل مجلس شورای ملی بستگی به این دارد که نتایج دور دوم انتخابات چه زمانی اعلام شود و اگر ما روز ۱۹ اردیبهشت انتخابات مرحله دوم را برگزار کنیم امید می رود که دو هفته بعد از آن بتوانیم مجلس را افتتاح کنیم .

به دنبال استعفای سایروس ونس وزیر خارجه آمریکا که در اعتراض به عملیات طبس صورت گرفت امروز چند مقام بلند پایه دولت آمریکا نیز اعلام کردند که برای اعتراض به اقدام نامناسب کارتر استعفا خواهند داد .

روزنامه حریت استانبول امروز به دولت ترکیه هشدار داد که نباید این کشور را به اسب تراوای مهاجمان آمریکایی علیه کشورهای اسلامی منطقه تبدیل کند .

 جرج بال معاون وزیر پیشین خارجه آمریکا گفت وی با افزایش تدریجی فشارهای نظامی و اقتصادی کارتر علیه ایران مخالف است .

 آیت الله بهشتی رئیس دیوانعالی کشور درباره اوضاع کردستان اظهار داشت : ما همواره با برخورد مسلحانه در کردستان مخالف بوده ایم و این جنگ افروزان خود پرست و یا بیگانه پرست در آن منطقه هستند که مردم مسلمان و شریف کرد را تحت فشار و ستم قرار داده اند.

بنی صدر رئیس جمهور طی سخنانی اظهار داشت : کسانی که دست به انفجارهای دیروز زده اند با بختیار ارتباط داشته اند .

 دکتر ابراهیم یزدی سرپرست جدید موسسه کیهان اظهار داشت : زیر بار تحمیلات گروه های فشار نخواهیم رفت ، ما انقلاب نکردیم که نظریات انحرافی را به خورد مردم بدهیم . آزادی برای آزادی ، هنر برای هنر و نظر برای نظر معنا نمی دهد ما انقلاب کردیم برای پیروزی ارزش های اسلامی خودمان ، هر نظر و فکر و اندیشه ای که در خدمت این انقلاب و هدفها باشد استقبال خواهیم کرد .

آیت الله باهنر گفت : توطئه آمریکا بسیار پیچیده بوده است ، اسنادی به دست آمده که نشان می دهد حدود ۱۲ ماه قبل چنین توطئه ای طرح ریزی شده بود در صورتی که آغاز گروگان گیری جاسوسان ۶ ماه قبل است.

طی درگیری های شدید میان نیروهای سپاه پاسداران بیجار و افراد مسلح ۳۷ نفر کشته شدند.

کمیسیون بحران اقتصادی به منظور مقابله با تحریم آمریکا و کشورهای عضو بازار مشترک با شرکت نمایندگان وزارت بازرگانی ، صنایع و معادن و بانک مرکزی زیر نظر شورای انقلاب تشکیل شد .

آیت الله لاهوتی امام جمعه رشت اظهار داشت : بعضی از آقایان دلخوش کرده اند که رهبر مذهبی هستند ولی از پشت به انقلاب ما خنجر می زنند .

علیرضا نوری رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه ای با مجله اشپیگل آلمان اظهار داشت ایران می تواند بدون فروش نفت با تحریم اقتصادی غرب مقابله کند و حمله و تحریم نمی تواند باعث آزادی گروگان ها بشود .

برچسب‌ها:

نظر شما