شناسهٔ خبر: 51333 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

1 اردیبهشت در آئینه تاریخ ؛

بنزین همچنان دو نرخه خواهد ماند!

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۱ اردیبهشت ۱۳۵۸

امروز گروهی از فرهنگیان کرمانشاه و همدان به خدمت امام خمینی رسیدند و ایشان در این دیدار به یکی از دغدغه های اصلی خود در این روزها پرداختند . فتنه گری گروهک ها و مخالفت آنان با هرگونه حرکت اصلاحی موضوعی بود که امام بدان در این دیدار پرداختند .

اوضاع بحرانی نقده همچنان ادامه دارد ، تیراندازی های مستمر امکان جمع آوری اجساد و زخمی ها از میان معرکه را مشکل کرده است .

امام جمعه مهاباد از با ارسال تلگرامی خطاب به امام خمینی از ایشان خواست برای پایان دادن به درگیری ها اقدامات عاجل صورت گیرد .

امروز همچنین سادات اعلام کرد در رفراندومی که برگزار کرده است اکثریت مطلق مردم مصر موافقت خود را با صلح وی با اسرائیل اعلام کرده اند .

سادات با استناد به این رفراندوم مجلس ملی این کشور را منحل کرد .

۱ اردیبهشت ۱۳۵۹

امام خمینی در مورد ضرورت انقلاب فرهنگی اظهار داشتند  : اگر دانشگاههاي ما تربيت اسلامي و اخلاق اسلامي داشت، ميدان زد و خورد عقايدي كه مضرّ به حال اين مملكت است نميشد. اگر اخلاق اسلامي در اين دانشگاهها بود اين زد و خوردهايي كه براي ما بسيار سنگين است، تحقق پيدا نميكرد ، اينها براي اين است كه اسلام را نميدانند و تربيت اسلامي ندارند.

سخنگوی حزب دمکرات کردستان به دلیل درگیری های اخیر در منطقه اشاره کرد و گفت : یک ستون ارتشی که قصد عبور از کناره شهر سنندج را داشت توسط گروهی از مهاجمین خلع سلاح شد و به قرار اطلاع در پی این واقعه ارتش مداخله کرد .

سپاه پاسداران پاوه طی اطلاعیه ای درگیری های اخیر در منطقه اورامانات را از جانب احزاب کومله و دمکرات و عوامل بعث عراق دانست و اضافه کرد که مهاجمین با استفاده از سلاح های سنگین ، خمپاره انداز و مسلسل کالیبر ۵۰ شهر پاوه و اطراف آن را مورد هجوم قرار داده اند .

در رابطه با حوادث دانشگاه ها و اجتماع مردم در برابر مراکز آموزشی بنی صدر طی اطلاعیه ای تاکید کرد : حمله به مراکز سازمانهای سیاسی توطئه بر ضد دولت انقلاب است . در خارج دانشگاه اقدام به هر گونه تجمع و حمله به مراکز سازمانهای سیاسی توطئه بر ضد دولت انقلاب و تضعیف جبهه داخلی ما در برابر آمریکای سلطه گر است و هر محلی که در خارج از دانشگاه تصرف شده باید فورا تخلیه گردد .

شیخ علی تهرانی و محمد تقی شریعتی در اطلاعیه مشترکی تاکید کردند : چگونه نگران نباشیم در حالی که وطن ما از ناحیه شیطان بزرگ ، آمریکا در محاصره اقتصادی و نظامی قرار گرفته و حکومت فاشیستی بعث عراق مرزهای غرب کشورمان را مورد تجاوز قرار داده و نیروهای اهریمنی جهانی علیه انقلاب اسلامی همدست شده اند و مقابله و مواجهه با این همه شیاطین جز با وحدت کلمه و اتحاد همه نیروها با هر مسلک و مرام و نژاد و قومیت امکان ندارد و با این همه نیروهای ما در داخل کشور در برابر هم صف آرایی نموده اند .

 داگلاس هورد مشاور وزارت امور خارجه بریتانیا گفت پافشاری کارتر برای تحریم اقتصادی ایران متحدان اروپایی آمریکا را دچار یک بحران روحی کرده است .

 دن شومردن ژنرال اسرائیلی که در سال ۱۹۷۶ فرماندهی عملیات نجات گروگانها از فرودگاه انتبه را بر عهده داشت نیز گفت امکان آزاد کردن گروگان های آمریکایی در تهران با استفاده از زور وجود دارد.

۱  اردیبهشت ۱۳۶۰

امام خمینی در دیدار با پرسنل صنایع نظامی کشور و اعضای مکتب الزهرای یزد  با تاکید بر این که باور انسان اساس تمام امور است اظهار داشتند : به دولت ها و ملت های مستضعف باوراندید که می شود در مقابل آمریکای جهان خوار و شوروی جهان خوار ایستادگی کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان دیدار ۱۵ ساعته خود از جبهه های گیلان غرب و سومار تاکید کردند توان رزمی نیروهای ما روز به روز بیشتر می شود.

هیئت بررسی وضعیت آذربایجان غربی که در اواخر سال گذشته به دستور امام خمینی و سرپرستی آیت الله اشراقی تشکیل شده بود دیروز در جلسه رسمی خود تصمیم گرفت برای بررسی وضع امنیتی و رفاعی آذربایجان غربی به زودی عازم منطقه شود.

 کلیه ارتفاعات مشرف بر مرز عراق در جبهه مریوان به تصرف نیروهای انقلاب درآمد.

وزیر بازرگانی ترکیه اظهار داشت که ما حاضر هستیم تمام راه ها ، راه آهن و بنادر خود را به طور کامل در اختیار ایران بگذاریم و ایران می تواند از تمام راه های ما استفاده کند.

بنا به پیشنهاد نخست وزیر و تصویب هیئت وزیران کلیه جان باختکان نیروهای مسلح و کارکنان ادارات و موسسات دولتی که تا قبل از ۲۲ بهمن در مبارزه علیه نظام شاهنشاهی و در رابطه با انقلاب اسلامی ایران جان خود را از دست داده اند جزو شهدای انقلاب محسوب شده و خانواده های آنان از حقوق قانونی شهدا برخوردار خواهند شد.

محمد علی رجایی نخست وزیر صبح امروز بودجه سال ۱۳۶۰ کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد .

 دولت از بدو شروع به کار ضمن تلاش برای کاهش بار جنگ هدف اصلی خود را که از بین بردن اختلافات طبقاتی و اجرای توزیع عادلانه امکانات بوده از یاد نبرده است وبا طرح و اجرای سهمیه بندی کالاهای ضروری مانند قند و شکر و هم چنین دو نرخه کردن بعضی از کالاها مانند بنزین توفیقاتی در این زمینه بدست آورده است . دولت در نظر دارد در آینده این برنامه مفید ومردمی را کما کان ادامه و گسترش بدهد .

مقامات اندونزی اخطار کردند که ایران نبایستی در امور داخلی این کشور دخالت کند . رئیس سازمان امنیت اندونزی در اجلاس ۵ ساعته با ۲۵۰ رهبر مذهبی مسلمان این کشور با اخطار به ایران ادامه داد : یکی از علمای مسلمان اندونزی به آیت الله خمینی نامه ای نوشته و از انقلاب اسلامی تجلیل و آرزوی برقراری حکومت اسلامی در اندونزی را مطرح کرده است.

روزنامه های چاپ قاهره اعلام کردند که در جریان مذاکرات ژنرال عبدالحلیم ابوغزاله وزیر دفاع مصر در آمریکا مسئله تحویل ۴ هواپیمای شناسایی پیشرفته مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معمر قذافی رهبر لیبی در سفر به موریتانی خواستار اتحاد انقلابی بین لیبی ، الجزایر ، موریتانی و جمهوری غربی صحرا شد.

جمعی از طلاب حوزه علمیه قم در تلگرامی به حضور امام خمینی اعلام کردند : ما اطمینان می دهیم حرکت های مرموز و شیطانی آمریکا را به کمک الله در نطفه خفه می کنیم.

نوبری رئیس کل بانک مرکزی از خارج شدن دو سوم اسکناس های رژیم سابق از جریان خبر داد.

سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت : وزیر مسکن در نامه ای به امام خواستند اجازه داده شود بنیاد مسکن که یک موسسه انقلابی اسلامی است در چهارچوب سیاست های هماهنگ مسکن و شهرسازی به صورت بازوی قوی اجرایی و به شیوه جهاد سازندگی زیر نظر وزارت مسکن فعالیت کند که امام موافقت فرمودند و همان موقع بود که روزنامه ها مسئله ادغام را مطرح کردند ولی در واقع این گونه نیست .

علیرضا یارمحمدی نماینده بم در مجلس شورای اسلامی گفت : فراماسون ها منشا انسجام و تشکل ضد انقلاب در ایرانند.

برچسب‌ها:

نظر شما