شناسهٔ خبر: 51163 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

29 فروردین در آئینه تاریخ ؛

اولین بحران سیاسی پس از انقلاب چگونه خاتمه یافت / داماد کدام شخصیت وزیر خارجه را مجبور به استعفا کرد ؟!

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۲۹ فروردین ۱۳۵۸

رهبر انقلاب امروز در دیدار با فرماندهان و مسئولان کمیته های ۱۴گانه انقلاب با اشاره به ضرورت وجود کمیته های انقلاب بر تصفیه این کمیته ها تاکید کرده و ادامه دادند : دولت تا زمانی که گروهک های مسلح را خلع سلاح نکرده است حق اعتراض به کمیته ها را ندارد .

امام خمینی در بخش دیگری از این سخنرانی مهم خود با اشاره به حوادث چند روز گذشته از حضور آیت الله طالقانی در قم خبر داده و فرمودند چگونه کسانی که به خدا اعتقاد ندارند در حمایت از کسی در خیابان ها راهپیمایی می کنند که روحانی است و به اسلام تعبد دارد ؟!

امام خمینی همچنین فرمودند : اگر احمد مرا هم بگیرند و بکشند حرفی نمی زنم ...

امروز همچنین آیت الله طالقانی با انتشار بیانیه مهمی از مردم  خواستند «مواظب باشند تا در صف فشرده و هماهنگ ملت اسلام و مردم ایران فرصت طلبان و مفسده جویان رخنه نکرده و انقلاب اصیل و عالی ما را به راستگرایی و چپ گرایی افراطی نکشانند .»

شورای انقلاب نیز با انتشار بیانیه ای اخطار داد « شورای انقلاب نه در برابر خودسری ها بی تفاوت می ماند و نه اجازه می دهد که عوامل تحریک و توطئه با سرنوشت کشور بازی کنند و مقدمات بازگشت رژیمی از نوع رژیم گذشته را فراهم سازند .»

دکتر کریم سنجابی امروز در مصاحبه ای با اصحاب رسانه دلایل استعفای خود را از وزارت خارجه تشریح کرد . اختلافات سنجابی با برخی افراد از جمله داماد ابراهیم یزدی که اداره سفارت ایران در آمریکا را بر عهده دارد یکی از دلایل استعفا شمرده می شود .(۱)

سنجابی در این سخنان با بیان این‌که دولت باید قدرت اجرایی داشته باشد، از مختل شدن کار مملکت به دلیل وجود "مراکز مختلف تصمیم‌گیری" انتقاد کرد.

امروز همچنین ۶تن از عوامل کشتار جمعه سیاه -۱۷شهریور ۵۷- بعد از محاکمه به اعدام محکوم و تیرباران شدند .

۲۹ فروردین ۱۳۵۹

پیش از ظهر امروز ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور به همراه اعضای شورای انقلاب با امام خمینی دیدار و در زمینه انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها با ایشان گفت و گو کرد .

شورای انقلاب در مورد تصفیه دانشگاه ها اطلاعیه ای صادر و تاکید کرد : ستادهای عملیاتی گروه های گوناگون ، دفترهای فعالیت و نظایر اینها که در دانشگاه ها و دانشکده ها و موسسات آموزش عالی مستقرشده اند در ظرف سه روز یعنی تا پایان روز دوشنبه یکم اردیبهشت باید برچیده شوند .

در پی حوادث دانشگاه تبریز ، دانشگاه پلی تکنیک و علم و صنعت که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه رخ داد امروز تعداد دیگری از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور به اشغال انجمن های اسلامی که خواستار پاکسازی محیط آموزشی و تغییر نظام آموزشی هستند درآمد.

حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه های این هفته جمعه تهران اظهار داشت :  این گروه هایی که در دانشگاه ها لانه کرده اند و علیه حکومت اسلامی مشغول ضربه زدن هستند باید خود این  محل علمی را تخلیه کنند و اگر این مراکز را که تبدیل به مرکز فساد شده است تخلیه نکنند و به صاحبان اصلی یعنی ملت تحویل ندهند ملت خودشان خواهند رفت و این مراکز را پاکسازی خواهند کرد .(۲)

۲۹ فروردین ۱۳۶۰

آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور در گزارشی پیرامون آخرین وضعیت پرونده ۱۴ اسفند دانشگاه تهران گفت :‌همه شخصیت ها و انسان ها در برابر قانون مساوی و برابر هستند.

اصولا در قانون شخصیت ها و همه انسان ها با هم برابر هستند و ساختن یک انسان های ممتاز و فوق قانون اثرات بسیار تلخی برای ما به وجود می آورد و فکر نمی کنم کسی چنین حرفی بزند و یا چنین فکری داشته باشد.

طی احکامی از سوی محمد علی رجایی نخست وزیر معاونین جدید وزارت امورخارجه در امور بین الملل ، پارلمانی و سیاسی و فرهنگی و کنسولی منصوب شدند.‌

محمد علی رجایی : سیاست کلی انقلاب اسلامی و سیاست خارجی ما بر اساس شعار نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی است که ملت مسلمان ایران با نثار خون شهیدانش به روی آن سرمایه گذاری کرده است.علت طولانی شدن جنگ هم دقیقا به دلیل رعایت همین سیاست است زیرا در صورت کمک گرفتن از قدرت های بزرگ ما می توانستیم جنگ را یک شبه تمام کنیم.

روزنامه الاهرام نوشت مصر از آمریکا درخواست تحویل هواپیماهای جاسوسی از نوع هاوکی را کرده است .

رادیو صدای آمریکا گزارش داد صدام رئیس جمهور عراق در مصاحبه با نشریه الحوادث گفته است ما خود را برای یک جنگ طولانی با ایران آماده کرده ایم.

کاخ سفید اعلام کرد سه عضو آمریکایی دادگاهی که قرار است بر اساس بیانیه الجزایر به اختلاف های مالی ایران و ایالات متحده رسیدگی کنند تعیین شده اند.

یک گروه از افراد گشت ژاندارمری نقده در محلی بین روستای قارنا و دره خوکها مورد حمله عناصر مسلح غیرقانونی قرار گرفتند که در نتیجه استوار دوم قربانعلی رستم پور رئیس پاسگاه نقده و ۵ ژاندارم شهید و ۴ تن دیگر نیز مجروح شدند.

در پایان سومین جلسه هیئت رسیدگی به اختلافات میان مسئولان مقرر شد این هیئت جلسه ای با حضور رئیس جمهور و نخست وزیر برقرار کند.

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا طی اطلاعیه ای بیانیه وزارت امورخارجه در رابطه با سخنان حبیب شطی را خارج از مجرای مجاز و فاقد اعتبار خواند و افزود : این بیانیه نباید به عنوان موضع جمهوری اسلامی قلمداد شود !

سرهنگ عطاریان فرمانده عملیات غرب کشور گفت :مردم ما را همیشه این طور دوست داشته باشند ما هیچ صلح و هیئتی را نمی پذیریم ما این جنگ را تا پیروزی ادامه می دهیم و به پشتیبانی هیچ قدرتی هم احتیاج نداریم.(۳)

پی نوشت ها

۱-به گزارش فارس  کریم سنجابی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی علل استعفای خود را به اطلاع همگان رساند.سنجابی در این سخنان با بیان این‌که دولت باید قدرت اجرایی داشته باشد، از مختل شدن کار مملکت به دلیل وجود "مراکز مختلف تصمیم‌گیری" انتقاد کرد.

سنجابی در مورد سفارت ایران در واشنگتن گفت : در این سفارت بعضی افراد که خودشان را به آیت الله خمینی وابسته می دانند با یک سری اعمال بی رویه کارهایی کرده اند که در شان سفارت ایران نبوده است و در واقع اینها مشکلاتی برای وزارت خارجه بوجود آورده بودند . که من در انجام وظایف خود با آنها روبرو شدم .
هنگامی که خبرنگاری از دکتر سنجابی پرسید: آقای دکتر استعفای شما در رابطه با دخالت‌های شهریار روحانی داماد آقای دکتر یزدی در امور سفارت ایران در آمریکا نیست؟وی پاسخ داد: البته این آقای روحانی فردی هستند که در سفارت واشنگتن و کنسولگری‌ها بعضی اعمال کردند که به‌هیچ‌وجه با انضباط و با صلاحیت قانونی منطبق نیست. خبرنگار پرسید: آیا آقای شهریار روحانی سمتی دارد؟دکتر سنجابی گفت: نخیر ندارد.

شهریار روحانی داماد سابق دکتر ابراهیم یزدی که عملا اداره سفارت ایران در آمریکا را بر عهده داشت در تاریخ ۱۶اردیبهشت ۵۸سرپرست سفارت ایران در این کشور شد .  (۲۷۵ روز بازرگان ، مسعود بهنود ،  صفحه ۵۲۶ .)

حسین شیخ الاسلام از دانشجویان خط امام ، سفیر سابق ایران در سوریه  و قائم مقام وزارت خارجه در دولت نهم دریک مصاحبه درمورد ازدواج روحانی با دختر دکتر یزدی می گوید که محمد هاشمی رفسنجانی دختر یزدی را برای شهریار خواستگاری می کند.  شهریار روحانی پس از آنکه پدرزن اش مدیریت روزنامه کیهان را بر عهده گرفت سردبیر این روزنامه شد .

مسعود بهنود می نویسد : سایروس ونس وزیرخارجه آمریکا با شهریار روحانی و داماد دکتر ابراهیم یزدی وسرپرست موقت سفارتخانه ایران درواشنگتن ملاقات کرد . گفته می شود این ملاقات بدون کسب نظر وزارت خارجه ایران صورت گرفته است . کارتر ساعتی بعد دریک مصاحبه مطبوعاتی دراشاره به این ملاقات گفت : ایران علاقمندی خود را برای همکاری با دولت آمریکا اعلام کرده است . وی احتمال داد که بین ایران و آمریکا روابط امنیتی هم وجود داشته باشد .  («۲۷۵روز بازرگان » ، صفحه ۴۱۱)

درهمین ایام احمد سلامتیان معاون  دکتر سنجابی در وزارت خارجه  پیرامون  کناره گیری وی مطالبی را بیان کرد که به عملکرد شهریار روحانی برمی گردد . سلامتیان به « مکاتبات شهریار روحانی و دکتر ابراهیم یزدی درباره مسائل مربوط به روابط ایران و آمریکا»  اشاره  کرده و می گوید : این مکاتبات تماما بدون اطلاع وزیر خارجه صورت گرفته و این وزارتخانه را با مسائل گوناگونی مواجه کرده است .

دکتر کریم سنجابی از اعضای جبهه ملی و وزیر خارجه دولت بازرگان که سابقه وزارت درکابینه دکتر مصدق را نیز داشته است از مدتها قبل این سو و آن سو از اعمال شهریار روحانی داماد دکتر یزدی که امور سفارت ایران درآمریکا را بعهده گرفته بود ، شکایت می کرد و از ارتباط ابراهیم یزدی با عواملی از دولت آمریکا خبر می داد .

دراین بین شهریار روحانی سفیر ایران در آمریکا ، دریک حاتم بخشی غافلگیر کننده اعلام می کند ایران از مالکیت جزایر سه گانه خلیج فارس یعنی تنب بزرگ ، تنب کوچک و ابوموسی گذشت می کند . بهنود دراین زمینه می نویسد : انتشار نظریات شهریار روحانی که عملا سرپرستی سفارت ایران درآمریکا را برعهده دارد موجب شد تا وزارت خارجه اعلامیه های صادر کنند ، دریک مجله عربی از قول وی نوشته شذه بود :  ایران از جزایر سه گانه خلیج فارس گذشت می کند!  » ۲۷۵ روز بازرگان» ، صفحه ۵۱۹ 

۲- متن کامل خطبه های حضرت آیت الله خامنه ای در روز ۲۹ فروردین ۱۳۵۹ را می توانید در این لینک مطالعه کنید .

۳- به گزارش فارس سرهنگ هوشنگ عطاریان فرمانده قرارگاه عملیاتی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در غرب کشور بود . بنی صدر پس از برکناری شهید صیاد شیرازی از فرماندهی عملیات غرب کشور عطاریان را به جای وی منصوب کرد .  عطاریان در سال ۱۳۶۱ ، درست در گرماگرم جنگ ایران و عراق ، به جرم جاسوسی برای اتحاد جماهیر شوروی و انتقال اطلاعات محرمانه به عوامل این کشور ، محاکمه و اعدام شد.

برچسب‌ها:

نظر شما