شناسهٔ خبر: 51568 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۳ اردیبهشت در آئینه تاریخ ؛

مهلت ۵ روزه به ساوکی های صدا و سیما!

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۳ اردیبهشت ۱۳۵۸

امروز سرلشکر قره نی اولین رئیس ستاد ارتش اسلامی ایران ترور و به شهادت رسید .

قره نی فرودین ماه امسال به دلیل شدت عمل با ضد انقلاب توسط مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت برکنار شد .

درگیری ها در نقده نیز علی رغم مذاکرات صورت گرفته میان علما ، هیئت اعزامی وزارت کشور و طرفین درگیر همچنان ادامه دارد . 

آیت الله شبیرخاقانی رهبر عشایر عرب که تهدید کرده بود کشور را ترک خواهد کرد به دنبال در خواست امام خمینی و مذاکره آیت الله طالقانی و سید احمد خمینی با وی از تصمیم خود منصرف شده است .

صادق قطب زاده سرپرست صدا و سیما نیز امروز به ساواکی های این سازمان ۵ روز مهلت داد تا استعفا دهند ، در صورت عدم استعفا این عده معرفی خواهند شد .

در بعد بین المللی نیز با ورود وزیرخارجه کویت به شیخ نشین امارات برای میانجیگری بین شیوخ این جزیره ادامه دارد .  جنگ قدرت در این کشور ۸ساله همچنان ادامه دارد و تاکنون مذاکرات برای وحدت کامل شیخ نشین ها به نتیجه ای نرسیده است .

۳ اردیبهشت ۱۳۵۹

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور پس از یک وقفه یک هفته ای در امور آموزشی کار خود را از امروز آغاز کردند .

علی تهرانی و محمد تقی شریعتی در نامه مشترکی به بنی صدر رئیس جمهور خواستار اعزام بازرس ویژه رئیس جمهوری برای رسیدگی به وقایع اخیر مشهد شدند .

رضا سلیمی وزیر امور اقتصاد و دارایی از اعلام آمادگی دهها کشور برای مبادلات تجاری با ایران خبر داد .

صادق قطب زاده وزیر خارجه و عضو شورای انقلاب در نامه ای سرگشاده به شیخ حسین انصاریان تاکید کرد : معتقدم که دانستن احکام مربوط به امر به معروف و نهی از منکر و حتی دانستن تمام احکام اسلامی دلیل بر تصمیم گیری و اجرای تصمیمات در خارج از چارچوب قانون نباید باشد .

درگیری های شدید و خونین سنندج که از چند روز پیش آغاز شده بود روز گذشته به اوج خود رسید و شهر حالت جنگ زده پیدا کرد ، این حالت تا ساعت ۴ بامداد امروز ادامه داشت و اکنون صدای تیراندازی در شهر شنیده می شود .

 ارتش در بیانیه ای آتش بس گروه های مسلح سنندج را نپذیرفت و تاکید کرد : این بار ملت و به تبعیت از خواست او واحدهای ارتش و سپاهیان پاسدار فریب نخواهند خورد و هنگامی آتش بس اعلام خواهد شد که کلیه افراد مسلح از شهر خارج شوند و هرگز با اسلحه در شهر رفت و آمد نکنند .

فرمانداران اهواز ، آبادان ، خرمشهر ، دزفول و معاون امورسیاسی – اجتماعی استانداری خوزستان و شهردار اهواز با صدور اطلاعیه ای به طور دسته جمعی استعفا کردند .

دانشگاه جندی شاپور اهواز صحنه زد و خورد خونینی بود ، درگیری شدید مقارن ظهر در محل شهر دانشگاهی اهواز رخ داد که در جریان آن عده ای کشته و مجروح شدند .

۳  اردیبهشت ۱۳۶۰

امام خمینی رهبر انقلاب قبل از ظهر پنجشنبه [۳ اردیبهشت ] در جمع معاونین فنی وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی اظهار داشتند : بحمدالله این گرفتاری هایی که برای کشور ما هست کمتر است از آن گرفتاریهایی که برای همه انقلابات بوده و نکته اساسی‌اش هم همین است که اینجا اسلامی بوده است و زن و مردش در راه اسلام فداکاری کردند. از این به بعد هم البته باز گرفتاریها هست. ما علاوه بر آن گرفتاریهایی که بعض انقلابات داشتند، گرفتاری جنگ هم داشتیم؛ برای اینکه کشور ما با خیلی کشورها فرق دارد. کشور ما محل مطامع همه کشورهای بزرگ است.

این کسانی که در داخل هم هستند و بسته به آن قدرتهای بزرگ هستند، اینها هم به این زودیها دست بردار نیستند، لکن آنچه که هست این است که ما برای اسلام قیام کردیم و برای اسلام هم تحمل می‌کنیم. و من امیدوارم که پیروز هم بشویم. و اساس را ما از بین بردیم. رک صحیفه امام ، جلد ۱۴ ، صفحه ۳۱۳

شرایط نقل و انتقال معلمان در مناطق ۲۰ گانه تهران اعلام شد . بر این اساس انتقال معلمانی که سابقه خدمت آنان کمتر از ۳ سال است از جنوب به شمال شهر امکان پذیر نمی باشد.

رئیس جمهور در بازدید از خط مقدم یکی از جبهه های منطقه کرخه خواستار تلاش بیشتر نیروهای مسلح برای بیرون راندن دشمن شد.

همسر امام طی مصاحبه ای درباره مساپل زنان و آینده انقلاب اظهار داشت :  بانوان در این انقلاب آن چنان شخصیتی از خود نشان دادند که احتیاج به قوانین حمایت کننده ندارند بلکه این بانوان هستند که خود حامی قوانین مترقی اسلامی در این کشور می باشند. زنان باید در لباس پوشیدن هم انقلاب کنند.

ایران و عراق از صبح امروز وارد جنگ سنگین در آخرین ارتفاعات بازی دراز شدند . بر اساس اخبار رسیده بیش از ۴۰۰ نظامی عراقی به اسارت نیروهای ایران درآمده و جنگنده های کشورمان میگ های عراقی را در آسمان اهواز شکار کرده اند.

عراق با دادن ۴۰۰ اسیر و ۳۰۰ کشته از ارتفاعات مشرف به قصر شیرین عقب نشسته است . بر این اساس تمام ارتفاعات بازی دراز ، روستای بی درواز و کمینه در منطقه نوسود آزاد شده اند.

بر اساس این گزارش ها مقدمات آزاد سازی قصر شیرین فراهم شده است . تلفات دیروز عراق در نبردهای غرب و جنوب ۷۰۸ نفر اعلام شد . پاسداران انقلاب همچنین بخش نودشه را به محاصره کامل خود در آورده اند.

بمب گذار های تهران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شدند. این افراد در پشت بیت امام ، هتل هایت ، خیابان آذربایجان و پارکینگ تجریش بمب گذاری کرده بودند . با دستگیری این افراد مقدار زیادی دینامیت ، باروت و چاشنی کشف شد .

بزرگترین سرقت نقدی در تاریخ بانک زنی آمریکا رقم خورد .

محاکمه اربکان رهبر اسلامی ترکیه از فردا آغاز می شود.

سادات برای کمک به فالانژها  ، مزدور به لبنان فرستاد.

محمد علی رجایی نخست وزیر ضمن تشریح وضع اقتصادی کشور گفت : هدف اصلی دولت از بین بردن اختلاف طبقاتی است .

پیش بینی می شود که تولید گندم در سال ۱۳۶۰ به ۵/۵ الی ۶ میلیون تن برسد . برای جهاد [سازندگی] معادل ۸۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده که نسبت به سال قبل از رشد ۴۵ درصدی برخوردار است .

آیت الله محمد یزدی سخنگوی هیئت سه نفره : بیان سیاست خارجی دولت ایران توسط وزارت خارجه تخلف از وظایف قانونی نبوده است .(۱)

آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور : ملت باید جلوی هرگونه موضع گیری تخریبی و تضعیفی نسبت به قوه قضائیه بایستد/ بدون رعایت معیارهای انقلاب فرهنگی در جهت بازگشایی دانشگاه ها نباید کاری صورت بگیرد /ما چیزی نداریم که از ملتمان مخفی باشد و آن چه داریم در معرض آگاهی ملت است .

دیروز بر اثر انفجار بمب در مقابل پارک نیاوران ۲ نفر کشته و ۱۱ فرد دیگر نیز مجروح شدند.

در درگیری هواداران گروهک ها با مردم در قائم شهر ۴ تن کشته شدند . یکی از دو دختر کشته شده از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفته و پسری نیز بر اثر انفجار نارنجک ضد انقلاب کشته شده است . از آمل نیز خبر می رسد گروهک ها در این شهر شیشه های نمایشگاه سپاه را در محوطه آموزش و پرورش شکسته اند.

با اوج گیری تشنج در لبنان فرودگاه بین المللی بیروت بار دیگر بسته شد .

بهزاد نبوی وزیر مشاور و سخنگوی دولت : در مورد ازدیاد دستمزدها هنوز هیچ گونه تصمیمی در هیئت دولت گرفته نشده است .

پی نوشت

۱- ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۶۰ وزارت امور خارجه ایران طی بیانیه ای به اظهارات حبیب شطی واکنش نشان داده و این اظهارات را بیانگر جانبداری وی از صدام متجاوز دانست و آن را نوعی مشارکت در تحمیل انبوه ستم و جنایت بر امت اسلام اعلام کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده بود  : در حمله موفقیت آمیز اخیر نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به پایگاه های هوایی عراق ناگهان حبیب شطی دبیر کل کنفرانس اسلامی و یکی از اعضای هیئت منتخب کنفرانس طائف در مصاحبه ای اعلام کرد که این حرکت ایران نمودار  جنگ طلبی این کشور و علت طولانی شدن جنگ است ! دولت جمهوری اسلامی ایران از حبیب شطی انتظار عملکرد اسلامی ندارد اما به عنوان رعایت اصول انسانی از ایشان سوال می نماید که شما جدا با چه اصولی می خواهید به تجاوز صدام پایان دهید؟! این اصول دیکته شده کدام قدرت شیطانی است ؟

در این اطلاعیه تصریح شده است : شما که حمله ایران به اهداف نظامی را نمودار جنگ طلبی می دانید در مقابل حملات ناجوانمردانه قوای صدام به مردم غیرنظامی و بیمارستان ها و حملات موشکی که خود در آستانه ورود به ایران شاهد آن بوده اید چه واکنشی نشان داده اید؟! سه روز بعد  ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا طی اطلاعیه ای بیانیه وزارت امورخارجه در رابطه با سخنان حبیب شطی را خارج از مجرای مجاز و فاقد اعتبار خواند و افزود : این بیانیه نباید به عنوان موضع جمهوری اسلامی قلمداد شود !بنی صدر در ادامه تهدید کرد این بیانیه را به عنوان تخلف به هیئت سه نفره ارجاع خواهد داد ! آیت الله محمد یزدی سخنگوی هیئت سه نفره نیز امروز در مصاحبه ای اعلام کرد : بیان سیاست خارجی دولت ایران توسط وزارت خارجه تخلف از وظایف قانونی نبوده است .

برچسب‌ها:

نظر شما