شناسهٔ خبر: 52781 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۱۸اردیبهشت در آئینه تاریخ

وزیر آموزش و پرورشی که به جرم اشاعه فحشا اعدام شد + عکس

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۸

خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه دیلی اکسپرس چاپ لندن گزارش داد کمپانی انگلیسی بریستو و هلیکوپترز توانسته است ۱۱ فروند از هلیکوپترهایی را که به دولت شاه سابق کرایه داده بود و بیم ملی شدن آنها از سوی مقام های رژیم تازه ایران می رفت به طور مخفیانه از ایران خارج کند .

در پی تلاش هایی که اخیرا جبهه ملی برای تجدید فعالیت و حضور بیشتر و موثر تر در صحنه سیاسی کشور آغاز کرده بود اینک این تلاش ها وارد مرحله تازه ای شده است و می رود تا تغییراتی بنیادی در مشی سیاسی و نحوه فعالیت های جبهه ملی پدید آورد .

از جمله این تحولات کوششی است که جبهه ملی برای بازگرداندن چهره های نامدار به داخل جبهه آغاز کرده است ، در مسیر همین تلاش ها است که یک مقام جبهه ملی خبر از تشکیل قریب الوقوع اجلاسی از یاران قدیمی جبهه ملی داد . همین مقام اظهار داشت : جبهه ملی برای آیت الله طالقانی، آیت الله زنجانی و دکتر شایگان دعوتنامه رسمی ارسال کرده است .

کمیته تدارک دهمین کنفرانس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی که قرار است امروز گشایش یابد عضویت مصر را در این کنفرانس معلق کرد و ۲۱ اولت [۳۰مرداد] هر سال را روز همبستگی اسلامی با خلق فلسطین اعلام داشت .

خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی اعلام کر که ایران و جمهوری دموکراتیک خلق یمن موافقت کرده اند که با یکدیگر روابط دیپلماتیک برقرار کنند .

هواداران سازمان چریک های فدایی خلق ایران شاخه سنندج در اطلاعیه ای اعلام کرد سپهبد پالیزبان مزدور استخدام می کند .

شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی امروز محاکمه رحیم علی خرم سرمایه دار معروف را به پایان رساند و حکم به اعدام او داد .

۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۹

بامداد امروز فرخ‌رو پارسا، وزیر آموزش و پرورش دولت امیرعباس هویدا به حکم دادگاه انقلاب اسلامی به جرم حیف و میل و غارت بیت‌المال و اشاعه فساد و فحشاء در فرهنگ مملکت با به کار گماردن افراد هرزه در سمت‌های مهم وزارتی و ترتیب دادن اردوگاه‌های اختلاطی و زیر پا گذاشتن اخلاق اسلامی اعدام شد .

فرخ رو پارسا

احمد مدنی استاندار سابق خوزستان و فرمانده سابق نیروی دریایی که از حوزه انتخابیه کرمان به مجلس راه یافته است پس از دیدار با امام خمینی اظهار داشت :  فعلا همان نمایندگی مجلس را دارم و شغل خاصی مطرح نیست اما برای ایرانیت و انقلاب در هر سنگری بتوانم خدمتگزار خواهم بود و انجام وظیفه می کنم .

بنی صدر در دیدار با وزیر نفت لیبی گفت : برایم مسلم است که پولی که کشورهای غربی از بابت خرید نفت به ما داده اند با احتساب ارزش افزوده حتی تا دو برابر آن به منزله هیچ است .

آیت الله بهشتی با اشاره به انتخاب نخست وزیر گفت : ما باید سعی بکنیم همه مان که یک دولت نیرومند مورد اعتماد اکثریت نمایندگان مردم داشته باشیم دولتی که چون رئیس جمهور رئیس قوه مجریه است بتواند با رئیس جمهور هم همکاری خوبی داشته باشد و مورد اعتماد او هم باشد سعی خواهیم کرد که یک چنین اعتماد مشترک را به وجود بیاوریم اما آیا این باید یک دولت ائتلافی باشد یا نه این خیلی متناسب با فرهنگ سیاسی جامعه اسلامی ما نیست .

۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۰

نماز جمعه امروز تهران نیز به مانند هفته های گذشته به امامت حضرت آیت الله خامنه ای در محل دانشگاه تهرانه برگزار شد .

من سوال می کنم از این آقایانی که در راس جریان های سیاسی برانداز قرار گرفته اند ؛ در طول مدت این دو سال و چند ماه کدام اعلامیه را بر علیه جریان متمایل به غرب در این کشور دادند؟ در این کشور کسانی بودند که در راس پست های حساسی هم بودند اما همه دانستند که این ها جریان های آمریکایی و غربی را تعقیب می کنند شما یک اعلامیه بر علیه آنها دادید؟

آیت الله خامنه ای با اشاره به رشادت بابی ساندز مبارز ایرلندی اظهار داشتند : ما به او به چشم یک انسان مبارز فقط نگاه نمی کنیم ما پیام لب های خاموش بابی ساندز را شنیده ایم و به آن ایمان قاطع داریم این پیام پیام سقوط ابرقدرت ها و امپراطوری های سلطه گر جهانی است.

آیت الله منتظری در خطبه های امروز نماز جمعه قم خطاب به هواداران گروهک ها تاکید کردند : کورکورانه از سرانتان پیروی نکنید .

بیائید به پاس خون شهدا جمهوری اسلامی را تضعیف نکنید و برای حفظ انقلاب اسلامی و تداوم آن کاری نکنید که با اجتماعات محدود و کوچک و کارهای نسنجیده خود برای بلندگوهای بیگانه خوراک تبلیغاتی بسازید.(۱)

پی نوشت

۱- برای مطالعه کامل خطبه های حضرت آیت الله خامنه ای در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۰ به این لینک مراجعه کنید .

برچسب‌ها:

نظر شما