شناسهٔ خبر: 51193 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۳۰ فروردین در آئینه تاریخ ؛

ادعای خنده دار وزارت خارجه آمریکا ؛ در امور ایران دخالت نکرده و نمی کنیم ! / اظهار نظر تاسف بار سرپرست سازمان انرژی اتمی در مورد نیروگاه بوشهر !

ایران و آمریکا

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۳۰ فرورد ین ۱۳۵۸

رهبر انقلاب امروز در جمع عشایر با اشاره به جنایت ها و خیانت های گروهک ها آنان را عوامل آمریکا دانسته و فرمودند اگر در این میدان با اغراض شخصی حرکت کنیم گناهکاریم .

امام خمینی همچنین از عشایر خواستند اجازه حضور گروهک ها را در تجمعاتشان ندهند .

رهبر انقلاب همچنین در جمع اقشار مختلف مردم با اشاره به حوادث اخیر که بعد از دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی پیش آمد آن را بهانه بسیار مبتذل خواندند و فرمودند خود آیت الله طالقانی با اینگونه حرکت ها مخالف بود .

امروز همچنین روزنامه ها از ملاقات یک و نیم ساعته آیت الله طالقانی با امام خمینی خبر دادند . از مضمون مذاکرات رهبر انقلاب با آیت الله طالقانی خبری منتشر نشده است .

وزیر اطلاعات عراق نیز امروز با اعلام این که پیروزی انقلاب ایران را به رهبران این کشور تبریک گفته ایم ادامه داد : در امور ایران دخالت نخواهیم کرد و به قرارداد ۱۹۷۵الجزایر وفاداریم .

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در سخنانی مداخله این کشور در امور ایران را تکذیب کرده و گفت : در امور ایران مداخله نکرده ایم ، نمی کنیم و نخواهیم کرد . وی از دیگر کشورها نیز خواست از آمریکا در این موضوع الگو بگیرند .(۱)

۳۰ فروردین ۱۳۵۹

کارتر رئیس جمهور آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد مجازات های تازه اقتصادی علیه ایران اعمال خواهد کرد ، کارتر در این کنفرانس تهدید کرد اگر این تحریم های تازه در آزادی فوری گروگان ها موثر واقع نشود در آن صورت علیه ایران به اقدام نظامی متوسل خواهد شد .(۲)

وابسته بازرگانی ژاپن در ایران گفت : برخلاف اظهار نظر برخی از خبرگزاری ها و مطبوعات خارجی هیچ نوع کاهشی در صدور نفت ایران به ژاپن به وجود نیامده است .

 آیت الله مهدوی کنی عضو شورای انقلاب و سرپرست وزارت کشور امروز اعلام کرد که به کمیته ها و شهربانی دستور داده شده است حفاظت و کنترل دانشگاه ها را بر عهده داشته باشد . سازمان عفو بین الملل گزارش داده است که رژیم بعث عراق در روزهای گذشته حدود ۱۰۵ تن از مخالفان خود را اعدام کرده است .

 ۸ افسر و درجه دار لشکر ۱۶ زرهی قزوین که به همراه ستون نظامی عازم مرز ایران و عراق بودند در درگیری با مهاجمان دره قاسملو به شهادت رسیدند .

 کمیته مرکزی حزب دمکرات طی نامه ای به امام خمینی ادعا کرد : در حالیکه ارتش باید نیروی خود را وقف دفاع از میهن در مقابل توطئه امپریالیسم و مزدورانش در خاورمیانه کند مجددا حمله خود را برای سرکوب مردم کردستان [!] آغاز کرده است .

دادگاه انقلاب اسلامی همدان پس از رسیدگی به پرونده سه برادر به اتهام همکاری با سیا و موساد هر سه نفر آنها را به اعدام محکوم کرد .

۳۰ فروردین ۱۳۶۰

وزیر مسکن و شهرسازی  : آزادی معاملات مسکن به ترتیبی که سابق بر این معمول بود به هیچ وجه مورد نظر نیست و در طرحی که به مجلس داده شده تصریح گردیده است که فقط کسانی که معامله مسکن بپردازند که مسکن نداشته باشند.

بهزاد نبوی وزیر مشاور و سخنگوی دولت در مصاحبه ای از چگونگی بلوکه شدن ۵۶ میلیون دلار پول اسلحه ایران در اسپانیا سخن گفت .

دکتر فریدون سحابی سرپرست سازمان انرژی اتمی :  نیروگاه اتمی بوشهر به طور قطع دیگر ساخته نخواهد شد و با مطالعاتی که در این زمینه انجام شده به نتیجه رسیدیم که از کلیه امکانات این نیروگاه در جهت تاسیس و راه اندازی دانشگاه های علوم دریایی و علوم صنایع شیلات استفاده شود.(۳)

 در پایان سمینار فرماندهان سپاه پاسداران سراسر کشور قطعنامه ای صادر و اعلام شد : سپاه پاسداران جنگ را تا رهایی تمام مستضعفین ادامه خواهد داد.

هیئت بررسی شایعه شکنجه طی مصاحبه ای نتیجه کار خود را اعلام و تاکید کرد : این شایعه به هیچ وجه صحت ندارد .

حجت الاسلام محمد منتظری در مورد نتیجه کار این هیئت اظهار داشت : به طور خلاصه می توان گفت که نظام حاکم بر بازجویی و بازپرسی دادگاه ها و زندان های ما به هیچ وجه مبتنی بر شکنجه نیست و اگر موارد معدودی نیز دیده شده به طور استثنایی و از سوی افراد غیرمسئول بوده است.(۴)

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت : فروش هواپیماهای آواکس به عربستان سعودی مشروط به این است که این کشور اسرائیل را به رسمیت بشناسد و حملات چریک های آزادی بخش فلسطین به این رژيم را محکوم سازد.

آیت الله منتظری در تلگرامی به حضور امام خمینی رهبر انقلاب با اشاره به سخنان ایشان در مورد وجود توطئه در بعضی از حوزه های علمیه اظهار داشت سطح آگاهی و رشد سیاسی حوزه علمیه قم به حدی است که این گونه توطئه های صهیونیستی که در کنفرانس استعماری طائف توسط کیسنجر پیشنهاد شد هیچ گونه اثری در آن ندارد .

پی نوشت ها

۱- به گزارش فارس در خبرهای روز ۳۰ فروردین ۱۳۵۸ می خوانیم : آمریکا هرگونه مداخله در امور ایران را قویا رد کرد .سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت : ما از همان آغاز ماجرا آشکارا خاطر نشان کرده ایم که نمی خواهیم در حوادث ایران درگیر شویم .وی ادامه داد : اکنون هم تائید می کنیم که هیچگونه مداخله ای در امور ایران نداریم و در آینده نیز از هر گونه مداخله ای خودداری خواهیم کرد .سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از دیگر کشورها نیز خواست از آمریکا الگو گرفته و در امور ایران دخالت نکنند .این ادعا در حالی مطرح می شود که چند ماه بعد در آبانماه سال ۵۸و با تسخیر لانه جاسوسی مردم ایران به عمق دخالت های آمریکا در کشورمان پی بردند .

۲- در حالی که یک سال پیش از این وزارت خارجه آمریکا گفته بود در امور ایران دخالت نخواهد کرد ۳۰ فروردین ۱۳۵۹کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد مجازات های تازه اقتصادی علیه ایران اعمال خواهد کرد ، کارتر در این کنفرانس تهدید کرد اگر این تحریم های تازه در آزادی فوری گروگان ها موثر واقع نشود در آن صورت علیه ایران به اقدام نظامی متوسل خواهد شد .به گزارش فارس کارتر گفت : دیگر کار از ژست توخالی گرفتن گذشته است و ما خواستار آن هستیم که گروگان های ما هر چه زودتر آزاد شوند .

۳-سحابی  به تصمیمات این سازمان در مورد نیروگاه اتمی بوشهر اشاره کرده و گفته بود  : این نیروگاه به طور قطع دیگر ساخته نخواهد شد و با مطالعاتی که در این زمینه انجام شده به نتیجه رسیدیم که از کلیه امکانات این نیروگاه در جهت تاسیس و راه اندازی دانشگاه های علوم دریایی و علوم صنایع شیلات استفاده شود که موجب تمرکز فعالیت های نیروی دریایی در جنوب کشور و راه افتادن صنایع شیلات بر مبنای یک نظام علمی صحیح خواهد شد و مسئولیت آن با اجازه دولت در اختیار نیروی دریایی و صنایع شیلات قرار خواهد گرفت.

۴-جنجالی که بنی صدر در مورد زندان ها و شکنجه به پا کرد ، در روزنامه ها ، به خصوص نشریات گروه ها گسترش یافت . در این میان نیروهای تغذیه کننده بنی صدر یعنی مجاهدین خلق ، حداکثر بهره برداری را از این امر کردند و تا ماهها بعد فضای کشور را به این مسئله و بحران آفرینی های خود آلودند .  پس از انتشار بیشتر گزارش ها ادعایی مربوط به شکنجه و اوج گیری تبلیغات سیاه داخل و خارج ، در این خصوص ، آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور نتیجه دیدار با امام خمینی را چنین اعلام کرد« امام اینجانب را مأمور فرمودند تا هیئتی را برای رسیدگی به وضع زندان ها تشکیل دهم و نماینده ای نیز از جانب ایشان در این هیئت عضویت دارند . امام از شایعه شکنجه سخت ناراحت بودند و فرمودند : هیئت باید با قاطعیت از تمام زندان ها بازدید نموده ، در صورت ثبوت شکنجه باید شکنجه گر قصاص شود .... ما انقلاب کردیم تا آنچه در زندان های زمان شاه معدوم می گذشت ، دیگر صورت نگیرد ، اگر چنین چیزی درست باشد ، یقیناً امام و ملت ایران این موضوع را نخواهند بخشید .» به گزارش فارس هیئت تحقیق تشکیل شد و به بررسی امر پرداخت . اعضای این هیئت عبارت بودند از : شهید محمد منتظری از جانب امام ، علی محمد بشارتی جهرمی از جانب مجلس ، دکتر افتخار جهرمی از سوی شورای نگهبان و حسین دادگر دادستان تهران از سوی شورای عالی قضایی . کار هیئت مزبور ماه ها به طول انجامید و همه زندان های کشور بدون استثناء مورد بازدید آن قرار گرفت . در پایان تحقیقات ، شهید منتظری نماینده امام چنین اظهار نظر کرد :« نظام حاکم بر بازجویی ها و بازپرسی و دادگاه ها و زندان های ما ، به هیچ وجه مبتنی بر شکنجه نیست و اگر موارد معدودی دیده شده به طور استثنایی و از سوی افراد غیر مسئول بوده است . اتهام وارده به روش بازجویی و بازپرسی از طرف یکی از مقامات کشور به هیچ وجه صحیح نیست .» رک کیهان ، ۳۰ فروردین ۱۳۶۰ ، صفحه ۱دادستان عمومی تهران نیز در خاتمه تحقیقات اظهار داشت : « زندانیان پیش از هر چیز از بلاتکلیفی و یا در انتظار عفو بودن خودشان می گفتند و این که اصلاً شکنجه وجود ندارد و چرا این سؤال را می کنید .» رک کیهان ، ۳۰ فروردین ۱۳۶۰ ، صفحه ۱

برچسب‌ها:

نظر شما