شناسهٔ خبر: 51781 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۸ اردیبهشت در آئینه تاریخ

از انفجار ۳ بمب در نقاط مختلف تهران تا تظاهرات خونین ضد انقلاب در پیچ شمیران / فحشی که جلسه علنی مجلس را متشنج کرد

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۸ اردیبهشت ۱۳۵۸

چهار تن از متهمان ترور سرلشکر قرنی دستگیر شدند .  این چهار تن که به طور محرمانه بازجویی می شوند به شرکت در قتل و عضویت در گروه فرقان اعتراف کردند .

دادستانی کل انقلاب در مورد عدم تعرض به قضات و جلوگیری از دستگیری بی دلیل و خودسرانه اشخاص دو بخشنامه صادر کرد .

نگهبانان زندان ضروری است هیچ کس را بدون حکم جلب معتبر تحویل نگیرند و در هر مورد بدادستانی انقلاب راهنمایی شوند .

چون قضات دارای مصونیت بوده از نظر شرعی نیز مادام که در کسوت قضا هستند لازم الاحترام هستند و توهین به آنها توهین بقوه قضائیه مملکت تلقی میگردد لذا به اطلاع عموم میرساند که بهیچ وجه معترض قضات نشوند . 

آسوشیتدپرس امروز گزارش داد انتشار گزارش های مربوط به دستور یاسر عرفات به یک گروه ویژه کماندویی برای ربودن شاه مخلوع سبب شده است که پلیس باهاما تدابیر فشرده تری برای حفظ جان وی به مورد اجرا بگذارد .

 رئیس شرکت دولتی سالز گیتز در آلمان اعلام کرد که ایران قرارداد خرید ۶ زیردریایی به مبلغ یک میلیارد مارک [۵۲۶میلیون دلار] را از آلمان غربی فسخ کرده است .

سازمان چریک های فدایی خلق ایران در پاسخ به اظهارات امیرانتظام سخنگوی دولت درباره دستگیری عده ای از هوداران سازمان در آبادان اطلاعیه ای منتشر و اعلام کرد : آقای امیرانتظام ! شما که در مقام سخنگوی دولت به بلندگوی تبلیغاتی و سمپاشی علیه گروهها و سازمانهای پیشروی جامعه بدل شده اید بد نیست چند کلمه ای هم راجع به خودتان و سوابق درخشان مبارزاتی تان بگوئید ، برای مردم توضیح دهید تا دیروز کجا تشریف داشتید؟

رادیو مسکو در تحلیلی اعلام کرد : شاه سابق با برنامه ای که در پیش گرفته بود میخواست تمامی منابع نفت ، این ثروت عمده طبیعی ایران را غارت کند و به هدر دهد ، اما انقلاب ایران توانست این اتحاد تبهکارانه شاه با غرب در چپاول ثروت ملی را پیش از نابودی کامل منابع نفتی در هم بشکند .

آیت الله منتظری نخست وزیر لیبی و همراهان وی را در منزل خود بحضور پذیرفته و به آنان گفت : اسرائیل غده سرطانی میان کشورهای اسلامی است .

در حالیکه هنوز آمار قطعی کشته شدگان وقایع خونین نقده اعلام نشده است در مهاباد شایعه ای منتشر شد مبنی بر اینکه در جریان وقایع نقده ۵۰۰نفر کشته شده اند .

۸اردیبهشت ۱۳۵۹

آیت الله صادق خلخالی در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی در مورد تحویل اجسادکماندوهای سوخته آمریکایی به این کشور اظهار داشت : ما این اجساد را به دولت آمریکا تحویل نمی دهیم و حاضریم در صورتی که از مقامات روحانی آمریکا فردی برای تحویل گرفتن اجساد مراجعه کند این اجساد را در اختیار آنها قرار دهیم .

 با برخورد قاطع ارتش حزب دمکرات کردستان که به شکست مطلق نزدیک می شود درخواست آتش بس کرد.

 مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی غرب کشور در گفت و گویی وضع شهر سنندج را آرام توصیف کرده و گفت : پاسداران انقلاب اسلامی هم اکنون در فرودگاه ، استانداری ، باشگاه افسران ، ستاد جهاد سازندگی و رادیو و تلویزیون مستقرند .

 بنا به گزارش های رسیده سردشت هم اکنون در کنترل نیروهای مسلح بوده و مدارس سردشت تعطیل است ، ارتباط تلفنی سردشت با سایر شهرستانها نیز قطع است .

 سایروس ونس وزیر امورخارجه آمریکا در اعتراض به عملیات طبس و عملکرد رئیس جمهور این کشور از مقام خود استعفا داد .

 به دنبال درخواست حسین مهدیان مدیر موسسه کیهان از محضر امام برای معرفی سرپرست به کیهان امام خمینی امروز طی فرمانی ابراهیم یزدی را به سرپرستی این موسسه منصوب کردند.

صبح و بعد از ظهر امروز ۳ بمب با قدرت تحریبی زیاد در میدان امام خمینی ، سینما نادر وشمس العماره منفجر شدند که بر اثر این انفجارها ۳ نفر به شهادت رسیده و ۲۸ نفر دیگر نیز زخمی شدند .

میرسلیم معاون وزیر کشور در مصاحبه دیگری اظهار داشت : به احتمال زیاد در برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورا که قرار است نوزدهم ماه جاری انجام شود از کامپیوتر و کارت الکترال استفاده خواهد شد .

وزیر دفاع آمریکا طی سخنانی به نمایش کماندوهای کشته شده آمریکایی در محل لانه جاسوسی اعتراض کرده و گفت این عمل یک اقدام زشت بوده و همیشه رسم بر این بود که اجساد کشته شدگان به کشورهای آنها تسلیم می شده است .

۸ اردیبهشت ۱۳۶۰

در پی سوال هیئت سه نفری حل اختلاف از رئیس جمهوری در مورد عدم امضای لایحه سرپرستی وزارت خانه ها و مصاحبه وی با چند نشریه خارجی ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور طی نامه ای به این سوالات پاسخ گفت .

در باره امضای مصوبه مجلس پس از ابلاغ قانون اساسی رئیس جمهور را مجبور نمی کند در مدت معینی قانونی را امضا کند. علت عدم ابلاغ مصوبه این است که این جانب با سرپرستی ایشان موافق نیستم و آن را تصویب نمی کنم.

جلسه صبح امروز مجلس شورای اسلامی با سخنان محمد منتظری به شدت متشنج شده و بعد از صحبت های موافق و مخالف هاشمی رفسنجانی جلسه مجلس را ترک کرد .

حجت الاسلام محمد منتظری : متأسفانه شرایطی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیش آمد که عناصری خواستند قاطعیت انقلابی گرفته بشود و اعمال قدرت در مقابل عوامل خارجی و قدرت های  بزرگ بین المللی اعمال نشود همیشه ما با ضد انقلاب در جنگ هستیم وبا ابرقدرت ها هم در جنگ هستیم اعم از شرق و غرب.

اگر ابتکار و قاطعیت در دست ما باشد می توانیم ضد انقلاب را هر چه سریع تر و بیشتر نابود بکنیم اما اگر ابتکار را از دست ما گرفتند ضد انقلاب جوانان ما را و بهترین اشخاص مارا در تهران ،در کردستان، در خوزستان و در سراسر کشور از بین می برند. بنابراین عدم قاطعیت واز دست دادن ابتکار،مساوی با این همه جنایت می شود که هم اکنون شاهد بسیاری از آنها هستیم.

یکی ازمسائلی که اکنون درکشور می گذرد مسئله محاکمه عباس امیر انتظام است که جو درست می کنند و شرایطی را به وجود می آورند که طرف آزاد بشود . این را بدانید که دادگاه امیر انتظام یکی از صحنه های جنگ اسلام و امریکا است .

به حکم ‹‹ اشداء علی الکفار›› اگر ما از هم اکنون قاطعیت خودمان را به خرج ندهیم ودرمقابل امریکا کوتاه بیائیم این را احتمال بدهید که پس از یک سال دانشجویان مسلمان پیرو خط امام را می برند در آنجا محاکمه می کنند که اصلا چرا سفارت امریکا رااشغال کردید؟

فقط عباس امیر انتظام نیست که باید محاکمه بشود،باید افراد زیادی در این کشور محاکمه بشوند وبعضی هایشان هم دراین مجلس حضور دارند.

به دنبال سخنان محمد منتظری مهندس بازرگان درخواست وقت برای پاسخ گویی کرد که با آغاز سخنان بازرگان معین فر به یکی از نمایندگان فحاشی کرده و این فحاشی سبب شد تعدادی از نمایندگان جلسه علنی مجلس را ترک کرده و به این ترتیب مجلس برای دقایقی از رسمیت بیفتد.

از نکات جالب جلسه علنی امروز اظهارات مهدی کروبی درباره معین فر بود . کروبی با این ادعا که معین فر با ساواک در ارتباط بوده است گفت : باید پرونده آقای معین فر رو بیاید وروابطش باساواک خدالعنت کند کسانی که آنموقع که پرونده ایشان مطرح بود نگذاشتند رسیدگی کنیم .

عصر دیروز راهپیمایی هواداران سازمان مجاهدین خلق به عنوان اعتراض به کشته شدن ۴ تن از هواداران این سازمان در قائم شهر از میدان فلسطین به سمت پیچ شمیران انجام شد . این راهپیمایی با شعارهای تحریک کننده هواداران این سازمان و نیز مقابله مردم به خشونت کشیده شد .

مسئولان وزارت کشور اعلام کردند این راهپیمایی بدون مجوز برگزار شده و بر اساس اطلاع منابع بیمارستانی در این تظاهرات ۲ نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شده اند.

بر اثر درگیری مسلحانه ای که پریشب در اصفهان روی داد ۲۸ تن مجروح و ۱۵۰ نفر دستگیر شدند. این درگیری میان جوانان ارمنی و مسلمان منطقه جلفای اصفهان روی داد که با ورود نیروهای انتظامی برای پایان دادن به غائله و نیز تیراندازی از سوی ساختمان های اطراف درگیری به حالت مسلحانه به خود گرفت و چندین نفر مجروح شدند.

آخرین خبرها از مناطق جنگی حاکیست بخش مرزی نودشه به تصرف کامل نیروهای ایران در آمده است .

عراق به دنبال استقرار کامل ایران در بازی دراز با یک لشکر زرهی به دشت ذهاب حمله کرد. همچنین عراق در هشتمین ضد حمله به ارتفاعات بازی دراز ۲۵۰ کشته و مجروح و ۱۵۰ اسیر دیگر داد.

حجت الاسلام سید هادی خسروشاهی به عنوان سفیر ایران در واتیکان انتخاب شد.

۱۰ قاچاقچی مواد مخدر به حکم دادگاه انقلاب اسلامی ویژه مبارزه با مواد مخدر صبح امروز در زندان قصر و زندان قزل حصار تیرباران شدند . خبر دیگر این که اجرای حکم اعدام محکومین مواد مخدر در معابر عمومی متوقف خواهد شد .

رادیو اسرائیل گزارش داد فرانسه جهت جنگ علیه ایران موشک های مناسب هواپیماهای جنگی شوروی را به عراق تحویل داد.

رادیو لندن گزارش داد دولت ایران از دستگاه قضایی فرانسه درخواست کرده است که مداخله کرده و در مورد قرار داد خرید ۵۶ میلیون دلار اسلحه از یک شرکت خارجی اقدام کند.

عزت الله سحابی : ما مجبور نیستیم و عاقلانه نیست که به قیمت خراب شدن وضع اقتصادی و در نتیجه وابستگی و اسارت های نسل های آینده مان مرتب به این خدمات رفاهی سرعت ببخشیم .

ما حق نداریم از نفت برداریم و خرج حقوق و دستمزد کنیم یا خرج بهداشت و یا خرج آموزش و پرورش و امورجاری کنیم .

بابی ساندز قهرمان استقامت و پایداری مردم کاتولیک ایرلند سرانجام پس از ۵۷ روز مقاومت و استقامت در بیمارستان زندان بلفاست جان سپرد و به این ترتیب نام خود را به عنوان سیزدهمین اعتصاب کننده غذا در ایرلند شمالی که تا مرگ پیش رفت ثبت کرد. دولت انگلیس برای مقابله با درگیری های خونین با ارتش جمهوری خواه ایرلند خود را آماده می کند.(۱)

پی نوشت

۱- برای مطالعه بیشتر در این زمینه به این لینک مراجعه کنید . این ده نفر چرا جان خود را از دست دادند ؟

برچسب‌ها:

نظر شما