شناسهٔ خبر: 51206 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۳۱ فروردین در آئینه تاریخ؛

از دستور تخلیه دانشگاه ها تا حمله شدید سخنگوی دولت به جبهه ملی / سپرده های ایران تا تیرماه آزاد می شود !

دانشگاه ها

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۳۱ فروردین ۱۳۵۸

رهبر انقلاب امروز یک هیئت سعودی را به حضور پذیرفته و اظهار امیدواری کردند همه ملت های اسلامی بر علیه استبداد و استکبار قیام کنند . ایشان همچنین از کشورهای اسلامی خواستند برای ریشه کن کردن جرثومه فساد اسرائیل با هم متحد شوند .

امام خمینی همچنین در دیدار با اقشار مختلف مردم با اشاره به توطئه گروهک ها فرمودند : ما هنوز به پیروزی کامل نرسیده ایم و اسلام در کشور پیاده نشده است . ایشان به ملت هشدار دادند که خطر در راه است و باید جلوی غائله این شیاطین [گروهک ها]را گرفت .

امروز آیت الله طالقانی پس از دیدار دیروز خود با امام خمینی با مردم سخن گفتند .

ایشان در یک پیام رادیو و تلویزیونی که امروز صبح پخش شد با اشاره به رهبری قاطع امام خمینی و اینکه همه دنیارهبری ایشان را قبول دارند خطاب به کسانی که به کمیته ها و پاسداران انقلاب حمله می کنند گفتند : این عده یا غافلند و یا مغرض .

ایشان همچنین درباره شائبه اختلاف با امام خمینی نیز گفتند : محال است در اصول برگرفته از قرآن و سنت با هم اختلافی داشته باشیم .

آیت الله طالقانی همچنین طی سخنانی در مدرسه فیضیه با تمجید از رهبری قاطع امام خمینی گفتند : حرف اول و آخر آیت الله خمینی یکی است و هر کس با رهبر انقلاب مخالف باشد مخالف اسلام است .(۱)

امروز همچنین در جریان افتتاح دفتر حزب دموکرات کردستان در شهرستان نقده یک درگیری مسلحانه و خونین پیش آمد که طی آن حداقل ۱۰نفر کشته و ۳۶نفر زخمی شدند .

۳۱فروردین ۱۳۵۹

در پایان جلسه فوق العاده شورای انقلاب دکتر حسن حبیبی سخنگوی این شورا متن بیانیه ای را در ارتباط با حوادث دانشگاه ها در چند روز اخیر قرائت و تاکید کرد : وجود ستادها و دفاتر فعالیت گروه های مختلف در دانشگاه ها عملا موجب درگیری و نابسامانی و آسیب دیدن جو آزاد و سازنده برخورد آرا و افکار گردیده است و در نظر مردم نیز استقرار این مراکز را در محیط دانشگاه به عنوان مراکز فشار و توطئه تلقی می کنند .(۲)

به رغم آرام بودن فضای عمومی داهنشگاه ها در سراسر کشور درگیری های گروهی از مخالفین در مقابل دفتر مجاهدین خلق [منافقین] در مشهد حدود ۴۰۰ نفر مجروح و یک نفر نیز کشته شدند .

وزارت دفاع آمریکا پنتاگون نیز تهدید کرد که برای محاصره بنادر ایران و جلوگیری از هرگونه صادرات نفت دست به مین گذاری در منطقه خواهد زد .

در درگیری میان مهاجمان مسلح و نیروهای ارتشی در سقز ۴ نظامی شهید و سه نفر دیگر نیز مجروح شدند . درگیری شدیدی نیز در سنندج میان ارتش و ضد انقلاب در جریان است .

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه ای ضمن محکوم کردن آشوب در مدارس و شهرستانها اعلام کرد دشمن که نمی تواند جامعه اسلامی ما را تحت رهبری امام خمینی از هم بپاشد سعی دارد محیط دانشگاهها را به میل خویش به لبنانی جدید مبدل سازد .

علی اکبر معین فر وزیر نفت ایران گفت : ایران جریان نفت خام خود را به پرتقال از سه ماه قبل قطع کرده است .

۳۱  فروردین ۱۳۶۰

آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور و نماینده امام در هیئت سه نفری حل اختلاف و آیت الله اشراقی نماینده امام در این هیئت به حضور رهبر انقلاب رسیدند.

آیت الله مهدوی کنی : از رهبر انقلاب پرسیدیم که آیا هیئت باید به هر تخلفی که مسئولین انجام می دهند رسیدگی کند یا در مواردی که اختلاف تشنج آفرین است امام در پاسخ فرمودند : در مواردی که منشا اختلافات  می شود شما به آن مسائل رسیدگی کنید تا جو تفاهمی بین مسئولین ایجاد بشود و الا رسیدگی به تخلفات مراجع قانونی دارد و خود آن ها باید رسیدگی کنند .

آیت الله یزدی  : پس از رسمیت یافتن این هیئت اگر تخلفی از سوی مسئولین جراید مشاهده شود ضمن معرفی به مردم تحت تعقیب قانونی نیز قرار خواهند گرفت.

بهزاد نبوی وزیر مشاور در امور اجرایی و سخنگوی دولت : آمریکا به هیچ وجه نمی تواند بیانیه دولت الجزایر را که به تائید دو دولت رسیده و ده فرمانی که رئیس جمهور آمریکا داده است را نقض کند و از نظر بین المللی یک جریانی غیرقابل قبول است از این رو تمام سپرده های ایران تا تیرماه آزاد می شود !

جبهه ملی یک جریان منتفی شده است و ارزش آن را ندارد که دولت وقتش را روی بررسی حرف های جبهه ملی بگذارد و این ها یک جریان بایگانی شده تاریخی هستند که تلاش می کنند چند تا وزیر در کابینه یا چند وکیل داشته باشند و اعضای شان هم همین عده هستند و از رهبران تجاوز نمی کند و قابل ذکر نیستند که آدم وقتش را صرف پاسخ گویی کند.(۳)

به دنبال اوج گیری بحران در لبنان و همزمان با سفر ژنرال هیگ وزیر خارجه آمریکا به منطقه اکنون فاش شد که آمریکا به اسرائیل جهت حمله به لبنان چراغ سبز داده است .

وزیر خارجه کویت اعلام کرد که سوریه باید به فالانژهای لبنان که مورد حمایت اسرائیل هستند امتیازاتی بدهد !

پی نوشت ها

۱- به گزارش فارس آیت الله طالقانی ۳۱ فروردین ۱۳۵۸  و پس از ملاقات با امام خمینی طی پیامی که از رادیو پحش شد با تاکید بر رهبری قاطع امام خمینی درباره حواث اخیر سخن گفتند .

آیت الله طالقانی با اشاره به دستگیری فرزندان خود گفتند : ربودن [دستگیری] فرزندانم در روز روشن و آن هم بعد از ملاقاتی که از جانب من با نماینده فلسطین داشتند از طرف من باعث نگرانی شد و من صلاح در این دیدم که چند روزی تهران را ترک کنم و دفترها بسته باشد .

آیت الله طالقانی ادامه دادند : متاسفانه غیبت چند روزه من باعث سوء استفاده برخی ها شد .سسس

ایشان با اشاره به رهبری امام خمینی گفتند : رهبری حضرت آیت الله خمینی را نه ما بلکه دنیا پذیرفته است ، همه می دانند که این رهبری رهبری غیرعادی بود ، بر طبق موازینی که دنیا در رهبری دارد نبود ، رهبری است که منشا آن ایمان ، تقوا ، وارستگی ، صمیمیت و قاطعیت می باشد . (۵)

ممکن نیست در اصول با هم اختلاف داشته باشیم

ایشان ادامه دادند : به کسانی که آگاهانه و یا ناآگاهانه به دنیال ایجاد تفرقه هستند باید خاطر نشان کنم ما تا وقتی زنده هستیم و تا زمانی که اصولمان را و اصول مکتبمان را قرآن و سنت مشخص کرده و هدفهایمان مشخص است اختلافی پیش نمی آید .  

آیت الله طالقانی گفتند : در مسائل اجتماعی و اصولی هیچ یک از رهبری های دینی که در این مکتب تربیت شده اند نمی توانند اختلاف داشته باشند . (۶)

کسانی که به سپاه و کمیته ها حمله می کنند یا ناآگاهند یا مغرض

ایشان درباره وضع کمیته ها و پاسدارن نیز با اشاره به ضرورت تصفیه در این نهادها گفتند : درباره کمیته ها و پاسداران در روزنامه ها مطالبی نوشته شده و حمله هایی به اینها شده که به نظر من این حمله ها یا ناآگاهانه است یا مغرضانه .

آیت الله طالقانی ادامه دادند : چه کسی توانست تهران این شهر بزرگ و شهرهای دیگر مخلوط و ترکیب شده از عوامل ضد انقلاب ، ساواک ، سیا ، اسرائیل و همینطور عوامل بی مسئولیتی که می خواهند به خانه ها و نوامیس مردم تجاوزکنند حفظ کند ؟همین کمیته ها و همین پاسدارها بودند .

آیت الله طالقانی ضمن تشکر از مردم که در حمایت از ایشان تظاهرات کردند گفتند : راست افراطی و چپ افراطی هر دو مقصرند . (۷)

حرف اول و آخر امام خمینی یکی است

آیت الله طالقانی همچنین ساعت ۵بعد از ظهر امروز در مدرسه فیضیه سخنرانی کردند .

ایشان در این سخنرانی با طرح این سوال که چرا امام خمینی مورد تائید است ؟ گفتند : برای اینکه ایشان انگشت روی دردها گذاشتند ، برای اینکه حرف اول و آخرشان یکی است . این مردم هستند که باید حاکم باشند .

مخالفت با امام خمینی مخالفت با اسلام است

آیت الله طالقانی در مورد کسانی که با نظر امام مخالف هستند نیز گفتند : نه دولت می تواند مقابل امر ایشان که امر معتبر و مرجعی است و مردم به مرجعیت قبولش دارند مخالفت کند و نه هیچ کس دیگر ، مخالفت با رهبری و شخص ایشان مخالفت با دین اسلام است .

ایشان در مورد کمونیست ها نیز گفتند : کمونیست ها چیزی نیستند ، هر چه توسری بیشتر بخورد هر چه بیشتر به او فشار بیاید قویتر می شود ، چون اسلحه مظلومیت از هر سلاحی قویتر است ، کمونیسم محصول استبداد سیاسی ، اجتماعی و دینی است .

آیت الله طالقانی در پایان گفتند : از فردا [روز شنبه ] دفاتر من باز است .

۲- در پایان جلسه فوق العاده شورای انقلاب دکتر حسن حبیبی سخنگوی این شورا متن بیانیه ای را در ارتباط با حوادث دانشگاه ها در چند روز اخیر قرائت کرد .

سرعت مورد نظر در اجرای تصمیم شورای انقلاب دیده نمی شود

در بخشی از این بیانیه آمده است : امروز در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سرعت مورد نظر در اجرای تصمیمات اعلامیه مورخ ۲۹ فروردین وجود نداشته است .

دگرگونی وسیع نظام آموزشی از ابعاد مهم انقلاب اسلامی است

در ادامه این بیانیه تاکید شده است : شورای انقلاب مصمم است که با قاطعیت این تصمیمات را که به تائید امام رسیده است اجرا کند ، دگرگونی بنیادی نظام آموزشی و دست زدن به یک انقلاب وسیع و عمیق بر مبنای اصالتها و ارزش ها و حقایق انقلابی اسلامی استوار باشد از ابعاد مهم انقلاب اسلامی ایران است ، شورا با آگاهی انقلابی پرداختن به این عظیم را وظیفه اصلی و اساسی خود و همه نیروهای انقلابی مسلمان می داند و معتقد است که این کار بدون مشارکت همه جانبع دانشگاهیان و دانشجویانی که در خدمت انقلاب اسلامی ایران و در جهت رهنمودهای امام امت گام بر می دارند عملی نیست .

شورا با تشنج در محیط دانشگاه ها مخالف است

در بخش دیگری از این بیانیه مهم آمده است : شورای انقلاب معتقد است که تاخیر در این امر مهم ناشی از نابسامانی ها و درگیری های گوناگون بوده است و به همین دلیل نیز با تشنج در محیط دانشگاه مخالف است و چنین وضعی را مغایر با تدارک فرصت جهت دگرگونی بنیادی نظام آموزشی می داند ، تصمیم شورا در مورد برچیدن ستادها و دفاتر فعالیت گروه های مختلف شامل کلیه مراکز ، دفترها و اتاق هایی است که به نحوی از انحا به گروهها مربوط می شود و بنابر این کتابخانه ها ، دفترهای هنری و ورزشی و نظائر اینها را در بر می گیرد .

وجود دفاتر سیاسی گروه ها و احزاب در دانشگاه ها بی سابقه است

شورای انقلاب در ادامه با اشاره به این که تصمیم گرفته شده به معنی عدم رعایت جو آزاد و سازنده فکری در چارچوب قانون اساسی نیست تاکید کرده است : وجود اینگونه دفتر ها که در هیچ جا و در هیچ انقلابی به این کیفیت سابقه ندارد عملا موجب درگیری و نابسامانی و آسیب دیدن جو آزاد و سازنده برخورد آرا و افکار گردیده است و در نظر مردم نیز استقرار این مراکز که در جاهای دیگر بی سابقه است و اصرار  بر حفظ آنها قابل توجیه نیست مردم وجود چنین مراکزی را در محیط دانشگاه به عنوان مراکز فشار و توطئه تلقی می کنند .

دانشجویان از این ساعت دانشگاه ها را تخلیه کنند

به گزارش فارس حبیبی با خواندن ادامه بیانیه مهم شورای انقلاب تاکید کرد : برچیدن این مراکز در دو روز آینده با حضور دانشجویان در دانشکده ها منافات دارد بنابراین دانشجویان با شورای انقلاب همکاری خواهند نمود و از این ساعت دانشگاه ها را تخلیه می کنند تا کار برچیدن مراکز به آسانی صورت گیرد .

۳- ۳۱ فروردین ۱۳۶۰ بهزاد نبوی وزیر مشاور در امور اجرایی و سخنگوی دولت در یک مصاحبه مطبوعاتی با حضور گروهی از خبرنگاران شرکت کرد و گفت : تمام سپرده های ایران تا تیرماه به ایران برگردانده می شود !

بهزاد نبوی در این مصاحبه گفت : دولت هیچ مشکلی ندارد که نتواند حل کند و به خواست خدا و یاری مردم تمام مشکلات یکی پس از دیگری از سر راه برداشته می شود و دولت الان احساس قدرت بیشتری نسبت به ۷ ماه پیش که مسئولیت به عهده گرفته می کند و یک مدتی از بس این القائات شده بود فکر می کردند که ما ممکن است ناتوان باشیم در اداره امور کشور ولی هرچه می گذرد برادران مصمم تر می شوند و عملکردشان هم نشان داده است که هیچ دلیلی برای احساس ضعف وجود ندارد .

جبهه ملی یک جریان منتفی شده است

وی در مورد جبهه ملی نیز گفت : این جبهه یک جریان منتفی شده است و ارزش آن را ندارد که دولت وقتش را روی بررسی حرف های جبهه ملی بگذارد و این ها یک جریان بایگانی شده تاریخی هستند که تلاش می کنند چند تا وزیر در کابینه یا چند وکیل داشته باشند و اعضای شان هم همین عده هستند و از رهبران تجاوز نمی کند و قابل ذکر نیستند که آدم وقتش را صرف پاسخ گویی کند.

آمریکا نمی تواند به تعهدات خود عمل نکند!

نبوی در مورد تعهدات دولت آمریکا به ایران در قبال آزادی گروگان ها نیز گفت : آمریکا به هیچ وجه نمی تواند بیانیه دولت الجزایر را که به تائید دو دولت رسیده و ده فرمانی که رئیس جمهور آمریکا داده است را نقض کند و از نظر بین المللی یک جریانی غیرقابل قبول است ولی بدش هم نمی آید که به تاخیر اندازد یا مسئله را کش دهد .

وی ادامه داد : اما برادران ما پیگیرانه مشغول کارند که جلوی این کارشکنی ها را بگیرند ولی در داخل مسائلی بعضا مطرح می شود که کمک می کند که آمریکا احساس کند می تواند تعهداتش را نقض کند یا سهل انگاری نماید.

به گزارش فارس سخنگوی دولت همچنین در این زمینه اظهار داشت مقداری از پول های ایران تحویل داده شده [حدود ۳ میلیارد دلار] و مقداری هم در همین چند روزه پرداخت خواهد شد و بقیه سپرده ها که حدود ۲/۲ میلیارد دلار می شود تا تیر ماه به ایران منتقل می شود . اگر آن هم برسد تحقیقا می شود گفت که سپرده ای در دست دولت آمریکا نخواهد بود.(۳)

برچسب‌ها:

نظر شما