شناسهٔ خبر: 51751 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۷ اردیبهشت در آئینه تاریخ

از انتقال گروگان های آمریکایی به شهرهای مختلف تا هم پیمانی دو گروهک ضد انقلاب برای مبارزه با نظام اسلامی !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۷ اردیبهشت ۱۳۵۸

روز هفتم اردیبهشت دفتر امام خمینی در اطلاعیه ای اعلام کرد که از روز شنبه تا جمعه آینده ۱۴اردیبهشت امام ملاقات خصوصی و عمومی نخواهند داشت .»

صبح روز جمعه ۷اردیبهشت همچنین دهها هزار نفر از مردم عرب زبان خوزستان در خیابان های خرمشهر تظاهرات کرده و تجزیه طلبی را محکوم کردند .

۷اردیبهشت۱۳۵۹

آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور گفت : رادارهایی که در قسمت شرق ایران قرار دارد مربوط به خود آمریکائی ها و پایگاه های آنها بوده و درگذشته این رادارها را خودشان اداره می کردند و به احتمال زیاد می شود گفت که این رادارها باز هم تحت کنترل آنها باشد.

وزیر کشور گفت : مرحله دوم انتخابات مجلس شورای ملی تا زمانی که هیئت هفت نفری نظر خود را در مورد انتخابات مرحله اول اعلام نکند انجام نخواهد شد ، البته امیدواریم آنها تا آخر این هفته نظر خودشان را اعلام کنند .

مصطفی میرسلیم معاون وزیر کشور و سرپرست شهربانی امروز اعلام کرد بر اساس بررسی های صورت گرفته که تاکنون به عمل آمده است سه درصد آرای مرحله اول انتخابات مجلس شورای ملی باطل شد .

 در پی اتمام مهلت ارتش به گروه های مسلح مبنی بر خلع سلاح این گروه ها و نیز خروج کامل اهالی از شهر سنندج گروه های مسلح تاکید کردند که هرگز از مقابله با ارتش و نظام اسلامی اجتناب نخواهند کرد !

روزنامه لوموند در شماره اخیر خود در مقاله ای این سوال را مطرح کرده است که یک دستگاه غول آسای نظامی که امنیت نیمی از مردم جهان به آن بستگی دارد وقتی که قادر نیست دو هواپیما را بدون آنکه حتی با دشمن روبرو گردد بر زمین بنشاند دیگر به چه دردی می خورد ؟!

بنی صدر در پاسخ به سوالی گفت : اسنادی وجود دارد که یک سری از ایرانیان در انجام عملیات ناموفق اخیر به آمریکا کمک کرده اند .

شورای دفتر آیت الله منتظری استعفا داده و با انتشار اطلاعیه ای تاکید کرد : از آنجا که تعدد اعضای شورا به کندی کارهای مهم اعزام قضات منجر میشد اعضای شورای دفتر از سمت خود استعفا دادند .

ریچارد نیکسون رئیس جمهور پیشین آمریکا که سرگرم دیداری از برلن غربی است اعلام کرد که آمریکا با شکست در عملیات نجات گروگان های آمریکایی اکنون بسیار بی وجهه و شدیدا خوار و خفیف شده است .

 دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در اطلاعیه ای اعلام کردند برای بی اثر کردن توطئه های آمریکا گروگان ها را در شهرهای مختلف ایران نگهداری خواهند کرد و اولین شهر برای نگهداری گروگان ها قم است .

کاردار موقت ایران در هلند در مصاحبه ای با تلویزیون این کشور اظهار داشت : اقدام نظامی کارتر در ایران تجاوز به حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال ایران است و صلح جهان را شدیدا به خطر انداخته است .

در پی سفر هیئت بازرگانی ایران به جمهوری دموکراتیک آلمان این کشور آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با ایران اعلام داشت ، بر اساس توافقات جدید ترتیبات لازم برای تحویل فوری بسیاری از اقلام مورد نیاز ایران نظیر مواد غذایی و دارو صورت گرفته است .

 وزارت امور خارجه لبیی در رابطه با تهاجم نظامی آمریکا علیه ایران بیانیه ای انتشار داده و تاکید کرد : تجاوز به ایران تخطی آشکار از منشور سازمان ملل متحد است و حداقل اقدامی که باید اکنون در قبال این تجاوز انجام داد اخراج آمریکا از سازمان ملل و شورای امنیت است

۷ اردیبهشت ۱۳۶۰

رئیس جمهور پس از ملاقات دیروز با امام خمینی و در مصاحبه ای گفت  : عامل درگیری های اخیر میل تجاوز از قانون است.

بنی صدر در پاسخ به این سوال که در دیدار با امام خمینی چه مسائلی مطرح شد گفت : در این دیدار مسائل مختلف کشور ، بیانیه ۱۰ ماده ای امام که باید عینا همان طور که ایشان فرمودند اجرا شود ، مسائل اقتصادی و سیاست خارجی و همچنین در خصوص طرح هایی که به مجلس ارائه می شود مذاکراتی صورت گرفت.

وی درباره درگیری های اخیر در برخی شهرها نیز گفت : عامل آن میل به تجاوز از قانون است و من در اینجا به هم وطنان عزیز توصیه می کنم که با سرنوشت کشورشان بازی نکنند و از این نوع برخوردها پرهیز کنند ، بگذارند تا ما با خاطری آسوده و توانایی هر چه بیشتر ابتدا دشمن را نابود کنیم و بعد که دشمن را از میهنمان عقب راندیم با صبر و حوصله و آن هم از راه عقل و منطق به این امور برسیم .

آیت الله اشراقی نماینده بنی صدر در هیئت سه نفره حل اختلاف پس از دیدار با رئیس جمهور گفت : بنی صدر در این دیدار به من گفت روحیه نیروهای مسلح خیلی خوب است و اگر به آن ها بگوئیم بغداد را بگیرند پیش روی کرده و این شهر را تصرف می کنند !

طی میزگردی در وزارت دادگستری ؛ لایحه قصاص به بحث گذاشته می شود.

مهندس بهزاد نبوی سخنگوی دولت در مصاحبه ای مطبوعاتی به درگیری های اخیر در برخی شهرها پرداخته و با اشاره به این که عامل این برخوردها ساواکی ها ، ملی گراها ، مجاهدین خلق ، پیکاری ها و فدائیان اقلیت هستند گفت : ما از مسئولان خواسته ایم تا هرچه زودتر سیاست خود را در قبال آن ها روشن کنند.

سخنگوی دولت پیرامون دریافت های ایران از آمریکا گفت : ما بیانیه ای را امضا کردیم که توسط دولت الجزایر صادر شده بود و تا به حال مواردی پیش نیامده بود که احساس کنیم بیانیه اجرا نشده و در صورت تخلف مردم را در جریان قرار خواهیم داد.

وی ادامه داد : البته از آمریکا بعید نیست که چنین کاری کند ما ۱۰ میلیارد سپرده در بانک های آمریکایی داشتیم از این مقدار حدود ۵ میلیارد بدهی های ما به آمریکا بود و یا وام هایی که به هر جهت می بایست پرداخت می کردیم. چرا که پول های ما در بانک های آمریکا بود و ۵ میلیارد از این سپرده ها متعلق به ما بوده که طبق بیانیه الجزایر قرار است در آخر بهار ۲ میلیارد آن به دست ما برسد .

هیئت سه نفری حل اختلاف شب گذشته در وزارت کشور تشکیل جلسه داد و به مسائل مختلف و مربوط به برخی از مقامات مسئول رسیدگی کرد .

آیت الله محمد یزدی سخنگوی هیئت پیرامون مسائل مطروحه اظهار داشت : اولین مسئله ای که مطرح شد در ارتباط با دو مصاحبه ای بود که طبق گزارش خبرگزاری فرانسه آقای بنی صدر با دو هفته نامه داشتند و در این رابطه متن مصاحبه بررسی شد و ضمن نامه ای به آقای بنی صدر از ایشان خواستیم نظرشان را درباره این مصاحبه ها صریحا و نفیا و اثباتا بیان کنند تا هیئت پس از آگاهی از نظر ایشان تصمیم بگیرد .

مطلب دیگر سوالی است که آقای نخست وزیر از هیئت کرده اند که چرا تا به حال طرح پیشنهادی مجلس مربوط به سرپرستی وزارت خانه های بی سرپرست که در بیستم اسفند تصویب و به آقای بنی صدر ابلاغ شده و طبق اصل ۱۷۳ قانون اساسی رئیس جمهور می بایست مصوبات مجلس را پس از امضا به مسئولان ابلاغ کند تاخیر شده است .

در این رابطه نیز نامه ای به آقای بنی صدر نوشته شد و دلیل تاخیر این ابلاغ را از ایشان خواستیم و ضمنا از آقای رجایی هم راجع به نصب معاونین وزارت امورخارجه توضیح خواستیم .

مطلب سومی که در جلسه مطرح شد وضع روزنامه ها بود و در این زمینه به این نتیجه رسیدیم که نوشته های آقای علی اصغر حاج سیدجوادی و همچنین مطالبی که آقای کریم سنجابی منتشر کرده اند و مطالبی که در روزنامه جبهه ملی درج شده است گذشته از آن که خلاف دستورامام می باشد حاوی توهین و تحقیر مقامات رسمی کشور و در حقیقت مقابله با اساس حکومت محسوب می شود لذا هیئت رسما ضمن معرفی به مردم اقدام آنان را محکوم می کند و مراتب را جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم نهایی به دادستانی فرستاده می شود.

روزنامه میزان با این که در جلسه ای که با حضور مسئولین همه روزنامه ها داشتیم و در آن جلسه مطالبی گفته شد و نسبتا روش آن ها بهتر شده بود ولی می بینیم که میزان در اولین شماره خود پس از انتشار مجدد مطالبی که خلاف حساب می شده را منتشر کرده است بخصوص نسبت به دستگاه قضایی که در این رابطه دادستان محترم هم رسما شکایت کرده اند به ویژه درباره نامه ای که در این روزنامه آمده بوده و تحقیر و توهین دستگاه قضایی و بعضی مقامات دیگر را در بر داشت و متاسفانه روزنامه انقلاب اسلامی نیز با آن که قرار بود این مسائل را بعد از تذکر رعایت کند عین همان نامه را که که بسیار زننده است کلیشه کرده است و ما این کار را رسما یک خلاف می دانیم و اعلام می کنیم بررسی این مسئله و تصمیم روشن درباره آن به جلسه بعد موکول خواهد شد.

نماینده شورای عالی دفاع : ایران برتری رزمی در محورهای قصر شیرین ، ذهاب ، گیلان غرب و سومار را به دست آورد.

به دنبال شکست سنگین دشمن در جبهه های غرب عراق حملات جنون آمیز به شهرهای جنوب را از سرگرفت.

چهارمین و پنجمین جلسه دادگاه عباس امیر انتظام متهم به جاسوسی دیروز و امروز برگزار شد. امیر انتظام در جلسه چهارم اصرار داشت که مدافعات خود را ادامه دهد که آیت الله محمدی گیلانی در پاسخ به وی اظهار داشت : مدافعات شما تمام شده است چرا دادگاه را تشدید می کنید .

امیر انتظام گفت : این درست نیست این ها بزرگترین مدارک تاریخی است این ها بزرگترین مدارک جنایات آمریکا است .

آیت الله گیلانی نیز پاسخ داد : ایشان اسناد جنایت آمریکا را دارد که به نفع ملت ایران است که می خواهد بخواند . آقایان می دانند که این دادگاه تا آن جایی که دل آقای امیرانتظام بخواهد دفاع کند مهیا است . امروز ادله کیفر خواست مهیا شده و خوانده می شود روی روال و ترتیب شرعی داریم جلو می رویم . آقای امیر انتظام ! هیچ متهمی نمی تواند نظام شرعی دادگاه را به هم بزند.

در ادامه امیر انتظام گفت : آن چه که نماینده دادستان می خواهد قرائت کند کذب محض است و من پیش از خوانده شدن این مطالب اعلام می کنم که سراسر آن دروغ است .

در ادامه نماینده دادستان انقلاب گفت : قواعد دادرسی به این صورت بوده در دادگاه های انقلاب که کیفرخواست به متهم ابلاغ می شود و متهم اگر مدافعاتی دارد بیان می کند و بعد با دقت اوراق و اسنادی که در پرونده هست قرائت می شود چه له باشد و چه علیه  و اگر متهم فرصت نداشته باشد فرصت کافی به او داده می شود هر چقدر که بخواهد هر چند در آئین نامه ۱۵ ساعت آمده است ولی من در دادگاه ها شاهد بودم کسانی که به صورت موسع هرچه خواستند دفاع کردند قبلا هم گفته شده بود که وقت آقای امیرانتظام موسع خواهد بود بلکه اوسع خواهد بود یعنی موسع تر از وقتی که معمولا به متهمین داده می شود. چرا که ایشان می گوید من حرف زیاد دارم و کسی که حرف دارد در دادگاه انقلاب باید بتواند حرفش را بزند.

ایشان اسناد و مدارکی را خواستند که از لانه جاسوسی به دست برادران عزیز مسلمان پیرو خط امام دانشجویان به دست آمده است . این ها کلا در اختیار متهم قرار داده شده است .یعنی روال دادرسی این بوده است که در جلسه گذشته اعلام شد : مدافعات ابتدایی متهم پایان یافته و در جلسه بعد نوبت نماینده دادستان است که مطالبی را قرائت بکند که ما کلا در اختیار ایشان قرار داده ایم .

معاون کل وزارت دارایی : سیستم مالیاتی کشور دگرگون می شود.

سازمان نصر افغانستان : شوروی و آمریکا در افغانستان علیه انقلاب اسلامی ما توطئه می کنند.

نامه رئیس جمهور به وزیر کشور : دلایل شما برای عدم انجام انتخابات برخی حوزه ها قانع کننده نیست .

اصغری ، بیژنی و فاخری کاندیدای وزارت دادگستری شدند.

قاسملو : نظر حزب دمکرات و سازمان مجاهدین خلق در کلیه زمینه ها با هم مشترک است / قرار شده است در آینده همکاری های دو سازمان گسترش یابد / به تقاضای نماینده سازمان مجاهدین خلق مذاکره طولانی با هم داشتیم که به نتیجه خوبی هم رسید. / سازمان مجاهدین خلق از مدت ها پیش پشتیبانی خود را از مبارزات به حق [!] ما اعلام داشته است .

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز : تصادفی نیست اگر می بینیم حزب دمکرات با یک دست اسلحه اش را به سینه پاسداران انقلاب نشانه می رود و با دست دیگر با مسعود رجوی برای ریاست جمهوری بیعت می کند / پدیده نفاق در درون سازمان مجاهدین خلق زائیده یک تصادف نبود بی شک تبلور یک جریان فکری بوده و هست / تا کی می توان رابطه رجوی را با قاسملوی صهیونیست که رودرروی ملت و در کشتار صدام و ژیسکاردستن و اسرائیل ایستاده است پنهان نمود؟!

فضلای حوزه علمیه قم از مراجع عظام تقاضای پاکسازی حوزه از عوامل توطئه گر شدند.

در یک دادگاه نظامی ترکیه : محاکمه اربکان از رهبران اسلامی ترکیه آغاز شد.

در اعتراض به اقدامات مجاهدین خلق شهر کرد امروز تعطیل است .

برچسب‌ها:

نظر شما