شناسهٔ خبر: 50909 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۲۶ فروردین در آئینه تاریخ ؛

از استعفای وزیر خارجه تا تشنج در سخنرانی هاشمی در دانشگاه تبریز / دفترچه ای شدن به جای کوپن طرح آینده دولت

هاشمی

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۲۶ فروردین ۱۳۵۸

رهبر انقلاب امروز با انتشار بیانیه ای با اعلام ۲۹فروردین به عنوان روز ارتش دخالت افراد غیر ارتشی در امور آن را ممنوع اعلام کردند . ایشان در این بیانیه مخالفت با ارتش که حافظ استقلال و مرزهای کشور است را جایز ندانستند .

در چند روز گذشته و با دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی فضای غبار آلودی در کشور ایجاد شده است ، ضد انقلاب با سوء استفاده از موقعیت به وجود آمده به تحریک مردم پرداخته و از آنان می خواهند به خیابانها بریزند . مجاهدین خلق و چریک های فدایی پشت سر هم بیانیه می دهند و با آیت الله طالقانی اظهار همدردی می کنند .

امروز اولین بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز منتشر شد . در بخشی از بیانیه سپاه آمده است : تا آخرین قطره خون خویش در حفظ و جراست از انقلاب عظیم اسلامیمان خواهیم کوشید.

استعفای کریم سنجابی وزیر خارجه دولت موقت امروز مورد موافقت مهندس بازرگان قرار گرفت . سنجابی به مدت ۶۰روز وزیر خارجه بود . وی اواخر اسفند سال گذشته نیز استعفا داده بود ولی بازرگان با استعفای وی موافقت نکرده بود .

آمریکا اعلام کرد در صورت مداخله خارجی در عربستان سعودی در این کشور نیرو پیاده خواهد کرد .

امروز جبهه پایداری عرب با انتشار بیانیه ای اعلام کرد هر گونه حمله به ایران به منزله حمله به کشورهای عضواین جبهه یعنی سوریه ، لیبی و الجزایر خواهد بود . (۱)

امروز از سوی دادستانی کل انقلاب اعلام شد کسانی که متهمان و مجرمان و جنایتکارانی را که با رژیم گذشته همکاری داشته اند پناه دهند مورد تعقیب قرار خواهند گرفت .

دادستان کل انقلاب با صدور اطلاعیه ای کلیه احکام بازداشت افراد و بازرسی منازل را که تاکنون از سوی مراجع گوناگون دادستانی کل انقلاب ، بازپرس ها یا دادستانها و یا هر مرجع دیگر صادر شده است لغو کرد .

۲۶ فروردین ۱۳۵۹

آیت الله هاشمی رفسنجانی عضو شورای انقلاب که ظهر امروز برای سخنرانی در دانشکده پزشکی دانشگاه تبریز حضور یافته بود بعد از سخنرانی و زمانی که می خواست به سوالات دانشجویان پاسخ گوید با تشنج شدید محیط مواجه و مجبور شد بدون ایراد سخنرانی بعدی دانشگاه را ترک کرد .

دکتر محمد مکری سفیر ایران در شوروی طی مصاحبه ای مطبوعاتی از دولتمردان شوروی خواست تا در قرار داد فروش سلاح به عراق تجدید نظر کنند .

کارتر رئیس جمهور آمریکا طی یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : ایران کاسه صبر مرا لبریز کرده است .

 معاون وزارت خارجه آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد چنانچه متحدین آمریکا به تصمیمات ایالات متحده مبنی بر شرکت در تحریم اقتصادی علیه ایران نپیوندند آمریکا تصمیمات دیگری از جمله یک سلسله عملیات نظامی علیه ایران اتخاذ خواهد کرد .

 باد شوستر عضو جمهوری خواه سنای آمریکا نیز در مصاحبه ای گفت : ایالات متحده از اینکه برخی از متفقین غربی در پشتیبانی از مجازات این کشور علیه ایران طفره رفته اند نومید شده است .

وزیر دفاع جدید ایتالیا  امروز از آمریکا خواست تدابیر نظامی علیه ایران اتخاذ نکند زیرا به گفته وی این کار آمریکایی ها را از متحدان اروپای غربی خود جدا کرده و باعث انزوای آمریکا خواهد شد .

بر اساس یک نظر خواهی جدید کارتر در مورد حل بحران ایران و آمریکا از نظر تائید افکار عمومی با یک شکست شدید رو برو شده است زیرا ۴۹ درصد مردم آمریکا در حال حاضر با اقدامات او در این زمینه مخالف هستند .

با آغاز مانور نیروی دریایی در تنگه هرمز و خطوط مرز های دریایی ایران جزایر تنب بزرک و کوچک و ابوموسی تحت کنترل دقیق نیروی دریایی قرار گرفت .

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رابطه با نقل و انتقالات واحد های نظامی اطلاعیه ای منتشر و تاکید کرد : هیچ گونه طرحی برای عملیات نظامی و درگیری در نظر نیست و امید است با پشتیبانی مردم رشید و وطن دوست کردستان مزاحمتی در مسیر رفت و آمد واحدها فراهم نگردد .

دادستان کل انقلاب طی اطلاعیه ای دستور عزل نمایندگان و ناظران خود را که در شرکت ها و موسسات مشغول حسابرسی هستند را صادر کرد .

در جریان درگیری مهاجمان مسلح با پاسداران جوانرود سه تن از پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند .

ژان پل سارتر فیلسوف فرانسوی و بنیانگذارمکتب فلسفی اگزیستانسیالیسم امشب بر اثر یک بیماری ریوی در گذشت .

۲۶ فروردین ۱۳۶۰

وزارت امور خارجه ایران طی بیانیه ای به اظهارات حبیب شطی واکنش نشان داده و این اظهارات را بیانگر جانبداری وی از صدام متجاوز دانست و آن را نوعی مشارکت در تحمیل انبوه ستم و جنایت بر امت اسلام اعلام کرد.

روزنامه اطلاعات در شماره امروز خود طی گزارشی از دفترچه ای شدن به جای کوپن به عنوان طرح آینده دولت یاد کرد.

قیام سیاهان با اعتصاب کارکنان در انگلیس به مرحله جدیدی وارد شده و اعتصاب نیم روزه نیم میلیون کارمند دولتی موجب اختلال در پروازهای بین المللی ، تعطیلی ادارات دولتی و موزه های این کشور شد.

سخنگوی هیئت سه نفری حل اختلاف اعلام کرد : رسیدگی به شکایت رئیس جمهور از نخست وزیر نیز در این هیئت آغاز شده است .

هیئت سه نفره حل اختلاف میان مسئولان در اطلاعیه ای از رسانه ها و جراید خواست از دامن زدن به اختلافات میان مسئولان خودداری کنند.

دفتر هماهنگی و اجرای بیانیه الجزایر در نخست وزیری اعلام کرد : دولت آمریکا در اجرای مفاد بیانیه الجزایر در مواردی به نحو مطلوب عمل نکرده و در مواردی نیز تخلف کرده است .

صادق قطب زاده گفت : تصمیم دارم حزبی تشکیل دهم و با حزب جمهوری اسلامی و کمونیست ها رقابت کنم.

عراق از کویت درخواست یک وام ۲ میلیارد دلاری بدون بهره برای جبران خسارات ناشی از جنگ با ایران را کرده است .

درگیری خونین روستای دارلک بین نقده و مهاباد با سرکوب عناصر مسلح غیرقانونی منطقه خاتمه یافت . در این درگیری بیش از ۲۰۰ تن از افراد مسلح به هلاکت رسیده و ۱۲ تن از آنان نیز دستگیر شدند.

وزیر مسکن و شهرسازی گفت : بر اساس لایحه ای  دولت کلیه زمین های بایر شهری را پس از کسر قیمت خریداری خواهد کرد البته در این لایحه در نظر گرفته شده کسانی که دارای خانه یا واحد مسکونی نیستند می توانند یک قطعه زمین کوچک در حدود ۴۰۰ ، ۵۰۰ متر داشته باشند.

پی نوشت

۱- به گزارش فارس جبهه پایداری عرب در مقابل طرح خاورمیانه‌ای کمپ دیوید برای توسعه و تثبیت صهیونیسم در منطقه تشکیل شد، کشورهای عربی قدرتمندی چون لیبی، الجزایر، سوریه، عراق، یمن جنوبی و سازمان آزادیبخش فلسطین در این جبهه عضو بودند که برای رسیدن به اهداف استراتژیک جهان عرب و به‌عنوان کشورهای خط مقدم مبارزه با اسرائیل، نشستهای پیاپی برگزار می‌کردند. این جبهه که مهمترین هدف آن مبارزه با صهیونیسم و آزادی فلسطین بود، هرچند مبتنی بر ایدئولوژی پان عربیسم عمل می‌کرد اما همه کشورها و تحولاتی را که در راستای این هدف ارزیابی می‌شدند، مورد مودت و حمایت قرار می‌داد. حمایت و جانبداری جبهه پایداری عرب از ایران و انقلاب اسلامی و محکوم‌کردن عراق به‌خاطر تجاوز به ایران، سرنوشت تاریخی این جبهه را دگرگون ساخت. عراق با شرکت نکردن در نشست الجزایر در سال ۱۹۷۸ عملا ساز مخالف خود را به صدا درآورده بود و پس‌ازآنکه با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، به‌عنوان عامل امپریالیسم غرب به تغییرات سیاسی داخلی دست زده و بعد از رئیس‌جمهورشدن صدام هجوم علیه ایران را آغاز کرد، درحقیقت در مقابل جبهه پایداری قرار گرفت و به یکی از حلقه‌های امپریالیسم امریکا ــ اسرائیل تبدیل شد. سعی عراق و حامیان او برای عربی‌کردن جنگ با ایران که می‌توانست به گسترش میدان جنگ و احیانا شکست ایران بینجامد، در عمل بی‌نتیجه ماند و جبهه پایداری حاضر به فداکردن ایران انقلابی و ضداسرائیل در پای عرب‌گرایی نشد. حمایت جبهه پایداری از ایران به عرصه‌های نظامی هم کشیده شد تاجائی‌که ایران برخی تجهیزات نظامی خود را از طریق این کشورها خریداری می‌کرد.  به‌دنبال پیروزیهای نظامی ایران در جبهه‌های جنگ و بازپس‌گیری مناطق اشغالی از جمله خرمشهر و رسیدن نیروهای ایرانی به مرزهای بین‌المللی در سال ۱۳۶۱ (۱۹۸۲)، اجلاس وزرای خارجه جبهه پایداری در الجزایر در خردادماه تشکیل شد. در پایان این اجلاس بیانیه‌ای در یازده بند انتشار یافت و در حمایت از جمهوری اسلامی ایران با هرگونه عربی‌کردن جنگ ایران و عراق به‌شدت مخالفت شد. وزرای جبهه پایداری در بند ششم بیانیه مخالفت شدید خود را با تلاش کشورهای عربی برای پذیرش مجدد عضویت مصر در اتحادیه عرب و واردکردن آن کشور به نفع عراق در جنگ علیه ایران اعلام کردند و تمام تلاشهای معطوف به گسترش جنگ عراق و ایران از سوی کشورهای عربی، به‌ویژه از سوی رژیم مصر، را مردود دانستند. به نظر شرکت‌کنندگان در اجلاس، یکی از اهداف این تلاش ایجاد بهانه برای مصالحه با رژیم مصر و گسترش کمپ دیوید و جنگ‌افروزی در تمام منطقه می‌باشد. در بند نهم بیانیه وزیران خارجه جبهه پایداری نیز آمده بود که انقلاب اسلامی ایران از آرمان اعراب، به‌ویژه از آرمان فلسطین، حمایت کرده و انقلاب اسلامی ایران دوست ما است و رابطه با این کشور باید تقویت شود. همچنین تاکید شده بود تهدید اصلی برای کشورهای عرب از جانب اسرائیل و امریکا ناشی می‌شود.
در تمام مدتی که جنگ ادامه داشت، جبهه پایداری از پذیرش هرگونه نقش میانجیگری در جنگ ایران و عراق امتناع می‌نمود و در توجیه علل اتخاذ این خط‌مشی، اعلام می‌کرد که هدف ایران تنها بازستاندن سرزمینهای اشغالی خود می‌باشد و موافقتنامه ۱۹۷۵ ایران و عراق که در آن منازعه مرزی دو کشور حل‌وفصل شده، شالوده خوبی برای حل و فصل جنگ است.

نظر شما