شناسهٔ خبر: 51958 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۱۰ اردیبهشت در آئینه تاریخ

از ترور وزیر خارجه تا قطع رابطه با مصر !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

امام خمینی در نامه ای خطاب به ابراهیم یزدی وزیر امورخارجه تاکید کردند : با در نظر گرفتن پيمان خائنانه مصر و اسرائيل و اطاعت بيچون و چراي دولت مصر از امريكا و صهيونيسم، دولت موقت جمهوري اسلامي ايران قطع روابط ديپلماتيك خود را با دولت مصر [را اعلام] بنمايد.

 امام خمینی در نامه ای خطاب به معمر قذافی رهبر لیبی تاکید کردند : دولتهاي اسلامي بايد دولت مصر را در اين خيانت بزرگ كه به اسلام و مسلمين نموده است به جاي خود بنشانند و با آن قطع رابطه كنند.

طی دو روز گذشته ۳۵تن از عوامل رژیم گذشته و افرادی که به کارهای ضد انقلاب متهم هستند دستگیر شدند .

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه آیت الله طالقانی طی یک دیدار دو ساعته با هانی الحسن رئیس دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین که در منزل آیت الله طالقانی صورت گرفت یک پیام خصوصی از یاسر عرفات رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین دریافت کرد .

عباس امیرانتظام گفت : کلیه قراردادهای نظامی ایران با دیگر کشورها متوقف شده است .

دفتر هواپیمایی عال متعلق به شرکت هواپیمایی رژیم صهیونیستی که در فرودگاه مهرآباد مستقر بوده و بعد از انقلاب تعطیل شده بود توسط ماموران نخست وزیری تصرف شد .

بازپرس شعبه اول دادسرای تهران اعلام کرد که مشخصات قاتلین شهید سرلشکر قرنی را بدست آورده است .

آیت الله طالقانی در ملاقات با نمایندگان اتحادیه جهانی سندیکاهای عرب اظهار داشت : انقلاب ما بر ضد استعمارگران و طاغوتها است و تمامی مستضعفین و فقرا در جهان پشتیبان ما هستند . 

سخنگوی سازمان چریک های فدایی خلق در یک مصاحبه مطبوعاتی در مورد ۴۱ نفر از افراد این سازمان که در آبادان دستگیر شده اند گفت : دستگیر شدگان زندانی سیاسی رژیم سابق هستند و تنها چند ماه است که از بند دیکتاتوری و فاشیسم رها شده اند !

مجله تایم گزارش داد شاه مخلوع ایران احتمالا در زلاند نو ، مکزیک یا کشوری در آمریکای جنوبی پناهنده خواهد شد .

۱۰اردیبهشت ۱۳۵۹

امروز شش فرد مسلح که خود را از اهالی عرب استان خوزستان معرفی می‌کردند، با هجوم به داخل سفارت ایران در لندن، ۲۶ تن از کارکنان و مراجعان را گروگان گرفته و ساختمان را به اشغال خود درآوردند.

جنازه ۸ تن از کماندوهای آمریکایی که در توطئه نافرجام علیه ایران در طبس کشته شده بودند از جاسوسخانه آمریکا به اداره پزشکی قانونی انتقال یافت .

 اسقف کاپوچی که به دعوت ایران برای تحویل جنازه کماندوهای آمریکایی آمده است در پایان دیدار با بنی صدر رئیس جمهور طی گفت و گویی اظهار داشت : ما در نظر داریم جنازه ها را به یک کشور برده و تحویل صلیب سرخ بدهیم تا آنها این اجساد را تحویل خانواده هایشان بدهند .

در پی تقاضای امام خمینی مبنی بر دعوت از سازمان ها و گروه های مختلف جهان برای رسیدگی به جرایم دولت آمریکا وحمله نافرجام نظامی به ایران دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور طی پیام های جداگانه ای به سران برخی کشورها و سازمان های بین المللی از آنان خواست برای مشاهده آثار تهاجم نظامی آمریکا هیئت هایی به ایران اعزام کنند .

 حزب دمکرات کردستان ایران طی اطلاعیه ای آتش بس اعلام کرد . به دنبال اعلام این مسئله از سوی کمیته مرکزی حزب دمکرات دکتر مظفر پرتو ماه مشاور رئیس جمهور در اطلاعیه ای تاکید کرد : در صورت اعمال آتش بس و احترام بدان از طرف گروه های مسلح کرد نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش نیز موظف به رعایت مفاد آتش بس هستند .

 حمله هوایی هواپیماهای اف – ۱۴ آمریکا به یک هواپیمای نیروی هوایی ایران در منطقه دریای عمان با مقابله چهار هواپیمای دیگر ایرانی خنثی شد .

 دادستان کل انقلاب اسلامی خوزستان گفت : حدود ۶۵۰ تن از دستگیر شدگان دانشگاه جندی شاپور اهواز از زندان آزاد شدند ، آزادی این عده با کفالت و یا بدون کفالت صورت گرفته است .

سایروس ونس وزیر امور خارجه مستعفی آمریکا به دستیاران خود در وزارت امور خارجه گفت میترسد که کارتر طرح های نظامی تازه و خطرناکی در منطقه خلیج فارس و به خصوص ایران در سر داشته باشد .

 سخنگو و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا فاش ساخت که کارتر اخیرا به صورت مخفیانه با حدود ۱۵۰ نفری که در عملیات نافرجام طبس حضور داشتند ملاقات کرده است .

 شبکه رادیویی سی بی اس آمریکا به نقل از سازمان سیا گزارش داد که در صورت موفقیت عملیات آمریکا در تهران بیش از نیمی از گروگان های آمریکایی که در سفارت سابق این کشور در تهران به سر می برند کشته و یا مجروح می شدند .

قطب زاده وزیر امورخارجه که به منظور دیدار با مقامات کویتی به این کشور سفر کرده است از یک سوء قصد جان سالم به در برد .

 بمبی در محل اقامت هیئت اعزامی دادگاه های انقلاب خوزستان در دزفول منفجر شد .

روابط عمومی ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به سازمان مجاهدین خلق [منافقین] که میلیشیای وابسته به این سازمان را در نبرد با آمریکا تحت فرماندهی سپاه پاسداران قرار داده است اطلاعیه ای منتشر و تاکید کردسپاه بر اساس ضوابط مکتب توحیدی انقلاب اسلامی لازمه اصولی و اساسی وحدت را ایدئولوژی اسلام می داند .

 در رابطه با انفجارهای دو روز پیش در نقاط مختلف تهران ۴ آلمانی توسط کمیته مرکزی دستگیر شدند .

نظر شما