شناسهٔ خبر: 51638 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

5 اردیبهشت در آئینه تاریخ ؛

از انتخاب سفیر جدید آمریکا در ایران تا شن های روانی که کمر ابرقدرت را شکست !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۵ اردیبهشت ۱۳۵۸

رهبر انقلاب امروز با سفیر تونس در ایران و نیز اقشار مختلف مردم دیدار و گفت و گو کردند .

امام خمینی در دیدار بانوان محله چهار مردان قم با اشاره به تفاوت آزادی بیان با توطئه فرمودند ما توطئه گری را در نطفه خفه کرده و توطئه گران را دفن می کنیم .

بازرگان امروز در یک پیام رادیو و تلویزیونی بر ضرورت تقویت کمیته های انقلاب تا زمانی که ضد انقلاب در شهرها حضور دارند تاکید کرد .

از نقده نیز خبر می رسد که تاکنون ۱۵۰جسد از خیابان های این شهر جمع آوری شده است . کمک های مردمی به این منطقه جنگ زده سرازیر شده است .

هر روز که از آوارگی شاه سابق می گذرد خبرهای جدیدی در مورد وی و خانواده اش منتشر می شود ، امروز رسانه ها به نقل از صدر اعظم اتریش نوشتند که شاه سابق می تواند همانند پناهجویان اوگاندا و شیلی به این کشور پناهنده شود به شرط آنکه فعالیت سیاسی را کنار بگذارد .

روزنامه های پاناما نیز امروز نوشتند که شاه سابق به اقداماتی برای خرید جزیره کنتادورا در خلیج پاناما و یا ملکی در دامنه های کوه بارو در ایالت شیریکی دست زده است .

از آمریکا نیز خبر می رسد که جیمی کارتر رئیس جمهور این کشور ویلیام کارنلر را به سمت سفیر این کشور در ایران برگزید ه است . سولیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران چندی پیش از سوی کارتر فراخوانده شد .

۵ اردیبهشت ۱۳۵۹

آمریکا در یک عملیات فوق سری تعدادی بالگرد ، هواپیما و کماندوی دلتای خود را برای آزادسازی ۵۳ گروگان خود به ایران اعزام کرد که در صحرای طبس بدون هیچ گونه برخورد و درگیری بر اثر طوفان شن تعدادی از بالگردها و هواپیماها به زمین برخورد کرده و در آتش سوختند . این عملیات با شکست مطلق روبرو شد .

به دنبال شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس امام خمینی طی پیام مهمی تاکید کردند : كارتر بايد بداند كه اگر اين گروه به مركز جاسوسي امريكا در تهران حمله كرده بودند اكنون از هيچ يك از آنها و از پنجاه نفرجاسوس محبوس در لانه جاسوسي خبري نبود و همه رهسپار جهنم شده بودند .

کارتر رئیس جمهور آمریکا امروز ضمن اظهارات کوتاهی مسئولیت حمله نظامی به ایران را بر عهده گرفت و چنین گفت : این عمل با شرکت داوطلبان آمریکایی برای نجات گروگان ها انجام گرفت و به هیچ وجه بر ضد ایران و ملت ایران نبوده است !

بنی صدر که دستور بمباران و نابودی آثار باقی مانده از تجاوز نیروهای آمریکایی را صادر کرده است در مصاحبه ای با روزنامه انقلاب اسلامی علل بمباران منطقه عملیاتی نیروهای آمریکایی در نزدیکی طبس را تشریح کرد ه و گفت : این عمل برای این بوده است که هلی کوپترها از کار بیفتد و نتوانند از کشور خارج کنند !

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه در نامه ای خطاب به کورت والدهایم دبیر کل سازمان ملل در زمینه حمله نظامی آمریکا به ایران تاکید کرد : ما با نهایت قدرت از موجودیت و حقانیت خویش دفاع خواهیم کرد .

آخرین خبرهای رسیده از سنندج حاکی است که سپاه پاسداران موفق شد باشگاه افسران را از کنترل گروه های مسلح در آورده و در کنترل خود قرار دهد .

امروز مردم سراسر کشور در راهپیمایی و تظاهرات میلیونی و پرشکوه خود جنایات هولناک بعثی های عراق را در مورد آیت الله صدر و خواهر گرامیشان بنت الهدی صدر محکوم کردند . ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور وارد اهواز شد و طی سخنانی در جمع مردم این شهر اظهار داشت : انقلاب ایران یک انقلاب توحیدی است و گروه های مسلح باید بدانند هرگز موفق نخواهند شد .

دکتر مصطفی چمران طی سخنانی در مراسم نماز جمعه تهران اظهار داشت : اگر کسانی آمده اند که بین ایران و عراق میانجی شوند بدانند محال است ، خط ما را خط خون تشکیل داده است و تا سقوط قطعی صدام از هیچ مبارزه قاطعی دست بر نخواهیم داشت .

حضرت آیت الله خامنه ای نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران اظهار داشتند : در مسئله رابطه ما با آمریکا و تهدیدی که اروپا نسبت به این موضوع می کند ببینید چه کسی برنده است و چه کسی بازنده ، دنیای غرب تا وقتی که با ما رابطه دارد اولا از نفت ما استفاده می کند ، این ماده حیاتی را به قیمت ارزان و ثمن بخس از ما میخرد و صنایع عظیم خود را هر چه عظیم تر می سازد و ثانیا با پیشرفت صنعتی خود زندگی ما را بازار محصولات خود قرار می دهد .

۵ اردیبهشت ۱۳۶۰

اسامی اعضای هیئت منصفه رسیدگی به جرایم مطبوعاتی اعلام شد . اعضای این هیئت بر اساس اصل ۱۶۸ و ماده ۳۰ قانون مطبوعات انتخاب شده اند. وزارت ارشاد در اطلاعیه ای در این زمینه اعلام کرد : اعضای اصلی و علی البدل هیئت منصفه مطبوعات از بین گروه های مختلف اجتماعی ، روحانیون ، اساتید دانشگاه ، پزشکان ، نویسندگان ، روزنامه نگاران ، وکلای دادگستری ، اصناف ، کارگران و کشاورزان بر طبق آئین نامه اجرایی تعیین و اعضای هیئت منصفه به ترتیب زیر انتخاب گردید ؛ آیت الله عمید زنجانی ، دکتر رضا شعبانی ، دکتر حسین صائبی ، دکتر غلامرضا خسروی ، حاج جعفر خرازی ، صدر واثقی ، محمد تقی رهبر ، منصور صدر ، تبریزی ، نصیر فرضی ، دکتر اسرافیلیان ، محمد رضا صالحی

برای تدریس در مدارس ایرانی ؛ شرایط اعزام معلمان به کشورهای عربی خلیج فارس اعلام شد / تعداد این معلمان ۵۱۲ نفر بوده و از بین معلمان سراسر کشور انتخاب می شوند.

نظرات ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در مورد موضوعات مهم روز ؛ رژیم صدام در حمله به ایران ۴ اشتباه اساسی مرتکب شد و وضع امروز جبهه ها باز تاب این اشتباهات است .

اشتباه اول در مورد مردم عرب خوزستان بود . صدام گمان می کرد به محض حمله به خوزستان اعراب این منطقه جانب دولت عراق را خواهند گرفت و از این دولت اسلحه خواهند گرفت و به روی ما اسلحه خواهند کشید امروز این تجربه بسیار مهم در پیش چشم همه ما است . تنها عراق نبود که اشتباه کرد رژیم پیشین ایران نبود که اشتباه می کرد خود ما هم در این اشتباه کم و بیش بودیم.

اشتباه دوم صدام در مورد ارتش ما بود مشاوران ایرانی و آمریکایی رژیم بعث عراق به او این طور گفته بودند که به محض حمله شما ارتش ایران لوله های توپ و تانک را بر می گرداند و با هم به تهران خواهیم رفت.

اشتباه آن ها این بود که نمی دانستند که ارتشی که از ابتدای تشکیل خود بر اثر حاکمیت رژیم های وابسته هیچ گاه فرصت نیافته بود به وظیفه اساسی خود که دفاع از مرزهای میهن است عمل کند این فرصت را یک فرصت تاریخی به حساب خواهد آورد . برای این که به طبیعت خود بازگردد و همان طور که همه دیدید کمبود وسائل را با فداکاری خارج از حدی جبران کند.

اشتباه سوم رژیم بعث عراق و مشاوران نظامی او خصوصا این بود که در مورد رهبری انقلاب ما دچار اشتباه بزرگی شدند و گمان می کردند که این رهبری متزلزل است و جنگ نیز تزلزل او را بیشتر خواهد کرد و به هم خواهد ریخت و چون طرز فکر احزاب خودکامه همیشه این است که سازماندهی از بالا است و رهبری زورگو اگر نبود هیچ چیز نیست و چنین اشتباهی را در مورد رهبری امام و در مورد مردم ما کرد . عمل نشان داد که مردم ما در صحنه حاضرند و بر خلاف انتظار او آماده فداکاری همه جانبه هستند.

اشتباه چهارم صدام این بود که فکر می کرد از محرومیت تاریخی ملت ایران از جمله تحریم های اقتصادی می تواند برای به زانو در آوردن ایران استفاده کند در حالی که ملت ایران از تحریم ها برای رسیدن به خودکفایی بهره برد.

این ۴ اشتباه حساب های او را به هم ریخت و وضعیتی را به وجود آورد که امروز همه شاهد آن هستیم و شاید هنوز هم رژیم عراق این اشتباه ها را از دست نداده و گمان می کند که با فشار نظامی می تواند از ما امتیاز بگیرد.

رئیس جمهور در مورد حدود آزادی نیز گفت : من در نامه ای که به آقای اشراقی نوشتم نظرم را در مورد مطبوعات گفتم . مسئله آزادی از نظر من همان مسئله ای نیست که برای کشورهای صنعتی لیبرال وجود دارد بلکه مسئله حضور مردم است در صحنه برای دفاع از انقلاب و موجودیت کشور و این در صحنه بودن بدون آگاهی بی معنی است . ممکن نیست شما بتوانید جامعه را در بی خبری نگه دارید و جامعه بی خبر بتواند در صحنه پاسدار موجودیت خویش و انقلاب خود در جامعه رو به رشدی باشد.

اما یک قسمت از وظیفه و سنگین ترین قسمت به عهده خود مطبوعات است انتقاد غیر از ناسزا است انتقاد یعنی برشمردن نقاط مثبت و منفی و ارائه راه حل .و مسئله دوم این که حفظ آزادی بدون زحمت و مشقت امکان پذیرنیست . همه باید بایستیم و استقامت کنیم و نگذاریم آن چه را که انقلاب به ما داده است مفت از دست برود.

من در کارنامه از کار قضاتی که در مورد میزان رای داده اند سپاسگذاری کرده ام به لحاظ این که باز از محرومیت های تاریخی ما یکی این بوده است که ما در گذشته دستگاه قضایی بی طرفی نداشتیم بلکه همیشه وسیله کار قدرت سیاسی بوده است امروز وقت این است که دستگاه قضایی ما مستقل بشود و ما در این باره چند نوبت تاکید کردیم.

معنای استقلال آن است که قوه قضائیه فقط از قانون و اجرای قانون طرفداری بکنند.

در مورد ارتباط با آمریکا آن چه من می دانم ما باید از نظام جهانی که قائمه آن ها را ابرقدرت ها تشکیل می دهند بیرون برویم و این معنای استقلال است . پس ما به هیچ نوع از روابطی که ما را در مدار این نظام جهانی که ما را تابع این یا آن ابرقدرت بکند نباید برگردیم .

بنی صدر در مورد برگزاری تدریجی انتخابات میان دوره ای مجلس اظهار داشت : مسئله تدریج را می شود از اول دوره تا آخر دوره طول داد یک انتخاباتی را امروز انجام داد و یکی را هم آخر دوره و این اسمش هست تدریج و این مغایرقانون اساسی است قانون اساسی در این معنا بسیار صریح و روشن است.

آخرین اخبار از جبهه های جنگ ؛ اکثر ارتفاعات مهم غرب از تصرف دشمن خارج شده است / عراق در پنجمین ضد حمله خود ۱۰۰ کشته و ۳۵ اسیر داد / ایران به ۸۰ درصد هدف های خود در جبهه غرب رسیده است .

بانک زوریخ اسناد بانکی منتشر شده در ایران که دارای نام های برخی از رهبران ایران از جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی است را جعلی خواند.

فرشچی معاون هویدا و رئیس اوقاف رژیم سابق دستگیر شد .

شاهپور بختیار رسما به سلطنت طلبان پیوست .

طرح ملی کردن تجارت خارجی به نظر خواهی عمومی گذاشته شد .

تاماس شاک وکیل دولت ایران در واشنگتن : در حل مسئله گروگان ها ایران نمونه صبر و شکیبایی بوده است / آمریکا در انجام تعهدات مربوط به گروگان ها کوتاهی کرده است . آمریکا در پرداخت سریع پول ها کوتاهی کرده است و هنوز اطلاعاتی در مورد ثروت شاه تهیه نکرده است و دعاوی مالی کمپانی ها و افراد علیه ایران هنوز لاینحل است .

روزنامه واشنگتن پست در شماره دیروز خود  نوشت : بسیاری از کارشناسان نظامی غربی به این نتیجه رسیده اند که در اثر جنگ عراق و ایران و انهدام پالایشگاه ها تسهیلات بارگیری و بندری خسارات وارده به طرفین آن قدر شدید است که از هر دو طرف توانایی قد علم کردن را به عنوان قدرت منطقه برای آینده قابل پیش بینی سلب کرده است . در این میان لطمه ای که به حیثیت صدام در میان کشورهای منطقه و خارج از آنها واردآمده کاملا مشخص است . قبل از جنگ عراق به عنوان قدرت نظامی منطقه تلقی می گردید و حیثیت آن کشور به عنوان دومین صادر کننده نفت در جهان افزایش پیدا کرده بود اما اکنون جنگ آرمان ها و هدف های عراق را در معرض آزمایش سختی گذارده است و همچنان که جنگ ادامه می یابد بدون این که امید صلحی در میان باشد عراق خود را بیش از پیش مدیون سایر کشورهای محافظه کار عرب و امیرنشین های خلیج فارس می یابد. اکنون کشورهای رقیب عراق سرمایه های لازم را به صورت وام در اختیار این کشور می گذارند تا عراق بتواند با استفاده از قدرت نظامی خود با رقیب دیگر خود بجنگد.

وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که حدود دو هزار تکنسین فرانسوی که پس از آغاز جنگ ایران و عراق خاک آن کشور را ترک کرده بودند به عراق بازگشتند.

جوانان مسلمان عراقی با اشغال محل سازمان عفو بین الملل در پاریس خواستار محاکمه صدام شدند.

با اوج گیری مبارزات مردم ایرلند شمالی هلیکوپترهای ارتش انگلیس به سرکوب مردم پرداختند.

تظاهرات و راهپیمایی آرام ارامنه تهران که به مناسبت اعتراض به کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ صورت گرفت با اخلال گروهک ها و عوامل ضد انقلاب به آشوب و درگیری کشیده شد .

به مناسبت اعتراض به کشتار ۵/۱ میلیون نفر از ارامنه به دست دولت عثمانی در سال ۱۹۱۵ روز پنجشنبه ارامنه تهران در کلیسای سرکیس واقع در خیابان استاد نجات اللهی گرد هم آمدند و انزجار خود را از این عمل ابراز داشتند . در پایان این تجمع تظاهرات آرامی در خیابان های اطراف انجام گرفت که تا ساعت یک بعد از ظهر ادامه داشت . با این وجود گروهی از جوانان که تعدادشان به ۳۵۰ نفر می رسید با سردادن شعارهایی به فارسی و ارمنی به سمت سفارت ترکیه حمله کرده و از دیوارهای سفارت بالا رفته و اقدام به تخریب اموال این سفارت خانه و آتش زدن پرچم ترکیه کردند.

وزارت کشور نیز با انتشار اطلاعیه ای از هم وطنان ارمنی خواست این افراد را از صفوف خود طرد کنند.

در پی این اتفاقات سفیر ترکیه با نخست وزیر دیدار و گفت و گو کرد. نماینده ارامنه در مجلس نیز حمله به سفارت ترکیه را شدیدا محکوم کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما