شناسهٔ خبر: 53404 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۲۰ اردیبهشت در آئینه تاریخ

از تعیین سرپرست جدید روزنامه اطلاعات تا اعلام جرم منافقین علیه صدا و سیما !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۲۰  اردیبهشت ۱۳۵۸

دفتر امام خمینی در اطلاعیه ای تاکید کرد : آن چه روزنامه آیندگان درباره عوامل دست اندرکار شهادت استاد آیت الله مطهری نوشته است دروغ محض است .

این روزنامه از اول انقلاب تاکنون همیشه نقشی انحرافی و برخلاف مصلحت ملت مسلمان داشته است و مورد تائید مسلمانان متدین و انقلابی نبوده و نیست .امام فرموده اند که این روزنامه را از این پس هرگز نمی خوانم و مطالب مندرج در آن هرگز مورد تائیدشان نیست و حساب هیئت تحریریه این روزنامه از کارکنان مسلمان و معتقد آن جدا است .

دفتر امام خمینی در اطلاعیه دیگری تاکید کرد آنچه در روزنامه پیغام امروز راجع به تشکیل شورای ملی به فرمان امام مرکب از احزاب مذهبی و غیر مذهبی و سیاسی نقل شده دروغ محض می باشد و دفتر امام این مطلب را شدیدا تکذیب می کند .

مهندس بازرگان نخست وزیر در پیامی رادیو و تلویزیونی تاکید کرد حاکمیت باید به مردم سپرده شود.

امروز دکتر یدالله سحابی وزیر مشاور در طرح های انقلاب دولت موقت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که تا دو هفته آینده متن کامل شده قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای نظر خواهی اعلام می شود .

امام خمینی در مصاحبه با مفسر سیاسی روزنامه لوموند فرمودند : عمال آمریکا در جریان ترورها خود را در پشت سازمان مذهبی دروغین فرقان پنهان کرده اند و پس از دستگیری معلوم شد که از قرآن هیچ نمی دانند.

خبرگزاری فرانسه که این خبر را بنقل از روزنامه لوموند انتشار داد اضافه کرد امام خمینی به اریک رولو گفته است آمریکا سعی دارد به انقلاب ایران لطمه بزند و امپریالیسم آمریکا بزرگترین خطر برای ایران محسوب می شود .

 امروز دفتر آیت الله طالقانی طرح قانون شوراهای محلی را که توسط ۶نفر از برگزیدگان آیت الله طالقانی تهیه شده است منتشر کرد .

 بر اساس ماده یک این طرح به پیروی از اصل شوراها و به منظور تامین مشارکت مردم هر ناحیه در اداره امور عمومی و رعایت مقتضیات تاریخی و جغرافیایی و مذهبی شهرها و استان های کشور و اتخاذ تدابیر در حفظ و اشاعه فرهنگ و زبان و سنن بومی و قومی ، شوراهای ده و بخش و شهر و شهرستان و استان بر مبنای تقسیم جغرافیایی و سیاسی که در قوانین معین است در سراسر کشور تشکیل میشود .

 مناخیم بگین نخست وزیر اسرائیل با اظهار تاسف شدید از اعدام القانیان از کشورهای جهان خواست جلوی اعدام سران رژیم شاه را بگیرند .

 شعبه پنجم دادگاه انقلاب اسلامی تهران پس از رسیدگی دقیق به پرونده اتهامی اکبر بهادری نماینده اراک در مجلس منحله شورای ملی وی را مفسد فی الارض شناحت و به اعدام محکوم کرد .

دبیر کل حزب دمکرات کردستان گفت در آینده نزدیک هیئت هایی از سوی امام خمینی و آیت الله شریعتمداری برای بررسی واقعیت های حوادث نقده به این شهرستان عزیمت خواهند کرد.

یک گردان پیاده اسرائیلی که توسط ۲۵تانک پشتیبانی می شد در جستجوی چریک های فلسطینی ۷کیلومتر در خاک لبنان پیشروی کرد ولی پس از یک درگیری شدید با گردان ۴۴ ارتش ایرلند وابسته به نیروهای سازمان ملل متحد مجبور به عقب نشینی شد .

 در برخورد مسلحانه بین دو گروه از اهالی ایوانغرب و گیلانغرب ۳نفر کشته و دو نفر نیز مجروح شدند .

۲۰  اردیبهشت ۱۳۵۹

امام خمینی رهبر انقلاب در دو حکم جداگانه آیت الله خامنه ای و دکتر مصطفی چمران را به سمت مشاوران خویش در شورای عالی دفاع ملی منصوب کردند .

 امام خمینی رهبر انقلاب امروز طی حکمی حجت الاسلام سید محمود دعایی را به عنوان سرپرست جدید موسسه اطلاعات منصوب کردند .

حجت الاسلام هاشمی ضمن ملاقات با امام خمینی طرح آرم جمهوری اسلامی را تقدیم ایشان کرد که مورد تصویب رهبر انقلاب قرار گرفت .

بنی صدر رئیس جمهور گفت : دولتی که باید تشکیل شود دولت رفع بحران است و باید بحران های موجود را حل کند و دولت وضع عادی نیست ، این دولت باید ائتلاف استعدادها باشد ، استعدادهایی که قادرند با وضعیت مقابله کنند تا بتوانند گره مشکلات مملکت را باز کنند . هارولد براون وزیر دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور اعلام کرد انفجار مهمات و کمبود وقت و سوخت تیم نجات گروگانها را مجبور کرد که بدون از بین بردن هلی کوپترها و اسناد سری باقی مانده در محل عقب نشینی کنند .

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریز اعلام کرد که حاج جواد برق لامع و پسرانش که از عوامل حزب منحله خلق مسلمان بودند دستگیر و تحویل دادگاه انقلاب اسلامی تبریز شده اند .

محافل اروپایی در بروکسل اظهار داشتند تحریم اقتصادی ایران از سوی بازار مشترک اروپا که قرار است روز ۱۸ ماه مه به تصویب شورای وزیران ۹ کشور عضو برسد ، بسیار محدود خواهد بود .

دبیرکل اتحادیه کارکنان علمی فنی و مدیریت انگلیس در نامه ای به کالاهان نخست وزیر سابق این کشور از وی خواسته است به خاطر گروگان های آمریکایی در تهران و نیز بیکاری گسترده ای که به دنبال تحریم اقتصادی ایران در انگلیس پدید خواهد آمد از حمایت از تحریم اقتصادی علیه ایران در پارلمان خودداری کند .

سازمان مجاهدین خلق طی نامه ای خطاب به آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشورعلیه صدا و سیما به دلیل پخش برنامه ای در رابطه با شهادت شهید شریف واقفی اعلام جرم کرد . 

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور طی حکمی خطاب به آیت الله خلخالی وی را به سرپرستی اداره مبارزه با مواد مخدر منصوب کرد .

۲۰  اردیبهشت ۱۳۶۰

هاشمی معاون استاندار آذربایجان غربی روز گذشته در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی شرکت و در مورد چگونگی جریان بمباران زندان های حزب دموکرات در سردشت گفت : گزارش های رسیده در این مورد طی دو روز گذشته نشانگر خیانت بزرگی است که حزب بعث عراق با همکاری حزب منحله دموکرات صورت داده است .

بعد از تجاوز میگ ها ۴ تا ۶ هلیکوپتر عراقی به زندان ها از جمله زندان شماره ۵ حمله ور می شوند وزندان ها را تخریب و تعدادی از برادران اسیر را شهید می نمایند تعداد دقیق مجروحین و شهدا هنوز مشخص نشده است و عده ای از مجروحین نیز هم اکنون در بیمارستان سردشت بستری می باشند .

محمد هاشمی رفسنجانی مشاور سیاسی نخست وزیر دیروز در ملاقاتی با سفرای کشورهای اسلامی از آن ها خواست که به منظور حفظ بی طرفی در جنگ عراق با ایران دوازدهمین کنفرانس وزیران خارجه کشورهای اسلامی را که قرار است در تاریخ دهم خرداد ماه در بغداد تشکیل شود به تاخیر اندازند.

هفته نامه کیهان عربی به نقل از منابع موثق در قاهره گزارش داد روز سه شنبه گذشته تظاهرات خشونت آمیزی در قاهره رخ داد و درگیری شدیدی میان نیروهای امنیتی مصر و تعداد کثیری از دانشجویان اتحادیه دانشجویان مستقل مصر صورت گرفت که منجر به زخمی شدن تعداد کثیری از دانشجویان مسلمان و انقلابی شد .

 اظهار نظر رسمی وزارت دفاع سوریه که توسط خبرگزاری رسمی این کشور سانا منتشر شد نشان می دهد که سوریه موضع سختی اتخاذ کرده و به هیچ عنوان قصد ندارد در مقابل تهدید های رژیم صهیونیستی امتیازی بدهد .

جرج حبش رهبر جبهه خلق برای آزادی فلسطین در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیروت وقوع یک جنگ محدود بین سوریه و اسرائیل را پیش بینی کرد .

هیئت منتخب کشورهای غیرمتعهد صبح امروز پس از ورود به تهران در مورد تلاش های این هیئت و هدف از سفر به تهران بیانیه ای انتشار داد.

 ادامه این درگیری نه تنها صدمات مالی و جانی فراوانی را بر دو کشور و مردم آن وارد می سازد بلکه بر کشور های منطقه نیز تاثیر می گذارد و تهدید فزاینده ای را برای امنیت و صلح جهانی به دنبال خواهد داشت و همچنین ادامه این جنگ وحدت جنبش کشورهای غیرمتعهد را که دو کشور ایران و عراق در آن عضویت دارند نیز به خطر می اندازد .

نخست وزیر: مانیفست ما قرآن و نهج البلاغه است و باید از آن ها و رهبرانمان پیروی کنیم . ما در جامعه یک حزب هستیم که رهبر آن امام است.

مارگارت تاچر نخست وزیر انگلیس شب گذشته در اولین سخنرانی خود بعد از مرگ بابی ساندز در یک گردهم آیی حزب محافظه کار در پرت اسکاتلند تصمیم قبلی خود مبنی بر تسلیم نشدن به تقاضاهای اعتصاب کنندگان غذا را تکرار کرد .

دکتر منافی وزیر بهداری که برای شرکت در اجلاس مجمع جهانی بهداشت در راس هیئتی به ژنو سفر کرده است در این اجلاس سخنانی ایراد کرد .در این اجلاس بین دو هیئت ایرانی و عراقی درگیری لفظی شدیدی درگرفت.

برچسب‌ها:

نظر شما