شناسهٔ خبر: 53574 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۲۲ اردیبهشت در آئینه تاریخ

وزیر نیرو خبر داد : تعطیلی 20 ساله نیروگاه های اتمی کشور !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۸

پس از آنکه روزنامه آیندگان خبر کذبی را به نقل از امام خمینی منتشر ساخت و دفتر رهبر انقلاب به این خبر واکنش نشان داد این روزنامه در اعتراض به واکنش امام خمینی امروز در ۴ صفحه و با سه صفحه سفید منتشر شد !

تیمسار فربد رئیس ستاد کل ارتش در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود اظهار داشت : طرحی تهیه شده است که در بند اول آن از امام استدعا شده است فرمان خلع سلاح صادر کنند تا دولت مدت یک ماه را برای تحویل اسلحه تعیین کند و اگر بعد از انقضای مدت باز هم شخصی اسلحه خود را تحویل نداد به وسیله پاسداران و مامورین تعقیب و دستگیر شود .   

صادق طباطبایی معاون وزارت امورخارجه کشورمان که اکنون در بن به سر می برد اعلام کرد مقدمات محاکمه شاه مخلوع فراهم می شود .

ابراهیم یزدی وزیر امورخارجه گفت : ما در درگیری بین ابرقدرت ها شرکت نمی کنیم و بی طرفی مثبت را در پیش خواهیم گرفت ، ما در هیچ جبهه بندی شرکت نخواهیم کرد و در عین حال خود را منزوی نمی کنیم و در نظر داریم با توجه به انقلاب و تغییر نظام به جرگه کشورهای غیر متعهد بپیوندیم و از سوی دیگر با کشورهای اسلامی پیوندهای ویژه ای خواهیم داشت .

دکتر اسدالله مبشری وزیر دادگستری در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : لایحه عفو عمومی درباره مجرمین و خطاکاران رژیم گذشته تهیه شده و به زودی با تصویب امام خمینی به مرحله اجرا گذاشته می شود .

دهمین کنفرانس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی پس از ۵ روز بحث و گفت و گو امروز پایان یافت.

۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۹

امام خمینی در دیدار نمایندگان پیشمرگان کرد مسلمان اظهار داشتند : کردستان مال خود شما است و مردم دیدند گروه های سیاسی با مردم چه کردند ، به مردم سفارش کنید که خودشان آنها را از منطقه بیرون کنند .

بنی صدر رئیس جمهور به ابوشریف ماموریت داد به سنندج رفته و بر امور جاری این شهر نظارت داشته باشد .

علی اکبر معین فر وزیر نفت در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : ایران از پیشرفت کار مجتمع پتروشیمی بندر امام راضی نیست .

جلال طالبانی دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق در مصاحبه ای گفت : ایجاد کشور منفصل کرد ، امری خیالی در حکم عدم است .

امشب دفتر رئیس جمهور اعلام کرد که شهر سنندج به طور کلی پاکسازی شده و کنترل شهر در دست افراد ارتش و پاسداران است .

تجارت خارجی ایران با تصویب لایحه ای که از سوی وزارت بازرگانی به شورای انقلاب تسلیم شده است دگرگون می شود . در پی اجرای این مصوبه قرار است ارتباط واردکنندگان با ارز قطع شود .

حزب کارگر اسرائیل ناسیونالیست های افراطی یهودی را متهم کرد که برای خودشان ارتشی مخفی درست کرده اند که امنیت این رژیم را به مخاطره می اندازد .

ابراهیم یزدی در سرمقاله امروز کیهان نوشت : هیچ حزب و گروه و دسته ای نیست که بتواند ادعا کند انقلاب ایران را در تمامی دوران طولانی مبارزه رهبری می کرده است.

آیت الله بهشتی در پایان جلسه شورای انقلاب گفت : بی شک حزب جمهوری اسلامی برای نخست وزیری روش خود را قاطعانه اعلام کرده است که به دنبال اصلح است خواه عضو حزب باشد خواه نباشد .

دادستان انقلاب اسلامی مرکز طی اطلاعیه ای ۴۰ نشریه را توقیف اعلام کرد و علت آنرا سوء استفاده ، توهین به امام خمینی رهبر انقلاب و همچنین توهین و افترا علیه جمهوری اسلامی ذکر کرد .

۲۲ اردیبهشت ۱۳۶۰

ذبیح الله یزدانفر مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد اسلامی در گفت و گویی لیست نشریاتی که از طرف این وزارت خانه مجاز به انتشار هستند را اعلام کرد.

پیش از ظهر دیروز ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا پس از دیدار با امام خمینی رهبر انقلاب طی گفت و گویی در باره پاسخ ایران به غیرمتعهدها اطلاعاتی ارئه کرد.

آیت الله خامنه ای سخنگوی شورای عالی دفاع : باید متن پیشنهادت روشن باشد و در مواردی این صراحت وجود ندارد وقتی که مشخص شد آن وقت می توانیم دقیقا نظرمان را بگوئیم.

اولاف پالمه نخست وزیر سابق سوئد تلاش های خود را برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق از اواخر ماه میلادی جاری از سرخواهد گرفت.

مجلس شورای اسلامی امروز جلسه غیر علنی داشت .مسئله گروگان های آمریکایی و همچنین کلاهبرداری ۵۶ میلیون دلاری اخیر برای خرید اسلحه موضوع جلسه خواهد بود.

نخستین سری از مناظرات سیاسی و ایدئولوژيک صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در قالب بحث آزاد روزهای یکشنبه ۲۷ و دوشنبه ۲۸ اردیبهشت از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران بعد از اخبار سراسری ۳۰ و ۸ پخش خواهد شد.

در بحث آزاد سیاسی آیات مصباح و بهشتی و نیز دکتر عبدالکریم سروش از یک سو و از طرف دیگر آقایان کیانوری ، طبری و فرخ نگهدار حضور خواهند داشت.

در کمیسیون امور شوراهای مجلس شورای اسلامی پس از هفت ماه بررسی و مذاکره طرح پیشنهادی وزارت کشور به نام طرح شوراهای کشوری تدوین و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

سمینار بررسی تکنولوژی ساخت نیروگاه هسته ای در ایران شنبه گذشته در مرکز تکنولوژی هسته ای اصفهان آغاز به کار کرد.

وزیرنیرو: چون لازم است به خود متکی باشیم و برای جلوگیری از وابستگی کشور تکمیل نیروگاه های اتمی در حال حاضر متوقف است چون نیروگاه های برق اتمی تا ۲۰ سال آینده مورد نیاز نیست و ایجاد آن به نفع کشور نمی باشد برنامه آن متوقف خواهد ماند.(۱)

روزنامه کیهان در شماره امروز خود دلایل متوقف کردن انتشار مقالاتی علیه مجاهدین خلق را توضیح داد.

نظر به این که امام شرایط پذیرفتن کادر رهبری مجاهدین را اعلام کرد و با توجه به این که در این سخنان تاریخی حداکثر تفاهم و عطوفت پدرانه که از مشخصات بارز رهبری امام است مشهود بود لذا کیهان سخنی مستقیم با هواداران مجاهدین خلق را به طور مشروط متوقف می کند.

پی نوشت

۱- به گزارش فارس  زمانی که وزیر نیروی وقت این سخنان را می گفت نزدیک سه سال از پیروزی انقلاب می گذشت . نظام جمهوری اسلامی کشوری را با شهدای فراوان از رژیم طاغوت تحویل گرفته بود که در جمیع جهات نیازمند کشورهای دیگر بود از مواد خوراکی گرفته تا صنعتی و پیشرفته و مسئولان با توجه به عمق خرابی ها هرگز گمان نمی کردند زمانی برسد که ایران خود تولید کننده بوده و در زمره کشورهایی باشد که بتواند فراورده ای را صادر کند . امروز به مدد تلاش های دانشمندان جوان کشورمان و به برکت خون های پاک به ناحق بر زمین ریخته شده جمهوری اسلامی به حدی از پیشرفت رسیده است که قدرت های زورگو و سلطه گر دور هم می نشینند تا پیشرفت ایران را متوقف کنند و اجازه ندهند ایران به الگوی دیگر کشورهای ضعیف و خواهان استقلال تبدیل شود . آمریکا تلاش دارد ایران از ادامه سیر به سمت استقلال دست بردارد ولی هیهات که جوانان ایرانی از راه رفته بازگردند... - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۰۲۲۳۰۰۰۰۰۹#sthash.rtsKgH۷S.dpuf

برچسب‌ها:

نظر شما